Starta eld med bränsle och svinto

Angående T-röden så var min ursprungliga tanke att ha den försluten i brännare så att den inte kunde förångas och bli farlig. Fotogenet skulle när det antändes smälta bort förseglingen och tända spriten. Men det räcker nog med bara fotogen som ni säger.

jävla tur att din anordning inte fungerade tror det är bättre att ni tänder brasorna på vanligt sätt, eller använder någon som vet vad han gör hade det fungerat som du hade tänkt så hade det med stor risk blivit en jävla smäll eller en fin eldkastare

hur kan ni som scouter överhuvud taget tänka på att använda T-Röd som tändvätska blir nästan förbanad ni jobbar med barn ni måste ha koll på dessa saker.

Mitt råd är gör ingen tändning av brasor på konstgjord väg ni saknar de grundägande kunskaperna om eld och eldfarliga vätskor lär er grunderna sedan kan ni börja med mera avancerade saker. ELD ÄR FARLIGT
 
Senast ändrad:
Jag sällar mig till "marja", gör inget med eld som ni inte behärskar till fullo. Det finns/fanns en scouter-förening i Köpenhamn som förr iaf förlade scoutläger en gång per år i Sverige. Vid ett tillfälle skulle dom ha en eld som skulle tändas på en speciell tidpunkt, Dom använde Pentyl-stubin, det enda som dom trodde skulle fungera.
En kom ridande som indianhövding när elden tändes. Hästen satte av i sken, "indianhövdingen" skadade sig när han blev avkastad, smällen från stubin och bensin gjorde att vedklabbar flög runt och skadade några åskådare.
Så att tända nio brasor på samma gång med brandfarlig vätska och gnistor är för dj... du...

När ska scouterna (några få lysande undantag finns) egentligen lära sig friluftsliv på riktigt.
 
Biltemas gasdrivna ogräsbrännare är perfekt för detta ändamål. Den är värdelös på att få bort ogräs men det tar bara 10-20s att få igång en eld på ved. Använder detta vid stugan när jag snabbt vill komma till grillglöd på ved. Har jag inte bråttom blir det näver.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...