ny studsare..

Halvautomat 30-06 ja visst

Jag har en en halvautomat i kaliber 30-06 och med den skjuter jag träffbilder inom en femkrona på 100 meter med.Det är en Browning Bar Mark 2 och jag är väldigt nöjd med denna.
Någon onormal eldsflamma har jag inte stött på och jag kan varmt rekommendera denna till vem som helst.
Något eldavbrott har jag aldrig råkat utför heller.
 
Vapenvård

Har själv ägt en halvautomat i kal 300 WM, använd bla vid björneftersök. Funkat bra kanske för att jag lämnade in den varje år till vapentekniker för rengöring mm.

Enl honom (teknikern) så beror de flesta ev funktionsstörningar på halvautomater på bristande vapenvård eller felaktig sådan då klåpare själva tagit i sär mekanismen och inte kunnat få ihop allt på rätt sätt.
Han berättade (teknikern) att man bl.a. inte skall spruta i vapenolja eller tex solvent i pipan och sen ställa undan bössan med pipan uppåt... Gör man så så rinner all skit ned i mekanismen och den slutar senare att fungera... Å de är inte kul med driftstörningar om man är ute på ett björneftersök.

Bytte sedan denna bössa mot en Marlin Guidegun i kal 450, en riktig bössa för en riktig karl...:),
(alltid retar det någon) men ack så dyr att övningsskjuta med och inte så snäll heller mot husse.... Det är ju en bygelrepeter, en beprövad enkel konstruktion, driftsäker osv.

Den är nu tillsalu och det blir byte tillbaka till en halvaut troligen i kal 9,3 eller ev återigen en 300 WM.
Så kan det gå...
 
för att knyta ihop påsen,

jag var på torsbo handels i många timmar, det slutade med att jag valde en sako 75 s.s 30-06 med en meoptokikare.. det kändes som jag fick mycket bössa för pengarna, den väger nästan 1 kg mer än min gamla men det ser inte jag som ett problem.. har pangat 300 skott på skjutbanan innan jag gick ut på jakt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supergeten Studsare. Jakt 15
eldstad Studsare CG mod 1902 kal 6,5 Jakt 1
brandmansmicke Renovera studsare själv? Jakt 10
Jeobald Studsare Jakt 10
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...