Mitt första gasolkök

Som en gammal Trangia(sprit)användare har jag nu med en tids samlande plockat ihop mitt första gasolkök
Brännare 2800W från biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-28-kW-2000033698/
Vindskydd Optimus
och kastrullset Biltema 0,5L/0,9L
Inklusive en full 230g gasolflaska väger den 760g
vilket är mindre än min minitrangia och 0.5L trangia bränsleflaska

billigare än Optimus Crux Lite som rymmer bara 100g gasolflaska
lite större och lite tyngre
gillar att brännarhuvudet är ganska stor så spridningen på lågan blir bättre
och att vindskyddet är så perfekt i storlek till kastrullen (5mm luftspalt)

Får även plats med stödben till flaskan och tändstål och brännaren ligger
självklart i en tygpåse
 

Bilagor

  • gk5.jpg
    gk5.jpg
    42.5 KB · Visningar: 2,589
  • gk4.jpg
    gk4.jpg
    38.1 KB · Visningar: 2,523
  • gk3.jpg
    gk3.jpg
    41.1 KB · Visningar: 2,602
  • gk2.jpg
    gk2.jpg
    48.2 KB · Visningar: 2,470
  • gk1.jpg
    gk1.jpg
    63.5 KB · Visningar: 2,532
Köpte biltema-kastrullerna förra året och har använt dom en hel del. Funkar bra. Inte haft några problem. Relativt lätta är dom också. Har bara hört bra saker om Biltemas brännare. Har själv en optimus crux lite som krånglat ända sen jag köpte den. Typ glappar. Så ibland är faktiskt Biltemas och liknande affärer inte alla dumma.
 
Jag har i princip samma uppsättning som du, i "fiske/utflykts" väska. Jag har använt köket åtskilliga gånger sedan jag köpte det för några år sedan. Det har fungerat klanderfritt. Jag har aldrig använt några stödben så i stället har jag valt att packa i två vikkåsor och en tesked i köket istället för stödben.
Det är inget kök för storkok, men för att koka vatten till kaffe eller frystorkat så funkar det bra. Det funkar även att smygköra brännaren.
 
...och brännaren ligger
självklart i en tygpåse

Nänänä.. På kajaktur ligger min brännare i tygpåse men sen i en vattentät box. Annars rostar den (eller i alla fall vissa delar). Vill du dessutom att en eventuell elektroniskt tändning ska fungera är det absolut nödvändigt att hela brännaren är förpackad snustorrt.

mvh thomas
 
Nänänä.. På kajaktur ligger min brännare i tygpåse men sen i en vattentät box. Annars rostar den (eller i alla fall vissa delar). Vill du dessutom att en eventuell elektroniskt tändning ska fungera är det absolut nödvändigt att hela brännaren är förpackad snustorrt.

mvh thomas

Tack för påminnelse om rost. Nu är jag inte ute på vatten så mycket utan mer vandring och sen har brännaren ingen piezotändning utan jag kör antingen tändare eller tändstål
 
Burk

Har också ett Biltema-kokkärl. Det fungerar bra med med MSR Pocket Rocket 2.

Mitt hemmagjorda vindskydd, av en ölburk, hänger jag på två av armarna till brännaren. Jag har alltså gjort hål i vindskyddet och hängt på det på brännaren.

Själva vindskyddet får plats i kokkärlet, tillsammans med gastuben.

Jag har använt det under drygt en vecka i fjällen. Har inte använt det när det blåst för mycket, då jag inte tror på dess funktion riktigt. En tunn plåt från en ölburk...ok, det funkar för tillfället, men jag kommer att ordna någonting annat till nästa års Sarekvandring.

Primus stödben i plast för gastuben har fungerat bra kan jag också nämna. Passar till olika storlekar på gastub.
 
Om man haft oturen att få piezotändare så skruvar man av den o slänger den.

Bara skit

Kan vara en mindre bra övning...då jag gjorde det på min primus microtrail så gick den ojämnt med dålig förbränning, antar att det sög in luft eller något sådant. Så fort jag skruvade tillbaka den trasiga piezon så fungerade köket optimal igen.

Bättre att då köpa ett utan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
koskenkorva I väntans tider på mitt nya kök! Kök och brännare 2
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
gro Mitt nya kök Kök och brännare 17
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
chilehead Ny Biltema Gasolkök Kök och brännare 53
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
PlaZma Funderar på gasolkök Kök och brännare 13
Briggsjo P11 gasoltub till gasolkök Kök och brännare 3
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
angerheim crux vs crux lite-gasolkök Kök och brännare 6
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
dahlgren Stort gasolkök Kök och brännare 4
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...