Kanarieöarna - vilken ö ska man välja?

Intressant tråd! Har inte tänkt på att man kan vandra på Kanarieöarna tidigare så tråden fick mig att googla

Jag tycker det är fascinerande att de högsta bergen på Kanarieöarna är mycket högre än de högst bergen i vår fjällvärld. Varför tycker jag det? Ja av nån anledning tycker jag höjden av mäktighet är fjällen. Väldigt sugen på att testa.

Kan det vara grönt och lummigt på sina ställen på Kanarieöarna eller är det torrt och kargt överallt typ som på kreta?

Jag var på Teneriffa förra veckan och besökte bland annat grannön La Gomera. Precis som de andra kanarieöarna är La Gomera en mestadels karg och stenig vulkanö, men i mitten av ön finns en stor regnskog, som även är en nationalpark. Regnskogen är populär att vandra i och har fina leder.

Även Teneriffa har fina vandringsleder, både på vulkanen Teide, som är Spaniens högsta berg, med dess månlika landskap, och i skogen nedanför. Man kan ta linbana upp till ca 3500 möh men själva toppen på drygt 3700 möh kräver tillstånd för att bestiga.
 
Vi har varit på Teneriffas sydkust några gånger. Där och uppe på platån vid Teide finns en hel del vandringsleder. I de lokala turistbyråerna finns information och kartor.
 
Kan det vara grönt och lummigt på sina ställen på Kanarieöarna eller är det torrt och kargt överallt typ som på kreta?

Generellt sett är öarna grönare på norra sidan, mer så tidig vår. La Palma's norra del är helt klart grön och frodig. Men sök bara på vandringsbilder från öar själv så får ni nog en god bild över vad som kan förväntas.
 
Intressant tack. Det är något extra fascinerande med höga berg på öar. Höjden blir ju så påtagligt ”över havet” när det kommer till dessa berg på uppemot 3000 meter. I fjällen börjar ju ofta stigningen på 700 meter nånting. Jag antar att det finns flera klimatzoner på öarna? Gick in på Google streetview, ett parti högre upp i bergen var ren tallskog ! Såg mer ut som alperna än sällskapsresan!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.