Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor?

Nej.

(Gud ske lov! Annars skulle säkert en massa gramjägarfanatiker
börja använda PET-flaskor för sitt campingköksbränsle... Hu!!!)

En väldigt massa UL-packare på PCT, CDT och AT verkar klara sig utan att få brännskador av tredje graden fastän det är vanligast att förvara alkohol i petflaskor, andra små plastflaskor och även i Platupus 0.5 L softbottles.

Om jag skulle åka på campingtur med ett gäng campingoerfarna spralliga ungdomar, så skulle jag utan tvekan använda säkerhetskork, men på soloturer ser jag ingen anledning alls. Säkerhetskorken löser ett problem som orsakas av ett handhavarfel i första ledet.

Dåliga rutiner ska förstås åtgärdas. När man ska fylla brännaren så börjar man med att: 1. Skruva av locket. 2. Fyll på, 3. Tänd. När man är klar 4. Skruva på locket på brännaren igen. Om man skulle behöva fylla brännaren , så fortsätter man bara sekvensen: 4. Skruva på locket, 1. Skruva av locket 2. Fyll, 3. Tänd... och till sist 4. Skruva på. Klart.

Dvs. locket ska alltid på brännaren innan man fyller den just för att vara idiotsäker på att brännaren är helt släckt.

Vilka gramjägare använder sprit för den delen? Det är väl no-cook som gäller då? ;)

Det är vanligt att lättpackare äter mat som inte värms (snacks) i kombination med mål som behöver värmas (meals), vanligtvis frukost+kvälsmål. För att spara bränsle, och därmed vikt, är det vanligt att man enbart värmer vatten och låter maten rehydrera i kastrull med grytmysare eller i hälla i vattnet i en Ziplock påse tillsammans med maten.

Ett uppkok räcker då till mat och varm dryck. Äter man två varma mål om dagen och har ett energisnålt system, så går det enbart åt 2x15 ml alkohol per dag , dvs ca 24 g. Om alkoholen skulle ta slut så, går det med den typen av mat att fylla på ziplockpåsen med kallt vatten och äta maten kall. Så, ja är man hardcore UL, så skippar man köket. Eller om man är väldigt hardcore, så dricker man upp spriten istället för att bränna den… (Kolhydrater & Protein 4 Cal/g, Fett 9 Cal/g, Etanol 7Cal/g). Dricka T-doja är väl iofs lite väl hardcore ;), men det går att få tag på alkohol utan denatueringsmedel utomlands, om man anstränger sig lite.

En 33 cl petflaska tillsammans med originalkork väger 22 g, dvs. mindre än en säkerhetskork. Den räcker till 22 måltider (10+1 dag i reserv). Den förvaras i en ficka på utsidan av säcken om den skulle läcka.

Odenaturerad sprit dunstar snabbt och luktar inte, den brinner rent och sotar inte ner och som sagt, skulle den läcka är det ingen katastrof, maten går utmärkt att tillaga kall… Jag har ännu inte varit med om att vare sig bränsleflaskor av metall eller plast gått sönder, ska kanske tilläggas.

Jag har all förståelse för de som väljer att använda en metallflaska med säkerhetskork, men för mig går det bort, då tex en enliters Optimusflaska med säkerhetskork skulle väga mer än hela mitt kökssystem (kastrull, lock, brännare, vinskydd, markreflektor, bränsleflaska med kork : 155g).
 
Men brandrisken? Allvarligt, fyller nån här verkligen på brännaren utan att kolla att den har slocknat ordentligt, oavsett flaska?

Tillräckligt många för att det skall bli skriverier i tidningarna varje år och bakom var sådan skriven incident så är det säkert 100-falt mer incidenter som man håller tyst om...

Verkligen? Och det bara bland medlemmarna här på forumet? ;)

Jag skojar med dig. Jag förstår att du missade mitt "här". Jovisst, det händer säkert, men knappast om man är medveten om vad man gör. Visst kan lågan vara osynlig, men den bränner skinnet lika bra för det när man håller handen över.
 
En väldigt massa UL-packare på PCT, CDT och AT verkar klara sig utan att få brännskador av tredje graden fastän det är vanligast att förvara alkohol i petflaskor, andra små plastflaskor och även i Platupus 0.5 L softbottles.

PET-flaskorna är betydligt farligare än de småflaskor (av Desivon-typ) där man klämmer ut bränslet genom ett litet hål. De har lägre flöde, mindre risk att få in flamman i flaskan, mindre risk för spill och mindre mängd. Dessa verkar många UL-packare i USA använda och Trail Designs skickar med en sådan med sina kök.

Jag skulle gärna se en säkerhetsflaska av Platypus-typ där man eliminerar explosionsrisken genom att se till att det aldrig kommer in luft i den istället för att säkerställa att den håller för explosionen. Skulle bli betydligt lättare. Så fungerar det inte med en vanlig Platypus och då är den väldigt olämplig om man inte - som jag misstänker att man gör - använder den för att fylla på sin lilla småflaska utan eld i närheten.

Dåliga rutiner ska förstås åtgärdas. När man ska fylla brännaren så börjar man med att: 1. Skruva av locket. 2. Fyll på, 3. Tänd. När man är klar 4. Skruva på locket på brännaren igen. Om man skulle behöva fylla brännaren , så fortsätter man bara sekvensen: 4. Skruva på locket, 1. Skruva av locket 2. Fyll, 3. Tänd... och till sist 4. Skruva på. Klart.

Dvs. locket ska alltid på brännaren innan man fyller den just för att vara idiotsäker på att brännaren är helt släckt.

Som jag ser det måste en säker rutin garantera att locket till bränsleflaskan alltid är på när det finns någon eld eller påtaglig risk för eld i närheten. Det är först då du har eliminerat de allra flesta olycksmöjligheterna. Det låter sig göras om man har ett kök men kan bli väldigt omständligt med flera. Så jag tycker du behöver putsa på din rutin.
 
Om man ha flaskor med lång (plast)pip med max 2 mm hål i ändan så minskar man faran rejält då lång pip har samma verkan en lång och smal kanal i säkerhetskorken och agerar flamspärr.

Sedan är det inte bara att kolla att spritbrännaren är släckt och kall med lock på - många fall så är elden utanför brännaren som gör incidenterna/olyckorna pga. spill som brinner omärkligt i solgasset och av sina vandringskamraters aktivitet eller att man har mer än en kök med låga igång samtidigt.

Och är man i grupp så är det nästa alltid någon (med lite mandat/pondus) som hela tiden försöker skynda på och är otålig och vill iväg igen - då kommer lätt olyckorna...
 
Halaj!

Nu när det pratas säkerhet vill jag komma med en anekdot. Var i Kroatien, hett som i helvetet och stark sol. Kokade spaghetti och när färdig släcker jag med simmerringen. Man vill ju inte släcka med korken som ju har en gummipackning. Så grejar jag lite med maten och så när jag skall lägga bort köket råkar jag se att luften dallrar ovan brännaren. Oj, är brännaren fortfarande så varm! Jag lägger handen ovanför och kan konstatera att det brinner! Jag glor och glor, men kan banne mig inte se någon låga öht. jag släcker med spaghettivattnet.

Så, gott folk, lita inte på att det är släckt, utan kolla! Det var bara rena turen att jag råkade se att luften dallrade. Annars hade jag bara tagit tag i brännaren.
Numera sker det automatiskt att jag håller handen ovan och sänker den sakta när jag skall ta brännaren.
Jag har aldrig hört talas om att detta skulle hänt någon annan, och mig har det bara hänt denna enda gång under de tusentals gånger jag använt köket.
Det kan ha något att göra med att jag kör 25% metanol och 75% T-doja, och deras olika kokpunkter. Jag vet inte.

//T
 
PET-flaskorna är betydligt farligare än de småflaskor (av Desivon-typ) där man klämmer ut bränslet genom ett litet hål. De har lägre flöde, mindre risk att få in flamman i flaskan, mindre risk för spill och mindre mängd. Dessa verkar många UL-packare i USA använda och Trail Designs skickar med en sådan med sina kök.

Trail Designs klämflaskor är grymt bra. Man kan beställa dem separat. Finns i 5.5 oz (163 ml) och 8 oz (237 ml). Den på 5.5 oz ryms i kastrullen och o-ringstätningen gör att den håller väldigt tätt. Den är lätt att dosera bränsle med och räcker till 10 uppkok (15ml/gång).

Alternativt är att använda en pipkork. Den gröna på bilden är förslutningsbar och kommer från en såsflaska hittad på en kinaaffär. Den tätar, men jag föredrar att använda originalkorken vid transport. För dosering fungerar den utmärkt både på petflaska och på softbottles. på bilden synas en 33 cl PET-flaska och en Evernew 600 ml. Jag använder även en medicinkopp för att mäta upp mina 15 ml.
 

Bilagor

  • Pet.jpg
    Pet.jpg
    29.2 KB · Visningar: 609
Senast ändrad:
Spritflaskor för dryckesändamål är PET också - så alkoholtolerant är flaskorna - inga problem.

En lite tåligare flaska än en supertunn pet får ni från bolaget i form av Explorer eller Sailor vodka i 70cl storlek

Men flaskorna för Explorer eller Sailor vodka är inte gjorda för metanol eller metyletylketon
 
Ber om ursäkt för min upp och nervända bilder. Vrider och vänder, men lyckas inte få till det på något vis...

Helt klart är att man bör undvika att pyssla med bränslet i närheten av öppen eld. Jag använder en grön pipkork på flaskan och mäter upp 15 ml i medicinkoppen. Sen häller jag spriten i en StarLyte brännare och. spriten absorberas i glasullen och brännare kan till och med hållas upp och ner med bränslet i. Sen transporterar jag brännare till där jag ska elda och gör inga påfyllningar där jag tidigare eldat.
 

Bilagor

  • 20170514_153226.jpg
    20170514_153226.jpg
    15.9 KB · Visningar: 558
  • 20170514_153522.jpg
    20170514_153522.jpg
    15.7 KB · Visningar: 529
Senast ändrad:
Vilka gramjägare använder sprit för den delen? Det är väl no-cook som gäller då? ;)

Nej, faktiskt inte. Om man skall vara borta upp till 72 tim. så är sprit/spritflaska och spritbrännaren det mest "bärekonomiska" alternativet sett till vikt och volym. Förutsättningen är att bränslemängden är planerad och flaskans storlek är anpassad efter mängden bränsle.
 
Helt klart är att man bör undvika att pyssla med bränslet i närheten av öppen eld. Jag använder en grön pipkork på flaskan och mäter upp 15 ml i medicinkoppen. Sen häller jag spriten i en StarLyte brännare och. spriten absorberas i glasullen och brännare kan till och med hållas upp och ner med bränslet i. Sen transporterar jag brännare till där jag ska elda och gör inga påfyllningar där jag tidigare eldat.

Den där medicinkoppen bidrar till säkeheten den med då den kan brinna men inte har innesluten spritblandad luft som kan explodera. Om du sen bara alltid skruvar på korken till bränsleflaskan direkt när du hällt upp i muggen - vilket du säkert gör, eller i alla fall innan du tänder, så tycker i alla fall jag att det är tillräckligt säkert, säkrare än att ha en säkerhetsflaska men slarva med hanteringen. (Med korken på riskerar du inte att välta flaskan och spilla när du har uppmärksamheten på annat än flaskan). Bra rutin. Sen återstår bara att alltid göra så - varje gång.
 
Nej, faktiskt inte. Om man skall vara borta upp till 72 tim. så är sprit/spritflaska och spritbrännaren det mest "bärekonomiska" alternativet sett till vikt och volym. Förutsättningen är att bränslemängden är planerad och flaskans storlek är anpassad efter mängden bränsle.

Halaj!

Det här förstår jag inte. Hur kan alternativet sprit med brännare vara mer bärekonomiskt jämfört med alternativet att inte värma maten alls, utan att istället äta den kall?

//T
 
Nej, jag uttryckte mig lite oklart. Jag menar att det är det mest bärekonomiska alternativet om man har kök för värmning av maten. Är det non -Cook som gäller så spelar det ingen roll vilket kök man väljer. Då är alla kök onödiga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.