Gissa position Stockholms län

Bild post #70: Malmsjö gård, strax SV om Vårsta.

Skickligt Torbjörn. Vore roligt om du kunde beskriva hur du kom fram till svaret. Jag hade tänkt ge lite ledtrådar vartefter.

http://www.botkyrka.se/kulturguiden/omraden/36265.html

"1654 fick ätten Rosenhielm tillstånd att starta ett säteri vid Malma. Det ledde till att en huvudbyggnad uppfördes och att byn upplöstes. Dess-utom döptes Malma om till det lite pampigare Malmsjö. Huset började sakta förfalla och kallades ett tag ”spök-huset”. På 1850-talet börja-de den energiska Catharina Crusebjörn bygga en ny huvudbyggnad. Den blev inte färdig förrän 1896. Då hade Catharina dött. 1906 såldes Malmsjö till prins Oscar Bernadotte som använde det som sommarresidens."

Thure
 
Bildgåta 75

Utsiktsberg invid Sörmlandsleden.

Var är bilden tagen?

Thure
 

Bilagor

  • 2702307908_d5109c5726.jpg
    2702307908_d5109c5726.jpg
    141.7 KB · Visningar: 778
Skickligt Torbjörn. Vore roligt om du kunde beskriva hur du kom fram till svaret. Jag hade tänkt ge lite ledtrådar vartefter.

Det var enbart ett resultat av envishet och inte någon skicklighet. Det var bara att försöka hitta alla herrgårdar i strandkanten av någorlunda stora sjöar i Stockholms län, och googla på deras namn. Flertalet kulturhistoriska byggnader av det slaget är ju dokumenterade på webben, och väldigt ofta finns bilder också. Jag hittade samma länk som du, sen var det inte svårt.

Enda misstaget vara att jag började från norra änden av länet, vilket tog tid. :)
 
75:an

N59.260680° E18.229301°

Dvs. knallen väster om Harberget, Tyresö. 1,4 km SV om Erstavik. Bildriktning söderut mot Tyresö Centrum/Bollmora. Eller...?
 
Rullskridskorutt

Från en av infarterna till Stockholm.

Var är bilden tagen.

Thure
 

Bilagor

  • pic_5522.jpg
    pic_5522.jpg
    31.9 KB · Visningar: 579
Bild #34

Torbjörns tips om Eniros flygbild "Utsikt" var kanon. Jag kan där identifiera tornen vid anläggningen med fjärrvärme och transformator vid Motorvägen söder om Skarpnäcks gård. De syns på Peters bild.

Således var min förmodan om Ältasjöns norra strand bildrikning mot väster korrekt.

Thure

Rätt.

(ursäkta bortovaron från tråden, har varit på semester)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...