Klubbarna desinformerar om säkerhet

"2017 miste 11 personer livet i samband med is
relaterade olyckor. Det är nio färre än 2016 då 20
personer omkom och tre personer under snittet för
referensperioden (14 personer).
...Samtliga utom en var män.
Incidenterna inträffar vid åtta tillfällen på en sjö och
samtliga utom två incidenter i Skåne och Jönköpings
län, sker i Norrland, där Dalarna sticker ut med tre
olyckor. Vid fem av tillfällena sker olyckan i samband
med fiske och endast två vid framfart på skridskor."

Ref. http://svenskalivraddningssallskape...2017/arsrapport-drunkningsstatistik-2017_.pdf

Det finns statistik från tidigare år. Det är inte speciellt många skridskoåkare som drunknar enligt statistiken. En stor del är äldre män.
 
Senast ändrad:
Många av de som dör i isolyckorna skulle ha klarat sig om de haft självvändande flytväst och vattenskyddad mobiltelefon istället för ryggsäck med grenband som de uttryckligen kräver i senaste reportaget med klubbmänniskan. Tänk en stund på det.

För mig är det häpnadsväckande att de inte skriver om mobiltelefon i knuten plastpåse!

Till skribenten "L.A." m.fl: Den här tråden handlar om råd till allmänheten, inte min eller klubbarnas åkning, där skiljer förutsättningarna. Allmänheten har inte alltid en stor grupp som kan hjälpa till att dra upp.

Vist försöker man ta sig upp som ”tango” skriver. Och det är inga problem för de flesta, även utan flythjälp, om isen bär. Den stora vinsten med flytväst blir i de fall människor inte kommer upp. Då blir den skillnaden mellan liv och död om det finns en räddningstjänst inom rimligt avstånd, vilket det ofta gör. I de fall människor kommer upp fungerar eventuell flythjälp som komfort i vattnet, det är en helt annan sak, skilj på dessa.

Det är långtifrån alla som behöver flytväst. Det är mest på högriskturerna det är aktuellt. Om man rör sig där isen kan brista och samtidigt inte är säker på att kunna ta sig upp och inte har en grupp som kan dra upp en. Mobil i knuten plastpåse och räddningstjänst måste till för att det ska funka. Många liv skulle sparas med dessa råd istället för klubbarnas.

Vänligen ange en trovärdig objektiv källa som förklarar att och hur de skulle klarat som om de istället haft mobil och flytväst för rygga med grenband.

Sådana alternativjämförelser i sig är svåra - de är av typen "tänk om" och jag tycker då påstår en sak väldigt självsäkert och jag är sunt skeptisk.

Väl uppe på isen är man rejält nedkyld - var har man sina torra extrakläder om man inte har någon ryggsäck?

Jag har som turledare en gång tvingats tillkalla ambulanshjälp på isen då en deltagare föll. Jag minns inte de exakta tidförhållandena men nog tog det mer än 20-30 minuter innan det fanns blåljuspersonal på isen. Ambulanspersonalen assisterades av räddningstjänsten i torrdräkt som först gick ut på isen med båren. Ambulanspersonalen var inledningsvis skeptiska till att komma ut på isen alls (jag klandrar inte dem - hade de plurrat hade det inte blivit mycket vårdat) men efter att jag hoppat några rejäla hopp och brandmännen också varit på isen så vågade de sig ut.

Jag tror mer på självräddning vid plurr i möjligaste mån vid plurr än att förlita sig på kommunal räddningstjänst, pga tidsfaktorn/sanbbare räddning av egna gruppen/åkkamrater. .

Kan man jämföra med lavinsökning där man i första hand inom egna gruppen bör söka snabbt - de flesta som grävs upp ur en lavin inom 15 minuter överlever men sedan faller kurvan ganska brant. Det som skiljer är
iofs att det mer handlar om kvävning än drukning.

/Patrik
 
Till Patrik: Mitt svar blir till stora delar en repris av tråden, beklagar andra läsare för det.

Du har helt rätt i att man ska planera för att kunna rädda sig själv eller inom gruppen. Det skrev jag alldeles nyligen. Alla kommer inte att kunna räddas av räddningstjänsten, det skrev jag också. Ambulanspersonalen måste inte ut på isen, brandmännen med torrdräkter för iland den nedkylda.

Någon källa som visar att människor hade kunnat klars sig med mobil och flytväst finns kanske, eller kanske inte. Den som vet hur sakerna vi pratar om fungerar kan räkna ut resultatet själva. Med rätt flytväst överlever man tillräckligt länge för att räddningstjänsten ska kunna nå en i många fall. Om man har en telefon som man kan ringa med. Med ryggsäck drunknar man när motoriken blir för dålig.

Det är lätt att ta för givet att människor ska förstå skillnaden i funktion mellan flytväst och ryggsäck. Det har jag gjort i den här tråden. Men det kan man inte göra när man informerar allmänheten.

Det blir ett vridmoment när man har flythjälp osymetriskt placerad på kroppen. En flytväst med elementen framtill vrider upp ansiktet. En ryggsäck vrider ner ansiktet under vattenytan. Och det med mycket större kraft än en flytväst. En betydande del av allmänheten som läser de enligt mig felformulerade råden kommer inte att veta vilken sits de sätter sig i. De blir lurade.
 
Nu undrar jag...

Vilka verifierade exempel kan du ange där liv hade kunnat sparats om man hade med sig en telefon i en plastpåse ner i en isvak?
 
Fjällkjell: Jag avböjer att diskutera enskilda dödsolyckor. Tänk på de fall där räddningstjänsten hade kunnat vara framme inom en timme. Tänk om de dessa personer hade kunnat ringa. Med flytväst får man bägge händerna fria.

Med ryggsäck måste man hålla i iskanten. (Men några borde kunna ringa även med ryggsäck?) Det kan vara så att det är mycket svårt att ringa med ryggsäck. Det är en viktig fråga som jag funderat på, och som nu lyfts in i den här diskussionen. Vi borde testa!

Förkasta inte det här suveräna tipset med vattenskyddad mobil, som inte är mitt, bara för att det inte fungerar i varje enskilt fall.

Här är första länken jag hittade vid en snabb sökning, man kan tydligen klara sig mycket längre än en timme: http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html Värt att söka vidare på och presentera riktiga siffror i tråden. Om någon har intresse och tid får ni gärna hjälpa till.
 
Till Arneri: Vad vill du säga med texten du klistrade in? Jag får liksom inte in den i diskussionen.

Du påstår att folk dör med ryggsäckar. Enligt livräddningssällskapet finns väldigt lite som tyder på detta. Om du har några exempel där skridskoåkare omkommit pga ryggsäck kan du väl presentera detta?
Jag tycker det är provocerande att göra det när människor dör med ryggsäck. Att skriva att ryggsäck fungerar som flytväst ger falsk trygghet. Prova att bada med ryggsäck om ni tvivlar på det, men var försiktiga när ni gör det, se till att kunna komma upp snabbt eller att kunna få av ryggsäcken när ni är under vatten.
 
Rådet med vattenskyddad mobil är mycket bra. Det kommer att rädda många människor med en mycket enkel förberedelseåtgärd. Tänk igenom saken innan ni argumenterar mot att man ska ge det som råd.

Min mobil går inte ens att använda när det är vatten på skärmen... Och den är vattentät så jag behöver inte stoppa den i plastpåse för att testa.

Så min fråga till dig blir ju: Har du verkligen provat att använda mobil i plastpåse i vatten med blöta vantar? Det går ju utmärkt att prova i badkaret eller diskhon om man vill prova hur det funkar...
 
Arneri: Jag vill inte diskutera enskilda dödsolyckor här.
Skrev inte att folk omkom pga ryggsäcken. De dog med ryggsäcken.

nermander: Jag testade alldeles nyss efter att ha läst din fråga. Min mobil är också vattentät och brukar vara mycket svår att använda med blöta händer. Men med plastpåse funkade det utan problem. Och då körde jag utan handskar, annars tvivlar jag på att det funkar.

Det här var ju mycket intressant, vilken tur att du frågade, jag hade ingen aning om detta och ska testa mera. Jag har inte alltid haft min mobil i plastpåse på isen därför att den är vattentät. Nu blir det ändring på det.

Ni andra får gärna testa och rapportera.
 
Arneri: Jag vill inte diskutera enskilda dödsolyckor här.
Om du inte kan peka på en händelse eller källa är det svårt att ta din kritik på allvar.

Skrev inte att folk omkom pga ryggsäcken. De dog med ryggsäcken.

Vad menar du? De dog med skorna på? Är ryggsäcken ett problem? Du skrev i inlägg #4
flytkraft på ryggen fungerar omvänt mot en räddningsväst och pressar ner ansiktet under vattenytan.
 
Arneri: De har drunknat när de blev så kalla att de inte förmådde hålla sig uppe. Det hade hänt även utan ryggsäck. Men inte med rätt flytväst. Problemet har alltså varit att de hade ryggsäck istället för flytväst.

Det ska inte läsas som att jag kritiserar att klubbåkarna väljer ryggsäck. Jag pratar råd till allmänheten.
 
Lycka till att använda en modern smartphone med blöta händer liggandes i en isvak. Och visst kan man dra argumentet att man då ska ha en gammal knapptelefon när man åker, men kom igen, var lite realistisk.

Det görs faktiskt nya knapptelefoner fortfarande. Och med tanke på att många gärna lägger ganska stora pengar på extra säkerhetsutrustning så är det inte så långsökt att man skulle kunna lägga en tusenlapp på en mobil med knappar. Det behövs ju inte ens ett abonnemang för att ringa nödsamtal.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.