Bygga ryggsäcksram.

Jag har funderat på att bygga en egen utanpåliggande ryggsäcksram från scratch. Vad har ni för tankar kring detta? Jag har funderat på aluminiumrör eller trä. Har dammsugit utsidan och nätet efter instruktioner men inte hittat något.

Har mått och sånt klart för mig, ca 700-800 mm x 350-400 mm med 4 - 5 tvärstag som en stege. Troligtvis en hylla under där man bockar båda sidorna via hyllan av ett enda rör.

Har även tillgång till en rätt bra verkstad hos svärfar (som kommer undra varför jag inte låter honom svetsa den i arberingsjärn) frågan är hur man skall gå tillväga.

Ju mer man funderar desto fler frågor dyker upp Måste man svetsa och i så fall kan man svetsa aluminium? Kan man platta till rören och popnita? Om trä, vilket träslag? Limma och plugga eller skruva ihop en träram?


/Johan

...och ja, jag vet att softpacks anses bättre av många eller att det troligtvis är enklare att köpa en ram och slänga på en hemsydd säck. :)
 
Tunna askribbor kan böjas limmas och formas. Bör fernissas.

Al-rör kan argonsvetsas, behöver fyllas med böjspiral eller sand före värmning och böjning.

Haglöfs nitade fyrkantrörramarna, stålrörsramar kan hårdlödas. US grundram var popnitad i bockad aluminumplåt.

Metallberarbetning kräver relativt mycket av både mätning och hantverksskicklighet. Trä är mera enkelt.
 
Gjorde en aluminiumram av en skrotad torkvinda till min första fjällvandring.
Fyrkantrör som jag popnitade ihop med hjälp av vinklar som jag klippte ut av aluminiumplåt.
Böjde rören med hjälp av en böjd plåtbit jag hittade, som jag tvingade profilerna mot med skruvtvingar.
Designen kopierade jag från haglöfs grönlandsram.

Tog ett värdelöst bärsystem från en gammal bärstol, och det var det klart sämsta med ryggsäcken.
Själva säcken var miltärt överskott från ÖoB.

Ryggsäcken är numera skrotad, då bärsystemet var kasst och ja, säcken var inte den bästa heller...
men ramen var det nog egentligen inget större fel på faktsikt... (hm, undrar om den inte finns kvar nånstans?)
hittar tyvärr bara bilder som visar säcken, ingen där ramen syns.

Annars gillar jag ramarna med alurör... men det käns som dom är lite knepigare som hobbyprojekt...
 
kompositmaterial känns ju som en vettig kompromiss annars. Aluprofiler och rör är luriga att bocka, då ska man veta vad man gör. Raka rör ger ju inte så mycket ergonomi.

Oavsett är det grymt om du lyckas. Kör på!
 
Sjöviks folkhögskola har bygge av ryggsäcksram på sin friluftsledarutbildning, så där måste det finnas tips att få. Funderar annars på om inte 4mm plywood vore ett bra materialval? Böjd till rätt form och fixerad med något laminatmaterial + epoxy borde det bli en ram med både låg vikt och god styrka. Hela ytan behöver inte lamineras. Ja, visst är jag kanotskadad...
 
Plastlister för att dölja kabeldragning som värms och formas, fylld med fogskum och laminerat med kolfiberväv utanpâ. Stadigt, lätt och flyter kanske :)
 
Använd trä för tusan, så mycket härligare och och åldras med värdighet. Det finns många olika varianter på ryggsäcksramar i trä. Den enklaste är väl en "Roycroft Frame" som egentligen bara består av 3 pinnar och funkar bäst för dagsturen eller för helgturen. Du kan även kola in Wermelins Bok Ute, där finns lite ritningar på en ryggsäck som kallas Ranger, har sett en sådan en gång och den såg riktigt snygg ut och där hade man skippat skruv och tappar och använt små bitar av snöre istället. I utemagasinet nr 3 från 1981 finns en ritning på en ryggsäck.

Finns en hel del ritningar i gamla böcker och de är sällan särskilt avancerade konstruktioner.
 
Mitt tips vore nog att du gör något i trä.Aluminium är inte så lättsvetsat för den ovane.Att bocka och nita lite går väl,men mest troligt kommer det nog att behövas svetsas också.
Det görs enklast/snyggast med en AC/DC Tig och detta kräver lite träning för att bli bra.
En ram i trä är nog dessutom snyggare och skönare när det är kallt.
 
Jag har byggt ramar ett par ramar för några år sen. Den första i fingertjock rotting som böjdes till lämplig for och sen surrades ihop. Blev väldigt bra. Lite lagom skön elasticitet. Mycket trevligt material att jobba i. Har tyvärr inte den kvar.
Den andra gjord i bok. Raka sidostycken och lamell-limmade tvärstycken. Tror jag fann förlagan i nån av "Ute"-böckerna. Tog lite längre tid att bygga tack vare lamellträt. Ramen fungerar väldigt bra. Surrar fast lämplig antal packsäckar, beroende på hur mycket packning som skall med.

Lite sugen på att göra en kopia av Ötzis bärram, tillverkad av en hasselkäpp och ett par trästycken. Mest för att se hur de funkar.
 
Tack för alla bra ideér. Kul att man kan engagera.

Sjöviks folkhögskola har bygge av ryggsäcksram på sin friluftsledarutbildning, så där måste det finnas tips att få. Funderar annars på om inte 4mm plywood vore ett bra materialval? Böjd till rätt form och fixerad med något laminatmaterial + epoxy borde det bli en ram med både låg vikt och god styrka. Hela ytan behöver inte lamineras. Ja, visst är jag kanotskadad...

Låter som en bra ide som kan researchas mer. Är inte så inne på det där med epoxi men har fattat principen. Vad händer om man böjer plywood över en form och sedan laminerar med väv och epoxi? Blir det fixerat i den formen eller går plywooden tillbaks då jag plockar bort formen för att laminera andra sidan? Hur blir vridstyvheten jämfört med en kanot eller kajak som har skott eller spant?

Plastlister för att dölja kabeldragning som värms och formas, fylld med fogskum och laminerat med kolfiberväv utanpâ. Stadigt, lätt och flyter kanske :)

Det här låter även det intressant. Frågan är om man t o m kan använda bockade elrör som man fyller med fogskum. Var får man tag på kolfiberväv som inte kostar skjortan? Vad penslar man på denna, epoxi?
 
Senast ändrad:
..Funderar annars på om inte 4mm plywood vore ett bra materialval?


Är inte så säker på det. Fördelen med plyfa är just stabiliteten i flera riktningar, men för en ryggsäcksram så kommer det ju vara väldigt avlånga bitar man behöver. Den vanliga brädgårdsplyfan har dessutom så tjocka skikt att man antagligen behöver tre skikt för att få hygglig styrka i den - om man inte klär in den rejält med glasfiber.
Skulle nog hellre köpa spånor för svepasktillverkning (om man inte kan såga själv) och bygga av. 3-4 lager sånt lär bli styvt och bra. Får man bara till skarvarna för tvärbitarna så tror jag inte en sån skulle behöva svepas i glasfiber för att bli stark nog.
 
.. Vad händer om man böjer plywood över en form och sedan laminerar med väv och epoxi? Blir det fixerat i den formen eller går plywooden tillbaks då jag plockar bort formen för att laminera andra sidan?

En del av bägge. Så snart du tvingar in materialet i en form så kommer det fjädra tillbaka i någon utsträckning när du släpper trycket. Det har det gjort t.o.m. när jag ångbasat trä i tunna lameller. Hur mycket beror på tvånget i början, och stabiliteten i den uppbyggda strukturen. Antingen får man bemöda sig med att göra några provbitar, eller så får man chansa och överdriva kurvaturen på formen lite.

.. Hur blir vridstyvheten jämfört med en kanot eller kajak som har skott eller spant?
Beror i stor del på hur många tvärstag du har, och hur stabila du lyckas göra de infästningarna. Men ryggsäcksramen, som i princip är en rektangel kommer aldrig kunna konkurrera med en kajak, som i princip är en cylinder.
Sen tror jag inte att det krävs särskilt mycket vridstyvhet från en ryggsäcksram heller. Tror haglöfs hade en kompositram för en halv evighet sedan där just följsamhet i vridning framhölls som ett säljargument.

.. . Frågan är om man t o m kan använda bockade elrör som man fyller med fogskum. ..?

Att fylla saker med fogskum är inte alltid så enkelt som det låter, och i det här fallet så är det nog strukturellt meningslöst dessutom. (om man bortser från att förhindra vattenfyllnad) .

.. .Vad penslar man på denna, epoxi?

Ja, epoxi är att rekommendera. Först och främst så är jag inte säker på att VP-rör tål polyester. Dessutom så är epoxin mycket mera slag/krosstålig vilket låter som en bra egenskap i sammanhanget.

.. Var får man tag på kolfiberväv ...?
Finns ju ett par säljare. byggplast & båtprylar, Watski, SeaSea, Erlandssons Brygga, Pondus snickeri etc borde kunna hjälpa dig. Et nätsök get säkert några träffar från RC- och motorhobbyn också.

.. ...som inte kostar skjortan?

Är ju rätt svårt för någon annan att uttala sig om vad dina skjortor kostar...
Sen är ju frågan om man verkligen behöver ta steget till såna rara ärter om det inte är UL eller kolfiberlooken man är ute efter. Jag tror man skulle kunna få OK styrka, acceptabel vikt och en kul look om man lindade rören med sadelgjord/remsor av säckväv eller såna där vävda, bruna band som trädgårdsarbetare använder när de stagar upp nyplanterade träd. Jeanstyg är lite för tätt, tar lång tid att mätta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...