DIAMOX

pelle@hotmail.com (pelle)

Gäst
Vet nån någon läkare som skriver ut DIAMOX år klättrare?


Vet nån någon websida man kan beställa receptbelaggda läkamedel på?
 

erik

Gäst
Nepal...

I Kathmandu kan man köpa Diamox för 20 kr/förpackn.


Om det funkar så bra är omtvistat. Ett par ledande alpina klättrare tyckte att man uppnådde samma effekt (pissar mkt) genom att dricka mycket kaffe!


Lägg energin på en seriös acklimatisering istället!
 

Pese

Gäst
Inga problem

Jag har inte haft några problem att få dom utskrivna av en läkare...... förklara bara läget så funkar det !!


men som föregående svar....köp dom i kathmandu och förlita dej inte på dom utan ta det lite lugnt under acclimatiseringen istället eftersom diamoxen inte påskyndar, utan minskar bieffekterna.
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Receptbeläggningen av diamox inte utan skäl

Jag är läkare på Huddinge sjukhus. Jag har skrivit ut Diamox till personer som planerat gå upp på Kilemanjaro med mera. Jag anser att man som utskrivande läkare är skyldig att informera vandraren/klättraren om akut höjdsjuka och försäkra sig om att det inte finns kontraindikationer. Diamox har en relativt lång biverkningslista men upp till 75% av de som tar Diamox minskar sina höjdsjukesymtom.


Om någon som läser detta vill ha kontakt med mig för att diskutera eventuell utskrivning av Diamox så maila telefonnumret så ringer jag upp. Om jag inte hinner ordna med konsultation så mailar jag tillbaka.


Att köpa Diamox utan recept respektive låna från en kamrat / låna ut är inte bara dumt det kan vara livsfarligt.


Thure Björck
 
Bästa sajten för att handla Diamox online är .....
Detta inlägg länkar till en hemsida som säljer receptbelagda läkemedel, alltså till en icke legal verksamhet! Det är förbjudet i Sverige att sälja receptbelagda läkemedel utan recept via nätet.

Det finns en anledning att vissa läkemedel är receptbelagda.
Det är dessutom ytterst tveksam att du får det du beställer när du köper på en internethemsida som tillhör en affärsverksamhet som ligger långt utanför Europa.
 
Vet nån någon läkare som skriver ut DIAMOX år klättrare?

Det här är/borde vara ett icke-problem vid behov numera : de nationella hälsoråden på 1177.se reviderades tre-fyra år sen , och kom mycket närmare de tunga internationella källorna : International Society for Mountain Medicine ( ismm.org ) , Himalayan Rescue Association ( himalayanrescue.org ) , CDC på http://korta.nu/cdcalt , internationella klätterförbundet ( theuiia.org ) osv.

Själv går jag igenom all medicinering inför mina resor på Infektionsmottagningen här hemma i Umeå. Jag har aldrig blivit ifrågasatt efter min standardutläggning om att beteende kommer först , både när det gäller antibiotika och höjdmedicin.

Om det funkar så bra är omtvistat. Ett par ledande alpina klättrare tyckte att man uppnådde samma effekt (pissar mkt) genom att dricka mycket kaffe!

... eftersom diamoxen inte påskyndar, utan minskar bieffekterna.

Ledande klättratre pratar i nattmössan : Diamox är ett rekommenderat läkemedel , och effekten har dokumenterats i ett stort antal studier sen sjuttiotalet. Effekten kommer inte från att man kissar , utan vad man kissar : ökad bikarbonatutsöndring stimulerar adnignsdriven . Se t.ex. CDC eller artiklarna som är utlagda på klätterförbundets sida :


En vanlig missuppfattning är att acetazolamid maskerar symtomen på höghöjdssjuka
men de fysiologiska effekterna av acetazolamid liknar kroppens egna under acklimatisering
och acetazolamid anses snarare främja och påskynda den faktiska acklimatiseringen (40).



. Diamox har en relativt lång biverkningslista...


Delvis annorlunda perspektiv :


Detta kommer från David Shlim : klättrande doktor , pionjär vid HRAs klinik i Pheriche i Everestregionen ( 4371 m.ö.h. ) , femton år som chef för CIWECs reseklinik i Kathmandu , medförfattare till amerikanska CDCs höjdmedicinanvisningar ,
president för ISTM , International Society for Travel Medicine ( istm.org ) , 2013-2015 ... med mera . Naturligtvis så skall man lägga ner samma energi på att få till det här rätt tillsammans med en kunnig läkare som t.ex. vid användning av antibiotika .
 
Man kan dö av akut höjdsjuka. Det dör t ex 1 vandrare i månaden på Kilimanjaro sannolikt de flesta av höjdsjuka.

Jag håller med om att Diamox i sig inte är speciellt farligt.

MEN....
Att negligera riskerna med höjdsjuka och t ex tro att lite Diamox tar bort riskerna är mkt farligt.

Så.
Viktigast är att lära sig om akut höjdsjuka och minska höjd vid allvarliga symtom.

Diamox snabbar upp acklimatisering. 3 av 4 har nytta av Diamox som förebyggande. Att acklimatisera långsamt är fortfarande bäst.

Hur känslig en individ är styrs genetiskt och kan inte förutses med enkla tester på låg höjd.

Thure
 
...Viktigast är att lära sig om akut höjdsjuka och minska höjd vid allvarliga symtom.

Detta är också vad Shlim säger i artikeln , och som kommer igen i CDCs anvisningar och riktlinjerna från ISMM : först kommer kunskap och medvetenhet , sen beteernde , sist medicinering :

Talk About AMS Before You Leave
Everyone on your trip should know the symptoms of altitude sickness...Everyone should understand that it's ok to get altitude sickness and that accommodating people when their symptoms begin is easier than rescuing them off a mountain.

Choose a Reasonable Schedule
Sometimes failure can be built into an itinerary if a hike or expedition moves too fast.. The importance of rest days was shown in the 1970s when guides leading the classic Everest base camp trek cut down the number of people suffering from altitude sickness from 60 percent to 30 percent simply by adding two rest days.

Consider Taking Diamox
“Depending on your itinerary, Diamox is like an insurance policy for your trip,” ..

Intervjun med Shlim är värd att läsa i sin helhet , inte bara för kommentarerna om medicinering.

Första steget i kunskap borde vara att ta in riktlinjerna från ISMM , Himalayan Rescue Association mm. om hur fort man kan färdas uppåt - jag brukar jämföra dom med dyktabeller. ( Det är oxå därför jag finner 1177s nya anvisningar snudd på obrukbara , eftersom man bara får exempel på vad man göra fel , fortfarande mycket få råd om vad man kan göra rätt . )
Precis som dyktabellerna ger riktlinjerna ger ingen total säkerhet , så man behöver fortfarande veta vad dom viktiga varningssignalerna är.


Att acklimatisera långsamt är fortfarande bäst.


I mitt fall är det snudd på omöjligt : mitt vanligaste resmål är Ladakh , och det finns ingen öppen landväg under vintern. Många hyfsat vanliga resmål befinner sig i en gråzon där man kommer få det svårt att motivera ( läs : investera tillräckligt med tid & pengar ) folk till minsta möjliga risk . För dom som reser till Peru så är det relativt lätt att få med sig folk på att inte stanna första natten i Cusco , utan nere i Ollantaytambo på 2800 meter - vilket fortfarande är ett gränsfall för Diamox . Motståndet ökar dramatiskt om man nämner ytterligare ett första stopp i Arequipa ( 2300 m.ö.h. ) . Samma situation gäller för att flyga in vs ta tåget till Lhasa.

Dom flesta är lyckligt ovetande om t.ex. sämsta möjliga utfallet när man flyger in - det är därför det finns tryckkammare både i Leh och Cusco

chambercusco
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mabj om inte Diamox... Alpin / Bigwall 48

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...