Stabilt kök för matlagning

Den eviga frågan, vilket kök... Jag har läst och läst och läst här på forumet och lärt mig MASSOR! Dock kommer jag inte riktigt fram till beslut och det finns så otroligt många alternativ! Hoppas det är ok med ytterligare ett inlägg på detta ämne. Här kommer mina tankar:

- Jag vill att köket ska funka för 3-4 personer.
- Jag vill inte bara kunna värma vatten utan även laga mat (steka, värma sås osv.) Alltså bredstrålande gas.
- Då vi har småbarn vill jag inte ha ett toppmonterat kök även om de är otroligt smidiga. Kanske kompletterar jag med ett sådant senare.
- Inget absolut krav men jag skulle vilja att köket ska kunna användas även på vintern eller kompletteras/ändras för vinterbruk. En tanke jag haft är Trangia kökets möjlighet att ha gas på sommaren och byta till spritbrännaren på vintern.
- Möjlighet till olika bränsle/gas är ju bra med flexibilitet men inget krav.
- Annars funderat på förvärmningsslingor, bränslematning och allt va det finns. Vill dock ha grejer som fungerar utan allt för mycket krångel/osäkerhet.
- Vill gärna ha låg vikt men det är ju en avvägning.
- Har förstått att Trangia köket är bland det bästa för mina önskemål och jag kan tänka mig det men det känns lite tråkigt på något sätt.
- Andra alternativ jag varit inne på är olika spindelkök då förstås.
- Kan även tänka mig att testa ett vedeldat men det får nog bli en komplettering längre fram också.

Tack på förhand för kloka råd! :)
 
Trangia är inte "tråkigt", det är effektivt för det du vill ha, och glädjande eftersom det fungerar utan problem. Jag har haft Trangia i 40 år, och när man är hungrig får det gärna vara lätthanterligt och snabbt om det ska mätta 4 stycken.
Mer "spännande" alternativ med känsligare handhavanden har du ju redan uteslutit med dina krav på barnvänligt. Några likartade alternativ, typ Optimus mm finns väl (men alla liknar då Trangia), men Trangia är nog mest flexibelt i olika tillbehör.
Lättast för 4 personer dessutom vad jag vet (om man inte bara ska koka vatten till torrfoder). Ännu effektivare kök är tyngre eller mer komplicerade (eller båda).

Vad är viktigast, maten eller köket? Vikten eller effektiviteten?
 
Varm mat och dryck ute är bland det bästa.
Stabilt och funkis är Trangia.
Gas för det snabbare och bekvämare.
Fotogenbrännare gör detsamma för vinterbruk.
Är man många finns det 2,5 och 4,5 l grytor.

Tråkigt är väl inget fungerande kök men visst fyller och väger det mer än mer spartanska kök.

go tur
 
Redan iom dina frågeställningar har du själv gett svaret: Stora Trangiat T25. Med
gasdrivet GB74 senvår, sommar och höst samt
vätskematat (gas alt fotogen) Optimus Polaris under så mycket vinter att temperaturen motiverar vikten.

Enkelt, barnsäkert - och alla fyra får mat samtidigt.
 
Du vill ha ett bra kök som uppfyller din kravspecifikation. Det svar jag kan ge dig är tråkigt och krävande.
Precis som övriga skrivit här är det ett Trangia 25. Med trangias multifuelbrännare som du kompletterar med en ljuddämpare som kräver en speciell förklaring vart du köper den. Men varför, är att du vill laga mat och ibland behöver man sjuda när man kokar och då fungerar denna perfekt. MF köket är effektivare på vintern och säkrare än spritbrännare. Du kan använda det på sommaren och koka mängder av vatten till olika ändamål utan att du blir ruinerad av gaskostnad. Sedan kommer det svåra, du måste lära dig MF köket i detalj. Det är mer handhavandekrävande än alla andra brännare.
Själva Trangian är ett komplett kök med alla tillbehör inpassad i varandra allt efter behov. Vindskyddet är oslagbart stabilt och fungerar i stark vind.

Tråkigt kök?

Om kriteriet ska vara ett "hippt" kök så vet jag inte hur man ska bedöma Trangia. Något som jag personligen tycker är o-tråkigt är att klyva några vedpinnar och spänta några stickor och tända med en bit näver för att göra en brasa. Speciellt spännande och utmanande är att göra det när magen kurrar och hungern suger, allt medan regnet strilar ned. Addera till några sura och griniga barn. Då blit det nog inte tråkigt...😄
 
Köp ett primus power stove set med bensintillsats för vinterbruk. Det är både lättare, enklare, stabilare och effektivare än trangia.
 
Om du kikar på Trangia 25, tänk på att kastrullerna är på 1,5-1,75L. Det är inte mycket om man är 4 pers. Överväg att komplettera med en större kastrull!

Trangia är som flera skriver komplett även om det är något åt det tunga hållet. Alternativ är de trebenskonstruktioner som Optimus Vega eller någon av de multifuelkök som kan använda sig av gas (Optimus Polaris/Primus Omnifuel II). I dessa fall är kastrullvalet friare. Alla kärl fungerar...

Jag tar själv med en 2,5L alt 3L om vi är fler.

Kollar du på kärl med belagd inner så har dom bästa keramisk non-stick beläggning. Trangias non-stick brukar hålla något år är min erfarenhet.
 
Varm mat och dryck ute är bland det bästa.
Stabilt och funkis är Trangia.
Gas för det snabbare och bekvämare.
Fotogenbrännare gör detsamma för vinterbruk.
Är man många finns det 2,5 och 4,5 l grytor.

Tråkigt är väl inget fungerande kök men visst fyller och väger det mer än mer spartanska kök.

go tur

Tack för kloka råd! När du skriver fotogenbrännare... Menar du Trangias multibrännare? För spritbrännaren är väl bara till T-röd?
 
Redan iom dina frågeställningar har du själv gett svaret: Stora Trangiat T25. Med
gasdrivet GB74 senvår, sommar och höst samt
vätskematat (gas alt fotogen) Optimus Polaris under så mycket vinter att temperaturen motiverar vikten.

Enkelt, barnsäkert - och alla fyra får mat samtidigt.

Tack för dina tips!

Jag gillar också Optimus Polaris men tänker att det blir dyrt och dubbelt att köpa Trangiat och Optimus Polaris. I så fall känner jag ju hellre för att köra på det som fungerar bäst alla fyra säsonger. Hur resonerar du?
 
Du vill ha ett bra kök som uppfyller din kravspecifikation. Det svar jag kan ge dig är tråkigt och krävande.
Precis som övriga skrivit här är det ett Trangia 25. Med trangias multifuelbrännare som du kompletterar med en ljuddämpare som kräver en speciell förklaring vart du köper den. Men varför, är att du vill laga mat och ibland behöver man sjuda när man kokar och då fungerar denna perfekt. MF köket är effektivare på vintern och säkrare än spritbrännare. Du kan använda det på sommaren och koka mängder av vatten till olika ändamål utan att du blir ruinerad av gaskostnad. Sedan kommer det svåra, du måste lära dig MF köket i detalj. Det är mer handhavandekrävande än alla andra brännare.
Själva Trangian är ett komplett kök med alla tillbehör inpassad i varandra allt efter behov. Vindskyddet är oslagbart stabilt och fungerar i stark vind.

Tråkigt kök?

Om kriteriet ska vara ett "hippt" kök så vet jag inte hur man ska bedöma Trangia. Något som jag personligen tycker är o-tråkigt är att klyva några vedpinnar och spänta några stickor och tända med en bit näver för att göra en brasa. Speciellt spännande och utmanande är att göra det när magen kurrar och hungern suger, allt medan regnet strilar ned. Addera till några sura och griniga barn. Då blit det nog inte tråkigt...😄

Tack för bra råd!

Låter intressant med möjligheterna med Trangias multifuel men det får inte blir för mycket pyssel... Vad är det för pyssel det handlar om på ett ungefär?

Haha, ja visst, det skulle nog bli underhållande! Dock älskar jag att elda och skulle egentligen helst vilja göra det men av praktiska skäl är det inte alltid bäst! ;-)
 
Tack för bra råd!

Låter intressant med möjligheterna med Trangias multifuel men det får inte blir för mycket pyssel... Vad är det för pyssel det handlar om på ett ungefär? /QUOTE]

Hej igen!

När det gäller pysslet med multifuel så handlar det om mera mekkande och tekniska grejor om man kör med bensin eller fotogen. Gas är ju enklast. Du kan ju alltid börja med gas och sedan testa fotogen eller bensin om du har ett flerbränslekök som även funkar med gas.

Nackdelen är att om det helt plötsligt inte funkar bra så blir det att fundera varför. Oftast sitter en mickroliten smutsbit i själva hålet, munstycket, där den förgasade gasen ska strömma genom och då är det enkelt att rengöra men ibland är det lite andra grejor som kan hända och som alltid bör man ha läst instruktionerna noga för att förstå och kunna åtgärda. Som en trilskande moppe ibland...🤓

Det går ju alltid att konvertera om ett Trangia från spritbruket.

Sedan fick du ett mycket bra råd angående storleken på kastruller. Om du ska laga mat för fyra hungriga vargar så komplettera gärna med 2,5 eller 4,5 liters Trangia kastrull. Den större passar köket in i.
Eller om du hittar en annan lösning än Trangia så är det bra med större kastruller.
Jag kör även de större Trangiakastrullerna över öppen eld ibland med exempelvis en hummersoppa till förrätt samtidigt som jag flamberar en rådjurssadel i den lilla Trangiastekpannan allt emedan en tryffelsås har sjudit klart i den lilla kastrullen...🍸🍾🥃🍷🥂 -Typ-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
psg90 stabilt Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.