Gasskvättar....ett minne blott!!

Om du bara får ut 80% ur din tub - kan det bero på att tuben blivit kall under drift och därmed sjunker trycket och gasen orkar inte ut?
När du kommer hem blir tuben varm igen och då ökar trycket igen.
Har du provat om tuben tar slut på tur att låta den återfå normal temp igen och se om du får ut lite till? Min tub blir oftast sval under drift i mitt kök i alla fall (trangias gasbrännare).

Troligen stämmer teori och praktik även om det såklart finns förluster i de flesta system, så 100% verkningsgrad uppnår man väldigt sällan. Det brukar finnas en "verklighetskoefficient" (i procent) för de flesta formler men grundprinciperna är ändå de samma, om än med lägre verkningsgrad.


Tar aldrig med mig en halvfull tub på en tur...brukar byta tub när effekten börjar avta... Kokar bara vatten med min jetboil o de är rätt drygt o köra på lägre effekt sista skvätten..

Jetboilen har regulator o ibland har jag använt Optimus crux brännaren o på den märks de ännu tidigare att effekten börjar avta..

Så de blir en del skvättar när jag vill ha en full tub på en tur.
 
Om du bara kör med toppmonterat kök på turerna så kan jag förstå det. Som andra sagt, var och en gör sitt eget val. Jag har adaptern som det länkas till, men använder den inte. Jag har råd att köpa den där extra tuben då och då. De slattar som blir över kopplar jag bara till mitt vätskematade kök.
 
Man kan även lägga en matsked med kokande vatten på givartubens botten lite då och då.Långsamt.
Då gasar butanet och trycker ned flytande butan i mottagartuben.

Går fortare , väg dock alltid mottagartuben efter fyllning så mängden motsvarar maximalt en köpt tub - så man har säkerhetmarginalen att den håller.
 
Väska

Denna borde väl funka?
https://www.addnature.com/optimus-adapter-for-gaspafyllnad-454112.html

Sedan så bör man väl väga den man fyller så att det inte blir för mycket i?

Intressant tråd och en kul ide..
Rent säkerhetsmässigt är det väl inte någon jättebra idé men genomförbart.

Gasolen är ju i vätskeform i rumstemperatur vid ett ganska litet tryck så det bygger på att vätskan kan rinna ner i den undre flaskan. Pga detta måste ju övre flaskan vara upp och ner.
Att kyla den undre hjälper naturligtvis med fyllhastigheten.
Borde ju logiskt sett hjälpa att värma den övre flaskan med..

Vikten på tuben är viktig om du riskerar att flaskan utsätts för höga temperaturer typ dubbelt mot fylltemperaturen. Annars borde det inte vara någon fara.
I och med att det inte behövs någon reduceringsventil så borde trycket vara ganska lågt i flaskan. En reduceringsventil från en hötrycksflaska ger typ 2000mbar.
Kolla länken nedan.

http://www.fogas.se/tips/om-gasol.html

Vet inte om det går att fylla ända upp med vätska? Isåfall kan det komma upp vätska ur tuben vilket kan vara farligt. Samma fenomen om man välter en flaska med tänd brännare.
Sedan är det väl inget man gör inomhus..
 
Man skall absolut inte fylla tills det blir stumfyllt - det är riktig ordentligt obra.

Man ser till att ha en köksvåg som mäter i 1-gram upplösning även när vikten är upp till 1 kilo och man väger tuben under processen då och då och man fyller inte mer än vad en motsvarande tub av samma tillverkare/batch väger som ny.

Det finns angivna tabeller om man letar lite på forat men det kan variera några gram mellan olika batcher och olika tillverkare av dessa flaskor och hur tjock plåt de använder.

Primus powergas 100-gramsflaska väger 194 gram från affären, utan hatt, är väl det som finns i bakhuvudet just nu, och man fyller inte mer än så.

Blir det för mycket i överfyllningen så får man vända processen så att det rinner tillbaka lite eller tappa ur lite av gasen ur flaskan tills man når maxvikten igen.


---

Varför detta är viktig och att flaskan bara känns fylld till 2/3-del vid 'fabriksfyllning' beror på att kondensatet (flytande propan/butanblandningen) sväller i volym vid uppvärmning - och det ganska rejält mycket (i jämförelse med tex. vatten) och finns inte ordentlig skvalpmån i flaskan och är överfylld - så kan den bli stumfylld innan den når 50 C grader C (som flaskan är klassad för) och när det blir stumfyllt så börja trycket sticka iväg väldigt högt väldigt snabbt med temperaturen (över 20 Bar) det spricka upp i falsarna (ungefär vid 22-24 Bar) och tom. att den sprängs när botten eller topp på flaskan rivs/blåses bort med en fet smäll.

(flaskorna är designad att börja spricka upp i falsarna vid 22-24 Bars tryck, detta för att det inte skall bli splittergranat som det annars blir om om flaskan inte går sönder förrän kanske vi 50-70 Bar)

Därför fyller man alltid efter vikt (då det är temperaturoberoende) - inte hur mycket det 'känns' att det skvalpar i flaskan.
 
Senast ändrad:
Se upp med gasol!

Tänk på att om du fyller med vanlig Gasol så måste du fylla ca 15% mindre än vad mottagartuben är avsedd för. Gasol expanderar mer än Campinggas när den blir rumstempererad.och då blir botten på tuben konvex i stället för konkav. Givetvis explosionsrisk om det inträffar.
 
Använd inte gasol (propan 95) alls om möjligt och om man ändå envisas, endast under kontrollerade former omedelbart inför en kall vintertur och inte ha något sådant fyllt stående i förråden.

Att slänga in en sådan fylld flaska i en sommarvarm bil så kan den smälla av värmen i solgasset.

Det är en av anledningarna varför man har 'utspädda' propanblandningar idag med n-butan och isobutan och tekniskt sett håller flaskan tryckmässigt för runt 80-90 grader C även om den inte är provad till mer än 55 grader C medans med propan smäller det garanterat över 55 grader C

Engångsflaskor som tål ren propan skall hålla för minst 27 Bars tryck och det gör inte campingasolflaskor av vanligt snitt (briserar vid 22-24 Bar)

.
 
Tur att xxargas går in och förtydligar. Det här har ju varit uppe tidigare och när vissa kommenterar utan större insikt kan det leda till andra gör sina egna oförsiktiga experiment.
Jag laddar själv om gamla burkar men skriver upp på burken när och hur många gånger jag återanvänt den. Efter ett visst antal gånger kasserar jag burken för säkerhets skull med tanke på att den är inte avsedd för återbruk när det gäller ventilen.
Givetvis gäller noggrann viktmätning så att den inte blir överfylld. Tvärtom brukar jag ha mindre än vad den ursprungliga vikten är när den är ny.
Butangas för sommarbruk brukar man hitta billigare än den blandade. Men även propan/butan kan hittas till ett bättre pris än ex.vis Primus original. Ren Gasol fyller man givetvis inte på en liten campingtub avsedd för max 450gr.
 
Tror Xxargs läst kravspecen , han sa att ventilen skall klara av minst 50 monteringar så.det är nog bara att köra fast 100 dock kanske inte om tuberna skall förvaras i bil med gnistrisk från dörrkontakter.


Väg tuberna innan ni tar dom i bruk och skriv vikten med tuschpenna
 
Puuu

Tänk på att om du fyller med vanlig Gasol så måste du fylla ca 15% mindre än vad mottagartuben är avsedd för. Gasol expanderar mer än Campinggas när den blir rumstempererad.och då blir botten på tuben konvex i stället för konkav. Givetvis explosionsrisk om det inträffar.

Tycker nog hela tråden ska bort. Gas är inte så dyr och visst är ni ute ibland där ni kan ha flera tuber med er med skvättar så dessa eldas upp. Risken för olyckor ökar drastiskt om man inte vet vad man håller på med när man flyttar gas mellan tuber.
 
Min uppfattning är att detta är rimligt för att minska årgången av gas och gaspatroner. Gasen luktar starkt och reducerar man användandet till en återfyllning per patron torde riskerna vara små.

Sannolikt betydligt vanligare med brännskador vid spritkökshantering än med dessa campinggaspatroner.

Tråden har bra inlägg behåll den!

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
luktafotogen Ugnstermometer med minne för max temperatur. Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.