Stabilt kök för matlagning

Bra att veta om Primus! Som oinvigd är det ju väldigt lätt att tycka att det är ett känt märke som har intressanta produkter.

Kanske ska tilläggas att den antagligen berättigade kritiken gäller en av deras produkter som avses vara ett alternativ till Trangia som tydligen fallerat.
När det gäller många andra produkter så är det ju inte generellt utan tvärtom. Exempelvis deras Primus omnifuel var ju en stor framgång och är det fortfarande. Men det är bra att lyfta fram kritiska synpunkter mot nya produkter som borde vara väl utprovad innan det börjar säljas på marknaden men visar sig ha brister.

Beträffande inlägget om att blanda olika bränslen i MF kök så tror jag det är ovanligt. En del kör mestadels fotogen och andra som jag kör bensin, alkylatbensin. Jag har munstycket för gas som standard även när jag använder bensin eftersom jag tycker det fungerar bättre. För övrigt har frugan alltid med sitt minispindelkök / gas / från biltema eftersom hon envisas dricka nykokt kaffe i ottan och det går snabbare att rigga vid bra väder än att ta fram storköket om det inte det är framme.
Tja vi har ju alla våra rutiner och idéer...
 
Different but same.

Jag vill bara nämna att både Trangias gasbrännare och deras nuvarande multifuelbrännare faktiskt är tillverkade av Primus.

Om du får problem med ett gaskök, är sannolikheten stor att det beror på ett fenomen som kallas underburn. Dvs att köket brinner på fel ställe.Orsaken kan vara att köket står i ris, att man tänt köket med en rambo-sticka, eller en vindpust. Det är inte alltid man upptäcker underburn. Det kan inträffa under kastrullen, och man kanske släcker köket utan att upptäcka fenomenet.

Underburn leder till att köket går för varmt och presspassningar eller hårdlödningar tex kan gå isär. Eller delar av köket smälter.
Underburn inträffar framförallt med hattbrännare (tystbrännare).
Vanligaste hattbrännarna idag, är gasbrännare.
Underburn kan drabba vilket varumärkemärke som helst.

Jag är inte säker, men jag tror att en av orsakerna till att så många multifuelkök har kopp-brännare, är just risken för underburn på hatt-brännare.

/John
 
Senast ändrad:
Förlåt att det blev många frågor och ett onödigt långt inlägg! Svara bara på de frågor som ni kan/vill/orkar! :)
Pro primo:
Jag menade absolut inte att det var för många frågor! Frågar man inte så får man inga svar, så är det
- så fråga på. Vi svarar när vi anser att vi har något att bidraga med - eller något att torgföra...

Här kommer svar till både xxargs och Polar300. Först vill jag börja med att ge ert ett stort tack för era inlägg, kunskap, tid och engagemang! Trots att jag har läst massor här på forumet och tillverkarnas hemsidor mm. så har era svar hjälpt mig så mycket! Ser fram emot att ha ett professionellt kockkök ute i det fria som är bättre än hemma! :) Jag känner mig nu redo för slutligen bestämma mig för ett Trangia 25 och sedan komplettera ytterligare.
Bra, då kan vi lämna den där grundläggande delen...

Dock har jag några frågor som dyker upp, hoppas det är ok.
Mitt intresse för multifuel och god funktionalitet även på vintern grundar sig i att jag gillar tanken att klara "alla" bränslen och årstider. Det är inte så att jag åker jorden runt med mitt kök eller ligger i tält vid 20 minus varje vinter. Vad skulle ni säga att GB74 samt Polaris Optifuel (och i så fall med vilket bränsle?) klarar för minsta temperatur ungefär?
Naturligtvis är det OK!
Vad gäller lägsta-temperaturer så är det mer bränslevalet än brännaren i sig som påverkar.

En GB74 går bra att köra vätskematad med flytande campinggasol - med fullt pådrag och näst intill obefintlig finjusteringsförmåga. Och det så långt ner som det går att få ut vätskan ur behållaren. Med ren propan pratar vi då teoretiskt om ungefär minus 40 grader C... Primus WinterGas, i de dyra bruna behållarna, har ju enligt vad de själva hävdar på hemsidan en effektiv funktion ned till minus 22 grader C. (Jag har inte kollat detta själv - jag gillar inte onödigt dyra gasbehållare. Snarare tvärt om - gillar billig gas...) I praktiken så kan man nog anta att en GB74 kan köras gasmatad ner till ca 0C eller kanske 10 minus...

Vad gäller Polaris så lirar den i en helt annan dimension, såväl vad det gäller meckighet, bränsleval som temperaturtålighet. Med camping-gasol gäller i princip samma förutsättningar som med GB74 ovan
MEN!
med den stora skillnaden att kan bara den flytande gasen fås fram till brännaren så brinner det bra och finreglerbart iom att reglernålen påverkar det förgasade bränslet omedelbart före munstyckets utloppshål. Med flytande petroleumbaserade bränslen så trycksätter man bränsletanken och förvärmer brännardelen med brinnande sprit (precis som på gamla klassiska Primus, Optimus & Radius m.fl fotogenkök - vilka fortfarande är primärvalet för forskningsorganisationer i Arktis och Antarktis. Över 100 år av utprovad säker tillförlitlighet prioriteras i sådana fall...). När förvärmningen brunnit ut är brännaren varm nog att förgasa vätskan inför passagen av reglernålen in i munstycket och sedan förbränns. När väl bränslet är i gasform gör det ingen skillnad vad som var ursprunget, nu är det bara gasformiga kolväteföreningar som glatt väntar på att få förenas med några (olyckliga?) syreatomer...

Så vad omgivningstemperaturen är har ingen större betydelse för funktionen, en van användare kan säkerligen elda vilket som helst av Polarisens lämpliga bränslen ända ner mot 30-40 minus så länge som det går att få eld på förvärmningsspriten (vilken transporteras/förvaras innanför ytterkläderna på operatören)... Högkvalitativ icke-paraffinerande fotogen är naturligtvis kravet vid låga temperaturer. [Min gissning är att BAS i artikeln ovan kör med flygfotogen (för det måste de ändå ha på plats för helikoptrar och turbopropflygplan) som är garanterat paraffineringssäkert till minus 45 C. Bandvagnarnas arktiska diesel utgör sedan back-up-bränsle... ]

Min egen erfarenhet är att mitt exemplar av Polaris har som bäst beteende med antingen flytande gasol eller fotogenbränslen. Med alkylatbensin ger den tydligen aningen sämre effekt än med fotogen - men någonting måste väl offras för att vinna jackpotten med att inte behöva byta munstycke för olika bränsleslag... Vi talar ändå om flera kilowatt värmeeffekt, så lite skillnad på marginalen är nog lappri.

Angående Polaris Optifuel i ett Trangia undrar jag om "X2-kopp" är detsamma som "Optimus Trangia-adapter" eller om jag behöver båda? Var får jag tag i dessa? På de ställen där jag läst om Optimus Trangia Adapter har det stått att den är för Nova men som jag uppfattar er fungerar den även för Polaris Optifuel?
Nej, Trangias X2-kopp är absolut INTE detsamma som Optimus Trangiaadapter! Trangiakoppen (bild finns här) är av Trangia själva avsedd för montage av en multifuelbrännare i Trangiakökets brännarhål. Den är en "komplett 360-graders kopp" som multifuelbrännaren monteras i, fasthållen av sin fot-mutter. Optimus enkla Trangia-adapter är ett smalt enkelt fjäderstålsband med en låg platt förvärmarbricka - som också fästs vid brännaren med fot-muttern. Men i mina ögon så är de inte ens nog släkt för att kunna kallas kusiner, möjligen tillhör de samma etnicitet...

Lösa X2-koppar har jag bara hittat direkt hos Trangia själva uppe i Trångsund - de levererar snabbt när du kontaktar fabrikens kundtjänst på 0640-681330 - men det lilla krånglet är det klart värt att ta. X2-koppen är en mycket bättre produkt! Och eftersom du frågade: en brännarhållare räcker väl.

Det bör även konstateras att Polarisköket kan ställas löst (med infällda ben!) i undre vindskyddets brännarhål. Dvs, utan att göra ett "permanent" montage med borttagna delar och fastskruvning i adapterkoppen.

Koppen kan svälja rätt många olika brännare, men av de som jag så här långt stött på så är Polaris den bästa iom sin allomfattande bränslemöjlighet på ett enda munstycke. Den eldar allt flytande i gasform - utom sprit. Med alkohol blir det för mager bränslegas...

Fortsättning följer (eftersom det tydligen finns en övre gräns för inläggslängd på 10000 tecken,
inte bara en minimigräns på 10 tecken)...
 
fortsättning (eftersom det tydligen fanns en övre gräns för ett inläggs längd på 10000 tecken,
inte bara en minimigräns på 10 tecken...)
----------------------------------------------
Jag tänker också att det borde bli två alternativ av detta Trangia 25 + Polaris Optifuel: Det blir ett kanonbra "familjekök" och skulle jag sedan ge mig ut själv, och vill minska vikten, kan jag ju ta med mig bara Polaris Optifuel och någon mindre kastrull från Trangiat. Om vindskydd är viktigt vid tillfället kan jag ju fixa något lite lättare. Eller tänker jag galet?
Nej, du har fattat galoppen. Om du aldrig tagit av bensatsen, eller om du meckar lite med att återmontera bensatsen - så har du återigen ett spindelkök som du kan ställa lämplig kastrull eller metallmugg på för småkokning...

Om jag monterar Polaris Optifuel i Trangiat så är det väl inte permanent utan det går att pyssla loss det?
Jepp. Ett s.k. "permanent" montage innebär att du lossar muttern på undersidan av brännaren och pillar loss bensatsen. Sedan pillar du i brännaren i X2-koppen - och skruvar fast muttern igen. Fixat!
Omvänt om du vill "återskapa" Polarisen som ett fristående spindelkök. [Och som sagt: Det bör konstateras att Polarisköket kan ställas löst (med benen infällda!) i undre vindskyddets brännarhål. Dvs, utan att göra ett "permanent" montage med borttagna delar och fastskruvning i adapterkoppen. Lite rappligare, men Trangiaköket kan köras så också!]

"PolarDawg2 For Optimus Polaris Optifuel" köper man bäst från sidan som Polar300 länkade till eller? https://www.shapeways.com/product/YWFSEX267/polardawg-2-for-optimus-polaris-optifuel
Nej!
Du befinner dig innanför (tull-)muren i Festung EUropa, och Shapeways är en firma långt borta i USA... Beställer du därifrån så skjuter du dig själv i foten och betalar onödigt mycket! Din PolarDawg2 (och alla andra av Gary Adams tystbrännarhattar!) köper du numera från iMaterialise i Belgien - som befinner sig på rätt sida av muren.

Tack för tipset från flera om större kastruller! Funkar 2,5 liters Trangia-kittel (501252) i Trangia 25? Det står på deras hemsida att den är för 27:an.
Kittlarna är avsedda för respektive kökstorlek - beroende på att köket helt ryms inuti kitteln under transport, och att kitteln ställs i de uppfällda kittelstöden under användning (som stekpannan ungefär). Men,
notera att:
Vad menar du Polar300 med "stora 4,5-litersgrytan (på skruvar?)"? :)
Man kan vara lite finurlig för att få ner stora lägerkittlar mycket närmare brännaren genom att inte använda det övre vindskyddet som kittelstöd utan ställa kitteln på tre lagom långa skruvar (med stora platta skallar) som man skruvat fast med ett lagom bultdelningsmönster i undre vindskyddets brännarplatta. Det finns gott om hål att utgå ifrån där, och antingen så låser man fast skruven/"benet" med två muttrar var kring brännarplattans gods eller (mycket elegantare!) fäster tre popmuttrar i brännarplattan som skruvarna sedan fästs i. Med skruvade ben så kan ett Trangia bli som ett (mycket stort) spindelkök så att säga... Jag har bara lägerkittel till mitt lilla T27 (och alltså bara skruvmodifikationen i det köket) så du får tänka upp skalan lite på bilderna nedan.

Ang. Trangia är HårdAnodiserad Ultralätt Aluminium (ULHA) utan non-stick bäst vad jag hör på er, eller?
Om du frågar mig: Bäst är DuoSSAL (som återkommer i sortimentet i höst - det har Trangia själva berättat för mig) men nästefter DuoSSAL så måste nog ULHA vara "näst bäst". Non-stick kan säkert vara motiverat i vissa tillämpningar men de blir snabbt repiga och påstås dessutom av vissa foliehattar vara gränsande till giftiga på något sätt. Sikta du på DuoSSAL. DuoSSALkärlen och -stekpannan lagar maten bra nog. Till och med bacon, och pannkakor, blir bra...

Inget att tacka för, det är ett nöje att kunna hjälpa till...
/Odd

"På skruv" :
 

Bilagor

  • PICT8894-72dpi.jpg
    PICT8894-72dpi.jpg
    52.3 KB · Visningar: 863
  • PICT8896-72dpi.jpg
    PICT8896-72dpi.jpg
    60.2 KB · Visningar: 867
  • PICT8897-72dpi.jpg
    PICT8897-72dpi.jpg
    94.7 KB · Visningar: 881
  • PICT8898-72dpi.jpg
    PICT8898-72dpi.jpg
    65.5 KB · Visningar: 1,002
  • PICT8899-72dpi.jpg
    PICT8899-72dpi.jpg
    103.6 KB · Visningar: 952
  • PICT8900-72dpi.jpg
    PICT8900-72dpi.jpg
    63.7 KB · Visningar: 889
Senast ändrad:
Alkohol är en speciell driftfall som väldigt få multifuel-kök klarar. Det beror på att munstycket är för litet (även den största gas-munstycket på köken där man byter munstycke) och behöver vara avsevärd större än någon annan bränslealternativ...

Även om man hittar en lösning med större munstycke eller stryper lufttillförseln i blandarröret för alkohol-drift (finns några gamla optimusbrännare som klarar det) så har man problemet att att spriten slukar massor av värme när den förgasas och med dagens förgasarsystem så räcker de inte till trots att de är mitt i lågan när köket användes. - De gamla Optimus-köken med kobra-brännaren och tidigare versioner hade mycket större värmeväxlarytor och värmeledning från kopp/hatt till förgasardelen i jämförelse med idag, och då kunde det fungera om man anpassade munstycket eller ströp insugsluften i blandarröret (med totalt sett lägre effekt som resultat).
 
Hm,
med Biltemavindskyddet någorlunda tätt samlat så blir det lite snabbare kokning känns det som, men inte jättemycket snabbare. Jag har faktiskt aldrig labbtestat just detta, det borde jag kanske göra... Jag ska se vad jag kan mäta upp för skillnad stående på köksbänken - utan vindskyddet (det är så meckigs så det lär man bara använda i fält när det blåser alldeles för mycket för den där kontraptionen så det är livsnödvändigt) för på köksbänken blåser det inte alls...

2 liter kranvatten från X grader upp till 98 grader - på skruvarna respektive på stekpannestöden
och eldat med GB74 - matad med gasformig butan...

Jag återkommer i ärendet.
/Odd
 
Lägerkittelkokning, på stekpannestöd jämfört med på skruvar...

OK, laborerat lite ute i köket... Absolut vindstilla, stående på diskbänken inomhus.
GB74, Trangia T27 och dess lägerkittel (utan lock - för att mätproben skulle kunna hänga mitt i vattenvolymen).
En ny färsk 227g butanflaska till vardera testet. All utrustning rumstempererad (utom vattnet!) vid provstarten.
Fullt gaspådrag från start (för att säkerställa lika pådrag bägge gångerna). 2,00 liter kallvatten från kranen
vilket gav en starttemperatur på 10,0 grader - och jag stoppade sedan klockan vid uppmätta 99,5 grader,
så det fick bli sluttemperaturen...

Med lägerkitteln på stekpannestöden så tog värmningen 22 minuter och 7 sekunder.
Gasåtgången blev 48 gram.

Med lägerkitteln på skruvarna så tog värmningen 12 minuter och 25 sekunder.
Gasåtgången blev 35 gram.

Så där har vi det:
Det går fortare att koka upp en lägerkittel med 2 liter vatten "på skruvar" jämfört med att koka
upp en lägerkittel med 2 liter vatten "på stekpannestöden". Förutsatt att man kan säkerställa att
brännarvärmen inte blåser bort åt sidan, dvs samma problem som alla fristående spindelkök har.
I det här fallet så gick det dessutom att se att stående på stekpannestöden så hann flamman bli
lökformig, så att säga, innan den började slicka kärlets botten - så den intensivast värmande ytan
var nog mindre än i fallet med kärlet alldeles ovanför brännaren då hela ytan slickades av flamman
på dess väg ut mot bottenkanten...

Provuppställningen:
 

Bilagor

  • PICT8903-72dpi.jpg
    PICT8903-72dpi.jpg
    70.6 KB · Visningar: 708
  • PICT8904-72dpi.jpg
    PICT8904-72dpi.jpg
    77.1 KB · Visningar: 732
  • PICT8906-72dpi.jpg
    PICT8906-72dpi.jpg
    51.1 KB · Visningar: 765
Vill börja med hatten av för Polar300, vilket utförligt och givande inlägg! Jag uppskattar din och andras hjälp här oerhört mycket! Vi är alla olika men jag föredrar att veta så mycket som möjligt innan jag tar beslut och utan er hjälp hade det varit mycket svårare!

Bra, då förstår jag att vid lägre temperaturer är det handhavandet och bränslet som avgör. Tack också för info om att det är förvärmningen det hänger på. Intressant att läsa om forskningen vid polerna! :) Har förstått att fotogen med bra kvalitet är att föredra då. Hur avgör man om det är bra kvalitet? Något speciellt märke, märkning, affär eller liknande?

Vilken favoritaffär har ni förresten för att köpa gas? Antar att det inte är så poppis att posta.

Tack för info ang. brännarhållare! Då kontaktar jag Trangia direkt. Jag förstod inte att de var brännarhållare båda två men då vet jag hur det funkar och vilken som är bäst.

Stort tack för tipset om iMaterialise! Hade inte haft en aning om detta annars.

Då förstår jag ang. kittlarna, är ju inte mycket att spara på då. Skiljer inte mycket i vikt och pris men den stora blir ju mycket smidigare när den går att ha runt köket.

Tack för en otrolig genomgång av detta med skruvarna efterföljt av ett labtest! :-D Det var verkligen inte meningen att ta så mycket tid i anspråk! Popmuttrar va ju snyggt! Är det som popnitar som man behöver en sådan tång till? Stor skillnad i tid, i alla fall när det var vindstilla... Nästan halverad tid men inte gasåtgång även om den också minskade rejält.

Foliehattar ja... :) Vill inte vänta till hösten med inköpet så det blir nog ULHA då jag resonerar som du att non-stick blir förstört fort.

Stort tack för vägledningen!!!
 
Tack Odd!

Mycket intressant och lärorikt för mig som vattenkokare. Det var som jag misstänkte men inte testat. Nu har du tillfört en stor portion vetskap. Det blir till att göra som du gjort. Mycket bra!

Med några enkla medel så snabbar man ju på storkoket av vatten med det här.

Jag kom ihåg förra midsommaren då vi skulle ha varmvatten till päran, tvättvattnet, annan matlagning och disken vad segt det kunde vara. Nu ska jag ta din skruvteknik till min Trangia.

Tack Odd!
 
Har förstått att fotogen med bra kvalitet är att föredra. Hur avgör man om det är bra kvalitet?
Något speciellt märke, märkning, affär eller liknande?
Litar man inte på sin kommersiellt köpta fotogen så är det frysen som gäller (och det här är bara något man MÅSTE bry sig om vintertid!). Om vätskan "paraffinerar", dvs löser ut fasta partiklar av paraffin, när den förvaras något dygn i frysen - så är det inte tillräckligt bra fotogen! Det går att filtrera bort de fasta partiklarna och sedan använda den renade vätskan - men det är kladdigt och tidskonsumerande...
Ett garanterat sätt att säkerställa bra vinterfotogen är att använda flygfotogen (s.k. Jet-A1) som bränsle. Köldtålighet till minus 40-45 grader är nämligen en av den bränslestandardens egenskaper. Det anses att det är liiite o-bra med paraffin-igensatta bränslefilter på 10000 meter liksom... ;-)

Vilken favoritaffär har ni förresten för att köpa gas? Antar att det inte är så poppis att posta.
Jag köper på Biltema och JULA - de brukar vara billigast...

Tack för info ang. brännarhållare! Då kontaktar jag Trangia direkt. Jag förstod inte att de var brännarhållare båda två men då vet jag hur det funkar och vilken som är bäst. Och stort tack för tipset om iMaterialise! Hade inte haft en aning om detta annars.
Bra. Hoppas fler fick detta klart för sig samtidigt...

Tack för en otrolig genomgång av detta med skruvarna efterföljt av ett labbtest! :-D
Det var verkligen inte meningen att ta så mycket tid i anspråk!
Popmuttrar va ju snyggt! Är det som popnitar som man behöver en sådan tång till?
Stor skillnad i tid, i alla fall när det var vindstilla... Nästan halverad tid
men inte gasåtgång även om den också minskade rejält.
Inget att tacka för - labbtiden var helt för mitt eget intresse/frågeställningen som uppstod. Jag föredrar empirisk forskning - då behöver man inte kunna följa med i mer eller mindre obskyra matematiska beräkningar för att få insikt om varför och hur. Enklare så - för de flesta... För mig som professionellt legitimerad vattenkokningstekniker (kontrollrum på kärnkraftverk) så kändes det intressant att få lite fasta siffror på vad jag tidigare bara 'känt' vara en viss skillnad i koktid...

För att fästa popmuttrar (som säkert egentligen heter något annat) behövs ett speciellt verktyg, en tång som följaktligen allmänt kallas popmuttertång. Finns ett komplett set 12953 på Biltema t.ex. Jag köpte mitt för några årtionden sedan, och har använt det till rätt mycket sedan dess. Det finns helt försänkta popmuttrar också såna har jag använt många i hobbybilsrenoveringen, men i den här tillämpningen är det bäst med en stödjande/förstärkande 'bricka'/kant även på ovansidan...
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
psg90 stabilt Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.