Kupol eller tunnel?

lasmog; sa:
Vi skall investera i ett tält, men oinsatt som jag är kan jag inte bestämma om det är bättre med tunnel eller kupol. Kanske är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?!

Lars

Du kan nog få till vädersäker uppsättning med både tunnel- och kupoltält, fast kupolerna är kanske lite enklare i det avseendet - bara att surra/haka/säkra fast konstruktionen i närmsta fasta föremål.

Tunnlarna blir lite lättare i förhållande till utrymmet dock.

Själv har jag valt efter min hemmaterräng dvs runt Stockholm. Här dominerar stenig terräng med tunnt ytskikt som lätt förstörs av pinnar, så jag föredrar självstagande och surra fast tältet i närmsta träd. Dessutom underlättar det lite i skärgården förstås.

mvh

J
 
Kupol eller Tunnel är enligt min mening en ren smak sak. Men ett självstadgande kupoltält är att föredra vid paddling i skärgårdsmiljö.
 
Den svåra frågan

Nu har det hunnit gå några år sen trådens start.
Jag gissar flertal här har testat på både kupol och tunnel.

Ska beskriva kort mitt dilemma. Första tältet var av tunnel design, obehagligt åskoväder fick mig att skaffa hilleberg jannu. Enorm stabillt tält, men opraktiskt på flera sätt och inget vidare när man är två.

Så det blev kaitum 3 några år senare, enormt nöjd! Sen kom oväder nr2, ingen kul upplevelse vid ett pass i jotunheim. Hade verkligen inget val än slå upp tältet på en utsatt för vädrets makter plats. Att gå på branta klippor med ösregn och hård vind samtidigt som mörker började närma sig var ganska dåligt alternativ.

Största problemet, som jag stöter på regelbundet är att vinden i fjällen har en tendens att ändra riktning. Och det gjorde det den natten, uppskattar tre olika riktningar med 5-10 min intervall, blev inte många timmar sömn men tältet höll tacksamt!

Nästa morgon, tältet var skevt och såg rätt illa ut.
En stång hade böjts rätt kraftigt, sprickningar vid deformationsområden men dac 9mm aluminium svek inte.
Dock så hade tältet nog inte klarat ett oväder till utan service av stängerna, svårt njuta av vandringen om man förlorat förtroendet för utrustningen om så tillfälligt.
4 sektioner behöver bytas ut, och de som klarade sig utan skador inte så raka längre.
Av ren tur hade jag extra tältpinnar och stormlinor, varav en bands vid en sten hehe



Jag gillar kaitum tältet, men med fjällvandring kommer dålig väder förr eller senare.
Så nu sneglar jag på Allak 3, eventuellt Allak 2.
Kommer jag vara nöjd?
En tanke som kom upp var att ha dubbla stänger, blir då omkr. samma vikt som allak 3. Men blir det ens jämförbart stabilitet? Tungt bära extra stänger för de få tillfällen det är oväder samt långsammare uppsättning.

Någon som gjort liknade resa? Reflektioner?
 

Bilagor

  • DSC_7637web.jpg
    DSC_7637web.jpg
    214.4 KB · Visningar: 617
Nu har det hunnit gå några år sen trådens start.
Jag gissar flertal här har testat på både kupol och tunnel.

Ska beskriva kort mitt dilemma. Första tältet var av tunnel design, obehagligt åskoväder fick mig att skaffa hilleberg jannu. Enorm stabillt tält, men opraktiskt på flera sätt och inget vidare när man är två.

Så det blev kaitum 3 några år senare, enormt nöjd! Sen kom oväder nr2, ingen kul upplevelse vid ett pass i jotunheim. Hade verkligen inget val än slå upp tältet på en utsatt för vädrets makter plats. Att gå på branta klippor med ösregn och hård vind samtidigt som mörker började närma sig var ganska dåligt alternativ.

Största problemet, som jag stöter på regelbundet är att vinden i fjällen har en tendens att ändra riktning. Och det gjorde det den natten, uppskattar tre olika riktningar med 5-10 min intervall, blev inte många timmar sömn men tältet höll tacksamt!

Nästa morgon, tältet var skevt och såg rätt illa ut.
En stång hade böjts rätt kraftigt, sprickningar vid deformationsområden men dac 9mm aluminium svek inte.
Dock så hade tältet nog inte klarat ett oväder till utan service av stängerna, svårt njuta av vandringen om man förlorat förtroendet för utrustningen om så tillfälligt.
4 sektioner behöver bytas ut, och de som klarade sig utan skador inte så raka längre.
Av ren tur hade jag extra tältpinnar och stormlinor, varav en bands vid en sten hehe



Jag gillar kaitum tältet, men med fjällvandring kommer dålig väder förr eller senare.
Så nu sneglar jag på Allak 3, eventuellt Allak 2.
Kommer jag vara nöjd?
En tanke som kom upp var att ha dubbla stänger, blir då omkr. samma vikt som allak 3. Men blir det ens jämförbart stabilitet? Tungt bära extra stänger för de få tillfällen det är oväder samt långsammare uppsättning.

Någon som gjort liknade resa? Reflektioner?

Du verkar hitta verkliga blåshål att tälta på och det kan ibland vara svårt att välja en tältplats som har jmt underlag och ligger i lagom lä, men man får väl försöka leta tältplats med mer lä tidigare på dagen. Ang tältval har jag inga relevanta erfarenheter mer än att tunneltält ska stå med kortsidan mot vinden, men precis som du själv säger är det svårt då vinden växlar.

/Patrik
 
Hilleberg Tarra är ett kupoltält som väger 0,5 kilo mer än Allak 3 och är ett tvåmans tält men med gott om utrymme invändigt. Eftersom den har två rymliga absider i längsled har den tunneltältets fördel samtidigt som den ha kupoltältets fördel och styrka. Det är ett sk. svart label tält som är ännu starkare uppbyggd än red label. Tältet är erkänt stormtåligt och nog det starkaste tältet i sin klass på marknaden. Skulle man dessutom ha dubbla stänger så förstärks egenskaperna rejält och ev rejält snödrev på taket som riskerar stängbrott minskas. Nu pratar vi extrema situationer...

När vinden vrider och kommer tvärs ett tunneltält utsätts stängerna i tunneltält för oönskade sido krafter. Med ett tält med korsande stänger som ett helt eller delvis självstagande kupoltält minskar problemet med vindvridning.
 
Visste inte att Allak 3 fanns men läser att det är en nyhet. Det är rätt stor skillnad på Allak (2) och Kaitum 3 i volym i innertältet. Är man lång (>185 cm) så är ligglängden lite väl kort i Allak, man får huvudet ganska nära tältduken vilken kan vara jobbigt om det regnar mycket (ljud) eller blåser. I Kaitum har man huvudet vid en rak innervägg vilket är trevligt. Skulle definitivt välja Allak 3 jämfört med 2 om man har tänkt sig att sova 2 personer.
Det går att laga mat i absiden på Allak men det är inte jätterymligt och sitthöjden i dörröppningen är lite begränsad. Å andra sidan vet jag inget kupoltält som är avsevärt mycket bättre än Allak, alla tält är kompromisser.
 
Visste inte att Allak 3 fanns men läser att det är en nyhet. Det är rätt stor skillnad på Allak (2) och Kaitum 3 i volym i innertältet. Är man lång (>185 cm) så är ligglängden lite väl kort i Allak, man får huvudet ganska nära tältduken vilken kan vara jobbigt om det regnar mycket (ljud) eller blåser. I Kaitum har man huvudet vid en rak innervägg vilket är trevligt. Skulle definitivt välja Allak 3 jämfört med 2 om man har tänkt sig att sova 2 personer.
Det går att laga mat i absiden på Allak men det är inte jätterymligt och sitthöjden i dörröppningen är lite begränsad. Å andra sidan vet jag inget kupoltält som är avsevärt mycket bättre än Allak, alla tält är kompromisser.

Sök och du skola finna som det står i bibeln...
nu för tiden googlar vi.

http://se.hilleberg.com/SV/tält/red-label-tält/allak-3/

Alltså svaret är April 2019. Då finns den att köpa.
😊
 
Tack för era synpunkter!

Jag är rätt lång, misstänker att det kan bli ett irritationsmoment i allak tältet.
Tarra ser fin ut men 4.3kg är bara för tungt, egentligen är allak 3 redan lite över gränsen vad jag är villig att bära.
Har haft lite känningar i fotleder, knä och rygg så vikten börjar bli av större betydelse.

Tycker om alpint terräng och långvandringar så nån kompromiss måste tyvärr ske.

Att vara mer disciplinerad med val av läger är ett sätt, och även lägga mer tid på planering.

Kanske blir det ett allak tält av nåt slag för att testa på, ibland är "exotiska" tältplatser oemotståndliga :)

Har nu hela vintern att fundera
 
Kaitum använder om jag förstått det rätt 9mm DAC Featherlite NSL stänger.

Istället för att dubbla kan du ju bara byta till starkare stänger, Hilleberg använder ex 10mm på sina Black Label.

Du kan köpa lösa sektioner här och bygga dina egna stänger: https://www.extremtextil.de/en/tent-poles/segments-dac-nsl-featherlite/10-25mm.html

De säljer även de andra tillbehören du behöver.

Om du vill uppgradera skulle det vara det första jag skulle överväga. 10mm väger ca 30% mer istället för 100% mer som om du har dubbla (exakt viktökning är enkelt att räkna ut innan köp)

Däremot kan jag inte svara på exakt hur stadigare det blir jämfört med dubbla, tror dock helt klart att en starkare stång är klart stadigare i förhållande till vikt än två klenare i samma kanal. Den principen har jag stött på i andra sammanhang.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.