Klubbarna desinformerar om säkerhet

...och det är inte sällan man anar en personlig agenda när en ledare svartmålar "friåkare" och vill ha de med i organisationen. Fler medlemmar= starkare ställning som ledare för individen. Och det gäller absolut inte alla ledare, men heller inte bara skridskoåkning.
 
Att peka med hela handen och tala om hur saker SKA vara är maktspråk. Man vill tala om att VI kan det här. Gör som oss för det är vi som är experterna. Givetvis vill representanter för stora organisationer inte stå och vela när de får chansen att vara expert. Och i långa loppet vill man väl helt enkelt ha monopol på verksamheten. De teknen finns överallt där föreningsliv krockar med icke-organiserad verksamhet.

...och det är inte sällan man anar en personlig agenda när en ledare svartmålar "friåkare" och vill ha de med i organisationen. Fler medlemmar= starkare ställning som ledare för individen.

Börjar förstå att vi pratar om den organiserade brottslighetens exekutiva arm. Det är nog bäst att hålla sig ifrån skridskor överhuvudtaget.
 
Kvarstår ett problem. De här RÅDEN till allmänheten framförs ju sällan som råd utan som MÅSTEN. Man säger inte "det kan vara bra att.. " eller "undvik att... " Istället säger man att "du SKA aldrig....." eller "Du SKA alltid..." och lämnar aldrig några öppna möjligheter för personlig anpassning. (...)
Jag tror du är extremt ensam om att läsa råden på det viset. Andra använder helt enkelt sin läsförmåga och sitt sunda förnuft, inser vilka situationer råden är skrivna för, och kör med "personlig anpassning" när det är uppenbart tillämpligt. Precis som du själv beskriver att du gör i praktiken.

Rent formellt får du ju göra som du vill, så länge du inte ansluter dig till en klubbtur, så ditt "problem" känns väldigt konstruerat.
 
Du har säkert egen erfarenhet att komma med (som många andra) och så länge dessa egna erfarenheter serveras under den beskrivningen så har jag inga problem med tilltron. Då är jag intresserad.

Mina erfarenheter är ju helt irrelevanta, eftersom det inte handlar om råd för hur jag ska göra när jag åker skridskor utan hur "allmänheten" ska göra. Då måste man ju utgå från "allmänhetens" erfarenheter och varken mina eller Cykelkalles erfarenheter är relevanta.
 
Kvarstår ett problem. De här RÅDEN till allmänheten framförs ju sällan som råd utan som MÅSTEN.

Kan du ge exempel på när klubbarna har framför informationen som "måsten"?

Länk till webbsida där klubbarna presenterar informationen som "måsten"?

(En tidningsartikel fungerar bara om det är från en publikation som skridskoklubbarna har publicerat, annars är en artikel färgad av reportern och representerar knappast vad klubbarna säger.)
 
Jag har med nöje följt diskussionerna här, och noterat hur en efter en dragits med i det höga tonläge som jag tycker trådskaparen angav. Han verkade rätt arg på skridskoledare, bland annat efter att ha läst en artikel som han länkar till. Och andra har följt efter, det har skrivits om maktbegär mm.
Nyss läste jag om artikeln. Det var rätt kul i skenet av alla ilskna inlägg. För både reportern och de ledare som kommer till tals känns som små underverk av diplomati, smidighet och förståelse för människors olika ambition och säkerhetsnivå. Och det kändes, när jag läste, som ett gott argument för ryggsäck att de två skridskoåkare som drunknade i fjol saknade den.
 
Nyss läste jag om artikeln. Det var rätt kul i skenet av alla ilskna inlägg. För både reportern och de ledare som kommer till tals känns som små underverk av diplomati, smidighet och förståelse för människors olika ambition och säkerhetsnivå.

Exakt. Hela tråden började i ett obefogat högt tonläge i förhållande till vad exemplet. Sedan blandas det hej vilt mellan vad som är krav (på deltagare i organiserade turer), rekommendationer (till en generell allmänhet med väldigt varierande erfarenhet och sunt förnuft) och egna preferenser.
Det är ju egentligen väldigt enkelt.

  • Man kan åka ensam med lätt utrustning. (Med rätt förutsättningar är det ingen oförsvarlig risk. Behöver du fråga vad "rätt förutsättningar" är så ska du däremot inte åka själv.)
  • Man bör inte rekommendera det generellt. (Förutsätt inte för mycket sunt förnuft hos den som läser generella råd)
  • Man får inte följa med klubbturer utan att ha en utrustning som gör att ledare och andra åkare är trygga. (Åker du i en grupp handlar det itne bara om dig själv)
 
Jag avser i första hand de gånger ledare i TV stått och sagt ÅK ALDRIG ENSAM. Men man stöter också på det på nätet. Och står det ÅK ALDRIG... så står det så. Hur kan man tolka in sånt som inte är skrivet? Skriv rakt utan en massa budskap mellan raderna. Tolka inte in en massa oskrivet. Läs som det står, och står det ÅK ALDRIG ENSAM så måste man ju utgå från att den som skrivit så också menar det. Men man stöter också på detta tjat IRL.

"Va? Åker du ENSAM??? GÖR inte det!"
"Jaha, när har du tid att följa med då?"
"Njaäää alltså.... "

Gäller f.ö. även paddling.
 
Jag avser i första hand de gånger ledare i TV stått och sagt ÅK ALDRIG ENSAM. Men man stöter också på det på nätet. Och står det ÅK ALDRIG... så står det så.

Och exakt hur många gånger har det hänt? Eftersom du skriver att du stöter på det på nätet, och det verkar vara allvarligt, då måste du ju kunna länka till minst ett dussin ställen där det påstås?


Sen är det ju också intressant att du menar att enskilda ledare representerar klubbarnas inställning. Du har inte reflekterat över att enskilda ledare kan ha egna åsikter som faktiskt skiljer sig från klubbarnas officiella inställning?
 
allvarligt, då måste du ju kunna länka till minst ett dussin ställen där det påstås?
Varför då? När blev det ett krav på ett bestämt antal bevis för att ha rätt att berätta vad man ser och upplever? Om jag bara har tittat på 9 sidor har jag inte rätt att dra några slutsattser då? Ett jädra otyg att ifrågasätta andras erfarenheter och upplevelser med någon slags mängdbevis. Allt för att själv få ha rätt.
 
Det är för övrigt inte så jädra lätt att länka till några "bevis" då diskussioner allt mer förs i grupper på Facebook, ofta stängda för icke-medlemmar. Det är inte mindre kunskap att läsa dem bara för att man inte kan visa dig de senare.
 
När någon representerar en organisation så måste man utgå från att dennes agerande och offentliga ställningstaganden också representerar vad organisationen står för. Speciellt om man står i TV-nyheter på bästa sändningstid och propagerar. I min närmsta lokalavdelning av FF är den ende skridskoledaren helt synonym med all skridskoverksamhet i just den avdelningen. Allt han bestämmer är lag. Men han propagerar gärna även utanför FF. Den andra FF avdelningen är mer autonom och sköter sig själva på ett annat sätt.

Det finns också ljus i mörket... Runn hade tidigare en skrivning på sin sida om att ALDRIG åka ensam, och då ska vi komma ihåg att det ofta åks på plogad bana där. I år har man istället skrivit "glöm inte dubbar och hjälm". Inte alls lika dogmatiskt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.