Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra?

Jag har testat både trailskor, skalkängor och fodrade. Numera har jag enbart trailskort och skalkängor och det täcker mina behov året om.

Ska jag vandra går jag helst i skor. Fördelen med trailskor vs vanliga skor är inte bara komfort/grepp utan att de även torkar blixtsnabbt i jämförelse.

Skalkängorna används när det är lite kallare eller om jag ska stå still mycket (fiskar). Går man över hygge eller liknande är de också att föredra men det är ju inte så ofta.

I trailskorna har jag vanliga löparstrumpor alternativt tunnare funktionstrumpor. De torkar fort och kan tvättas snabbt i kallvatten. Viktigt att man byter och inte låter de bli för sunkiga så de samlar salt, sand osv.

I kängorna använder jag alltid en tunnare strumpa innerst och en lite tjockare vandringsstrumpa ytterst.

För mig finns inget val som alltid är rätt, men för klassisk vandring fördrar jag skor.

Upplever att trailskor håller bättre än gympaskor, sannolikt för att de inte har det där känsliga mellanskiktet av cellplast som lätt ger upp. De fastnar inte heller så mycket skit i dem som skaver sönder tyg/mesh. Däremot står de sig inte som kängor såklart.

/Gustav
 
Neopren skulle jag inte ha på mig för vandring. Kommer in vatten uppifrån och genom sömmarna + att de inte andas, så även om du går i torrt väder blir du blöt av svett inifrån. Varm är man ju, men fötterna ser ut som de på 95 åriga russin från långvården efter en dag.

Rätt onödigt att ta på den för vadning också då det ändå lätt forsar in vatten uppifrån.

Själv har jag trailskor eller ibland höga skalkängor med dubbla sockor.
 
Neopren skulle jag inte ha på mig för vandring. Kommer in vatten uppifrån och genom sömmarna + att de inte andas, så även om du går i torrt väder blir du blöt av svett inifrån. Varm är man ju, men fötterna ser ut som de på 95 åriga russin från långvården efter en dag.

Rätt onödigt att ta på den för vadning också då det ändå lätt forsar in vatten uppifrån.

Själv har jag trailskor eller ibland höga skalkängor med dubbla sockor.

Ja, det stämmer men en timme efter jag tagit av mig skorna så ser fötterna ut som vanligt igen (men jag går också helst i ett par tunna strumpor.) Hur mycket man svettas är troligen ganska individuellt. Neoprenet upplever jag som bäst om det är mycket kallt men inte är det någon bra lösning. Sealskinz skulle jag nog använda om dom höll en hel veckotur.
 
Jag blev ganska trött o besviken på fodrade gtx-kängor för användning i Sverige, så jag köpte fodrade utan gtx med förmodan att de skulle vara hyggligt vattentäta med noggrann skötsel. Jag bedrog mig och har därför återgått till gtx-modeller.

För vandring i varmare klimat använder jag luftigare kängor, t.ex. dessa, och sätter vanliga 2-3-liters matförvaringsplastpåsar utanpå sockorna när det vankas regnväder. Funkar utomordentligt bra; med dubbla och hyggligt tjocka ullstrumpor blir fötterna aldrig särskilt våta. Påsarna håller ett par dagar och man kan ha en hel del med sig till en liten packvolym och vikt.
 
Jag rekommenderar vattenbarriärkrem för hud med lätta skor. Hydropel (tillverkas inte längre) eller TrailToes. Det fungerar mycket bra - använd det på kvällen och igen på morgonen. Vatten absorberar nästan inte alls och fötter blir inte vita och uppblåsta. Förhindrar också friktionsblåsor.
 
Vilket bra tips!

Jag rekommenderar vattenbarriärkrem för hud med lätta skor. Hydropel (tillverkas inte längre) eller TrailToes. Det fungerar mycket bra - använd det på kvällen och igen på morgonen. Vatten absorberar nästan inte alls och fötter blir inte vita och uppblåsta. Förhindrar också friktionsblåsor.

Tack, har aldrig hört talas om det!
 
(---) så just nu står jag och stampar i kängdjungeln och undrar vad som passar mig bäst:
Min mentala karta över kängdjungeln ser ut ungefär så här:

Trailskor: coolt, snabbt och sportigt om man står ut med att fötterna blir blöta. Vissa saknar också stödet från höga kängor. Torkar snabbare och ger bättre grepp än vanliga löparskor.

Fodrade myskängor: bekväma på torra stigar, t.ex i italienska berg. I nordiska förhållanden riskerar de att bli genomblöta och aldrig torka.

Skalkängor: håller fötterna torra (ett tag) och torkar snabbt, men kan bli förbannat varma och obekväma i soligt väder.

Något som inte togs upp är gummistövlar, som faktiskt är det enda sättet att ha långvarigt torra fötter. Bärs idag oftast i kombination med bomullsanorak, ramryggsäck och pipa.

Som synes är det lite av en smaksak hur man väljer att misshandla sina fötter. Jag skulle nog säga att en ofodrad skalkänga (t.ex Lundhags) är mest allround. Då kan man vandra "klassiskt" med torra fötter, och har även en bra grov-sko för allmän friluftsverksamhet (eller bara för att ta sig till jobbet när det snöar).
 
Du har säkert helt rätt. Jag har inte kollat bara märkt att jag blir riktigt blöt (men inte kall) om fötterna med neoprenstrumpor. Fel av mig.

Såvitt jag kan hitta med sökning på nätet så finns det inga täta neoprenestrumpor. Kan du ge mig ett tips om var man kan köpa det?

Skyttegravsfot beror på långvarigt kalla och blöta fötter som inte tas ur skorna på många dygn. Kalla blir dom inte så länge du går och torkar dom gör du ju när du sköter fötterna vid raster och nattvila. Skyttegravsfot är mycket ovanligt numera och har förekommit - i modern tid- vid långa festivaler när folk bor i tält och lägger sig med skor och strumpor på utan att ta av sig. Det är nog ingen fjällvandrare som gör.

Varma fötter har du så länge du går och vilken "duglighet" det är som försämras när dom är blöta kanske du kan förklara. Jag har i vart fall inte märkt något.

Finns det någon som fått skyttegravsfot av att vandra med lätta skor så hör gärna av er.

I det inlägget jag citerade sa du att neopren inte var vattentätt, vilket är inkorrekt, vilket jag skrev och förklarade. Hurvida produkten neoprensockar är vattentäta eller inte var inte det du skrev om. Jag har redan neoprensockar som är 100% vattentäta, de sitter fast på mina membranvadare som jag använder till fiske. Men dem tänker jag inte sälja till dig.

Ja, du skriver precis det jag skrev om. Och det drabbade inte bara festivalbesökare utan även försvarsmakten hade varje år nåt fall där nån beväring inte bemödades med att sköta sin hygien.

Det är säkert funkis med trääääjlskor under sommarn men börjar det bli runt nollan o blött och man ska vara ute några dagar hade jag hellre haft gummistövlar. Och pipa.
 
Räcker det om pipan är tom och enbart för imagens skull? Check på resten... ;-)
Mja, isf bör du nog komplettera med 1963 års utgåva av DN-s fjällflora i benfickan. Fjäll-hipster blir man inte i en handvändning!

On-topic, så vore det intressant att höra mer om erfarenheter av vandring i gummistövlar. Såvitt jag förstått var det standard för bara ett par decennier sedan, men idag är det milt sagt ovanligt. För blöta vandringar i maklig takt borde det dock vara svåröverträffat.
 
Fyad

Du har säkert helt rätt. Jag har inte kollat bara märkt att jag blir riktigt blöt (men inte kall) om fötterna med neoprenstrumpor. Fel av mig.
/QUOTE]

Här är mitt svar på ditt påpekande. Jag förstår inte varför du behöver upprepa att neopren inte är vattentätt. Jag har insett att jag hade fel.

I övrigt håller jag med om att det blir kallt med trailskor och tunna strumpor när det närmar sig fryspunkten även om stövlar inte är mitt första alternativ.

Hade du nåt tips om var man kan köpa vattentäta neoprenstrumpor?
 
Något som inte togs upp är gummistövlar, som faktiskt är det enda sättet att ha långvarigt torra fötter. Bärs idag oftast i kombination med bomullsanorak, ramryggsäck och pipa..

De flesta som använt gummistövlar heldagar på vandring kan nog intyga att fötterna INTE är torra. Även om det inte tar sig in vatten i stöveln tar sig inte svetten från fötterna ut heller.
Har dock hittils inte kommit på något sätt att för fötterna att hålla sig helt torra, bara att jag kan välja om jag vill att fukten kommer utifrån eller innifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Dosferra Altra ® Lone Peak 2 .5 Män Sko Utrustning allmänt 1
totoni Salewa sko butik i syd vestra Sverige? Utrustning allmänt 1
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...