Hjälp att starta väldigt gamall Optimus

Hej!

Den har tillhört farmor och farfar.

Försöker få igång den med sämre resultat då jag inte riktigt vet hur ja skall gå tillväga.

1. Har försökt pumpa upp ngt sorts tryck men får inget mostånd i handpumpen hur mycket ja än trycker.

2. Försökt förvärma den med t-röd nere i koppen.

3. Vilken sorts bränsle skall man använda?
Funkar T-röd?

4. Den har stått ett antal år så den kanske behöver en service?

5. Någon som vet vad modellen heter?
Står bara OPTIMUS MADE IN SWEDEN på den.
 

Bilagor

  • Optimus.jpg
    Optimus.jpg
    41.3 KB · Visningar: 2,372
Optimus181

Hej ditt kök har modellbeteckningen 181, det är ett enlågigt hushållskök för fotogen. ]Du saknar lågspridaren till brännaren (en "kopp" med en massa små hål, brännaren är för övrigt den "klassiska" &väl beprövade 207:an). Ta ut pumpstången, titta på pumplädret, det är säkert torrt, mjuka upp det med lite vaselin eller läderbalsam, spraya ner lite 5-56, WD-40 eller något annat liknande i pumpröret. Låt det stå något dygn, sedan så brukar det fungera, ja du måste naturligtvis återmontera pumpstången. Lämpligt är att byta tanklockspackningen, liksom att man sköljer ur tanken, man vet aldrig så noga vad folk kan ha hällt i den för något. Du har gjort rätt som förvärmt den med rödsprit, men du måste som sagt skaffa en lågspridarkopp plus göra de åtgärder jag föreslagit dig. Sedan så kan jag upplysa dig & andra om att sista helgen i augusti så är det Primus-träff på Gustavviks Camping i Örebro, då finns det ett "antal" entusiaster som vet & kan en massa om både ditt kök & många andra.
 
Gör som Sergei säger;
åk till Primus-träffen på Gustavviks Camping i Örebro sista helgen i augusti. Du kommer att åka hem med ett glimrande kök...

Om du läser in dig på kunskaperna som finns att hitta på CCS. Där kommer du att bli expert på att analysera och åtgärda (dom kallar det 'fettling') bekymren med ditt fotogenkök. Du kan se fler 181:eek:r här: Optimus 181 Gallery

Börja dock med att beställa en lågspridare (artikelnummer 2183 ) från FOGAS. Den kostar bara 80 spänn. Beställ servicesatsen samtidigt så har du en massa packningar och brännardelar till 207:an...

Lycka till, och glöm inte att berätta hur det går...
 
Diesel

Det köket går kanonbra på vanlig diesel. Första gången du tänder upp det på diesel tror du att jag lurat dig men knepet är bara att öka lågan sakta och låta det bli riktigt "glödhett" innan man kör för fulla spjäll. Antingen förvärmar man med sprit eller också gör man som jag, tar lite tätningsfläta av glasfiber till kaminer, lindar en ring av det och placerar det i koppen för sprit som veke och låter köket "svämma över" och fylla koppen lite och förvärmer med den dieseln.

Har man inte tillgång till glasfiberfläta (finns säkert på biltema och i kaminbutiker mm) så funkar tott sand och aska bra som veke.


//MacGyver :)
 
Hej och tack för alla svar!
OM jag förstått det rätt kan den vara så gammal som sent 40-tal/tidigt 50-tal?

Den låga spridarkoppen finns men den var bara inte med på bilden.

Ja började igår med att smörja in pumplädret med läderbalsam samt spruta 556 i pumphålet.
Skjöljde även ur tanken med vatten.

Pumpstången funkar bättre nu men jag får inte mottryck varje gång jag trycker.
Ungefär var 6:e gång.
Kan lädret vara utslitet så de inte expanderar tillräckligt eller det skall vara så?

Fyllde upp tanken till ca 2/3 delar med lysfotogen.

Sen blir jag lite osäker på hur ja skall gå tillväga.
Har både pumpat innan jag öppnat ventilen och i slutet av förvärmningen.

När skall ja öppna ventilen och när skall ja pumpa?

Det som sker är nu att förvärmningen med t-röd går bra sen slocknar allt.

Är det 26-2905 ni menar som servicesats?
 
Ditt kök saknar lågspridarringen. Det är den sista biten i ett förgasarkök. Helt nödvändig. Köp en innan du försöker igen.
I servicesatsen ingår nytt pumpläder och packning till tanken. Byt dem innan nästa startförsök.
Kompletta och i gott skick är 207or mycket pålitliga.
go tur

www.spiritburner.com
 
Senast ändrad:
Lågspridarringen finns med var inte med på bilden.

Har börjat dela den nu och ser att tändarveken i det röret om det nu heter så är torr som fnöske.

Skall ja lägga den i fotogen så den mjuknar eller byta ut den helt?

Vilken skall jag köpa isåll?
Gärna nummerbetäckning om det behöver vara en speciell.
 
Har även försökt att ta bort brännaren men det var lättare sagt än gjort.
Har sprutat 556 på den men sitter berget.
(Motdrar såklart med skruven under koppen).

Några tips?
Annars får jag fortsätta med 556 och pröva mer imorgon.

En annan sak som slog mig var att när jag nu tagit öppnaventilen inkl stång helt från brännaren
så fick jag mottryck från handpumpen 9 av 10 ggr.
 
Du får inte igång köket, troligtvis för att du inte får upp trycket.
Pumplädret kan vara dåligt. Ibland sväller det efter att man fettat in det och är därmed räddat. Skruva bort tanklocket, lägg tummen mot öppningen och pumpa ett par ggr. När du sen sakta tar bort tummen så ska tryck pysa ut, annars funkar inte pumpen. En bra pump ger pystryck efter tre pumptag, og tillräckligt arbetstryck efter ca 10 pump. Sluter inte pumplädret tätt inne i pumpröret erfordras fler pumptag eller så måste man ersätta pumplädret.
När man fått upp trycket så ska det helst inte läcka ut igen. Det kan läcka långsamt förbi packningen i tanklocket. Kan också läcka i backventilen i botten av pumpröret. Dessa är enkla att byta.
Jag förvärmer alltid med Tenol och använder avsedd Fotogen, då går köket bäst och sotar minst (= minimalt med service under lång tid).
 
Du bör kunna köpa den saknade lågspridaren (kallas yttre huv, om jag inte minns fel) på Fogas i Stockholm, kostar strax under en hundring.
 
Du får inte igång köket, troligtvis för att du inte får upp trycket.
Pumplädret kan vara dåligt. Ibland sväller det efter att man fettat in det och är därmed räddat. Skruva bort tanklocket, lägg tummen mot öppningen och pumpa ett par ggr. När du sen sakta tar bort tummen så ska tryck pysa ut, annars funkar inte pumpen. En bra pump ger pystryck efter tre pumptag, og tillräckligt arbetstryck efter ca 10 pump. Sluter inte pumplädret tätt inne i pumpröret erfordras fler pumptag eller så måste man ersätta pumplädret.
När man fått upp trycket så ska det helst inte läcka ut igen. Det kan läcka långsamt förbi packningen i tanklocket. Kan också läcka i backventilen i botten av pumpröret. Dessa är enkla att byta.
Jag förvärmer alltid med Tenol och använder avsedd Fotogen, då går köket bäst och sotar minst (= minimalt med service under lång tid).

Testade det du skrev och det pyste till när ja släppte tummen efter endast 3 pumptryck.

En annan iaktagelse är att rensnålen i brännaren åker inte ner när ja stänger ventilen utan förblir i samma läge oavsett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
041102 Starta Optimus Hunter Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.