Trangia detaljer

Efter att använt Trangia i många år läste jag om att hålen i underdelen ska vara mot vinden. Tänk att jag överlevt detta i så många år. När man missat en sån detalj tänker man vidare och vad har jag missat mer. Då fortsätter frågor ned i detaljnivå. Ska stekpannan som lock ha insidan nedåt eller uppåt? Ser hur flera undrar hur nördiga frågor det finns i livet.
 
Ska Trangiastekpannan som lock ha insidan nedåt eller uppåt?

Som lock:

Insidan nedåt - för bästa verkningsgrad. Detta eftersom det bromsar upp flödeshastigheten
hos den varma gasen längs kastrullens sidor iom att den tvingas göra en extra bromsande
kullerbytta runt vindskyddets kant.

Insidan uppåt - om du har någon form av non-stick-beläggning i stekpannan. Detta eftersom
lockets vibrationer (de små som trots allt uppstår) kommer att skava på stekpannans non-
stick-beläggning där ytan vilar mot kastrullens kant.
(Och! Om du sk--er i den ytterst minimala lilla verkningsgradsdifferensen - för då kan du [för-]
värma något i stekpannan/kastrullocket medan du kokar X i kastrullen under...)
 
Tack för svar

Som lock:

Insidan nedåt - för bästa verkningsgrad. Detta eftersom det bromsar upp flödeshastigheten
hos den varma gasen längs kastrullens sidor iom att den tvingas göra en extra bromsande
kullerbytta runt vindskyddets kant.

Insidan uppåt - om du har någon form av non-stick-beläggning i stekpannan. Detta eftersom
lockets vibrationer (de små som trots allt uppstår) kommer att skava på stekpannans non-
stick-beläggning där ytan vilar mot kastrullens kant.
(Och! Om du sk--er i den ytterst minimala lilla verkningsgradsdifferensen - för då kan du [för-]
värma något i stekpannan/kastrullocket medan du kokar X i kastrullen under...)

Härligt du förde in några små åsikter. Mina tankar har varit om att insidan nedåt bromsar förbränningen och lägre effekt. Provat båda men har aldrig märkt någon skillnad. Men det är lite trixigare att få tag om locket med insidan nedåt. Insidan uppåt har skapat skräp några gånger i maten.

Nästa fråga är man ska inte fylla mer än 2/3 i brännaren. Varför ?

Vad har ni för tankar om vintertillsatsen eller vad den heter.
 
Det kokar över och det flammar upp höga flammor om man har för mycket sprit i brännaren.

Och om det blåser mycket så kan alltså köket smälta om man vänder ventialtionshålen fel
 
Vad har ni för tankar om vintertillsatsen?

Den är bra på att få spritbrännaren att stormkoka om den används under annat än rejäl kyla. Och en stormkokande spritbrännare brinner MYCKET kraftigare än normalt - vilket leder till ytterligare eldande för kråkorna och slöseri med bränsle. Lagom är alltid bäst - och ofta räcker det mer än väl att elda spritbrännaren med simmerringen på. Full eldstorm är lika oönskat under en campingkastrull som det var när ordet uppfanns...
 
Härligt du förde in några små åsikter. Mina tankar har varit om att insidan nedåt bromsar förbränningen och lägre effekt. Provat båda men har aldrig märkt någon skillnad. Men det är lite trixigare att få tag om locket med insidan nedåt. Insidan uppåt har skapat skräp några gånger i maten.

Nästa fråga är man ska inte fylla mer än 2/3 i brännaren. Varför ?

Vad har ni för tankar om vintertillsatsen eller vad den heter.

När jag kör med gas i varmt väder kan jag få problem att brännaren slocknar om jag har insidan nedåt. Tolkat det som att det blir för mycket avgaser som inte ventileras ut. Nån som haft samma bekymmer?
 
När jag kör med gas i varmt väder kan jag få problem att brännaren slocknar om jag har insidan nedåt. Tolkat det som att det blir för mycket avgaser som inte ventileras ut. Nån som haft samma bekymmer?

Säkert fler än du med samma bekymmer, bl a jag. Jag har tolkat det på samma sätt som du. Sedan hör jag till dem som har haft hålen i lä men har tänkt om. Brukar oftast, om det inte blåser väldigt lite, laga mat i skydd av den öppna absiden. Drar betydligt mindre med bränsle då.
 
Kanter neråt innebär också mer dropp mot marken. Vilket iof borde innebära mindre kondens om man lagar mat i tältet då vattnet är enklare att torka upp på golvet än i hela taket. Å andra sidan inte bra om syretillförseln stryps med ökad risk för kolmonoxidförgiftning.

Jag kör kanterna uppåt för det mesta.

Btw. En så enormt nördig diskussion. Älskart.

/Gustav
 
Kanter neråt innebär också mer dropp mot marken. Vilket iof borde innebära mindre kondens om man lagar mat i tältet då vattnet är enklare att torka upp på golvet än i hela taket. Å andra sidan inte bra om syretillförseln stryps med ökad risk för kolmonoxidförgiftning.

Jag kör kanterna uppåt för det mesta.

Btw. En så enormt nördig diskussion. Älskart.

/Gustav

En fundering jag har är att Trangia fått sin form av att funka med spritbrännare. Sen sätter jag dit en gasbrännare med betydligt större effekt och därmed större behov av syre. Frågan är om hålen i undetdelen borde vara större då? Funderar på stt testa på ett gammalt 25-kök och se om det blir skillnad

För övrigt håller jag med, en härligt nördig diskussion!!! Mer sånt!

Jag har både ett 25 HA för paddling och ett 27HA för vandring. Underbsra kök made in Jämtland! Har varit otrogen med ett Primus Eta Spider super duper men efter att brännaren gått sönder två gånger (trots verkstadbesök hos Primus) så är det nu trangia all in!!!
 
Jag har alltid använt stekpannan som lock med kanten nedåt utan problem i alla år från tidigt 80-tal med spritbrännare via första generationens gasbrännare (från EPI gas) och dagens GB74 brännare. Använder både Trangia 25 resp 27 på samma sätt.
 
Någon som vet varför gasolröret går i en båge över en del av brännaren
 

Bilagor

  • GB74.jpg
    GB74.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,112
En fundering jag har är att Trangia fått sin form av att funka med spritbrännare. Sen sätter jag dit en gasbrännare med betydligt större effekt och därmed större behov av syre. Frågan är om hålen i undetdelen borde vara större då? Funderar på stt testa på ett gammalt 25-kök och se om det blir skillnad

Reaktionsformel Propan:
C3H8 + 5O2 -> 4H20 + 3CO2 (ger ca 2,2KJ/mol)

Dvs
2,2KJ/5=0,55KJ per luftenhet

Reaktionsformel Etanol:
3O2 + C2H5OH -> 3H20 + 2CO2 (ger ca 1.2KJ/mol)

Dvs
1,2KJ/3=0,4KJ per luftenhet

Antag:
Effekt GB74 = 2000W
Effekt spritbrännare = 1000W

Vilket ger 1,44 (2*0,4/0,55) mer luftbehov.

Slutsats1: ca 50% mer luftbehov
Slutsats2: köksnörderi är kul
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
nvavargen Trangia X2 Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...