Hur mycket gas behöver man?

Med EtaExpress så behöver du väldigt lite gas. Man kan koka vansinnigt mycket vatten på en 220 grams flaska. Jag har inga fakta men efter 8 dagar i Sarek med flera vattenuppkok om dagen hade jag mycket gas kvar. Kom dock inte ihåg att väga. Jag brukar inte köra fulla blås iom att det låter en del på full sprutt och köket är så ruskigt snabbt ändå, vad gäller att koka upp vatten alltså. Piezon har strulat en gång men inte mer. Jag skulle dock aldrig åka utan tändstål + tändstickor/tändare som backup och så kanske man vill kunna få upp en eld också.


Lämplig tråd för mig då jag själv köpt mitt första gaskök efter att ha kört med t-sprit i alla år. Det blev ett Primus Eta Express. Jag lägger till några frågor.
Hur gör ni för att uppskatta hur mycket gas det är kvar i flaskan, när ni är ute?
Är det risk att den inbyggda tändaren krånglar eller kan man lugnt lämna tändstickorna hemma?
Är det "full gas" som gäller vid uppkok eller ska man justera ner lågan?
 
När jag lever på torkad mat eller konserver går det åt cirka 30 gram gas per dygn om jag är ensam och 40 gram per dygn om vi är två. När jag lever på färsk mat som jag kokar eller steker hamnar jag på 75 gram per dygn om jag är ensam och 95 gram per dygn när vi är två. Jag har ett Trangia 25, dvs den stora modellen.

Du kan väga gasolburken genom att lägga den uppochned i vatten. Biltemas gasolburk som rymmer 230 gram gas och har en diameter på 106 mm skall då stiga med 26 mm från full till tom.

Överlag tycker jag att gasolen är driftsäker. Men jag har varit med om en burk där ventilen låg för lågt vilket gjorde att det inte kom ut någon gas hur hårt vi än drog fast anslutningen. Dessutom har det hänt att vi fått burkar med det motsatta problemet. Gasen forsade ut när vi skruvade av anslutningen. Den förra burken var från Primus och de senare från Biltema (deras gamla gröna burk). Nu tror jag inte problemet har med det specifika märket att göra för jag tror inte det finns så många tillverkare av sådana ventiler i världen. Min slutsats är att man bör prova gasolburkarna före avfärd.

/Klas
 
Det finns anledning att kolla priser på gasoltuberna. På Biltema och Jula är priserna ofta lägre än vid vanlig friluftsbutiker. Dessutom har Biltema en annan gasblandning (25% propan + 25 % isobutan, som gör gasköken lite trevligare om temperaturen någon dag skulle bli runt nollan, jämfört med den vanliga primusgasen (30% propan och 70% butan).
/Niklas

Jag har dock varit med om en del skumma, ojämnheter i tillförseln med biltema och föredrar därefter primus - detta är dock min personliga uppfattning.

//N
 
Köpte nyss ett Etapower EF som jag endast prövat hemma på gården. Hur mycket ska jag vrida på reglaget för vanlig kokning av vatten/tillagning av mat? Är det max kräm som gäller?
Max kräm=kortare koktid/högre gasförbrukning
Mindre kräm=längre koktid/lägre gasförbrukning

men är dessa linjära?

:)
 
Ne, inte linjärt utan det beter sig snarare som ett badkarskurva gasförbrukningsmässigt - brännare har ett optimalt område för bästa gasekonomi, ett annat lite högre för snabb uppvärmning men det käkar mer gas - även liten pådrag och lång uppvärmningstid gör att gasförbrukningen ökar åter igen.

gaskranen har stort område för att kunna hantera en gastub från när det är minusgrader med lågt inneboende tryck på någon halv Bar övertryck till kanske över 10 Bar vid 40 grader varmt - mao. så öppnar man kran tills det brinner lagom - dvs. inga lågspetsar utanför grytbottenkanten, är det kylflänsad gryta så bör inte speciellt mycket av lågtopparna gå in i kylflänsarna då den ej färdigbrända delen av lågan som går in där inte brinner upp färdigt för att det helt enkelt kyls för hårt och ger mer kolmonoxid i avgaserna och även minska verkningsgraden då bränslet inte bränns fullständigt .

dom tiderna som anges i reklamen för köket är en riktpunkt - dvs. provelda tills halvlitern eller liter vatten kokar upp på angiven tid och lär dig lyssna på ljudet - dock skall man ha i minnet att tiderna som anges är 'tävlingstider' där det gäller att skryta med så kort uppvärmningstid som möjligt - i regel vinner man ganska mycket verkningsgrad om man dra ned lite och uppvärmningstiden öka 20-30% utöver angiven tid.

Har man kört några gånger så lyssnar man in sig på brännaren och hittar lägen där det låter olika beroende på pådrag och det gäller att försöka minnas hur det lät när det var OK - och kanske titta till lågan att den inte rinner utanför grytkanten eller går hårt in i flänsarna på den kylflänsade grytan.
 
Var och köpte gastillsatsen till mitt trangia och de fungerar superbra, köpte en 100g primus powergas för att testa lite. De räckte till 4 st måltider. Koka pasta och steka tinade köttbullar till 2 personer.

Är detta inte lite ? slösade jag på gasen ? tycker de är väldigt svårt att veta hur mycket ja ska vrida på utan att slösa..

Denna gasburk ja köpte
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=20974
 
jag vet inte... då har du ju använt 25gram per måltid.
är det alltså 2 pers * 4ggr du menar?
Sen tar det mycket energi att tina saker... brukar jag bara göra på vinterfjäll.. =)

tror att allt är i sin ordning...
jag brukar bara använda 220 och 450g behållare...
det betyder väl att den 450g skulle räcka till > 16 måltider för dig? tycker det låter rimligt...
 
jag tar alltid med mig två små flaskor till 2 personer per vecka. det som blir över går åt hemmavid vid jakt och fiske.. gör av med 100 gr per dag/ 2 pers
 
Jag har testat hur många liter kokat vatten jag fick ut ur en 220 gram gas med mitt nya Primus Express Spider. Det räckte till drygt 15L kokat vatten. Jag kokat några liter varje dag i olika väder, alltifrån spöregn och blåsigt väder, till vindstilla och stekande sol.

Jag är helt övertygad om att 2x220 gram gas kommer räcka i 8 dagar i Sarek för två personer. Det innebär ju att vi kan göra av med 1,875 liter kokat vatten per person och dag (under dessa förutsättningar som mina mätningar utgjordes i).

Nu är jag fullt medveten om att vädret kommer säkerligen vara både kallare och blåsigare stora delar av vandringen (mitten/slutet på augusti), men säg att jag får ut 24L kokat vatten (dvs 25% högre förbrukning än uppmätt), så har vi alltså 1,5L per person och dygn. Det räcker gott och väl för mina behov. Jag vågar nästan säga att det räcker till tre personer, dvs 1 liter kokat vatten per person och dag, men då får man snåla lite kanske.

/Erik
 
När jag och sambon är ute så förbrukar vi en mellangas (220g) på 5 dagar. Vi äter för det mesta gröt och frystorkat, och använder ett TiLite kök, det är nog ganska gassnålt...

//Thomas
 
Koka pasta och framförallt steka köttbullar är väl saker som drar rätt mycket gas.

Pastan kan man låta stå en stund efter första uppkoket och sen koka upp igen (för att spara lite gas). Och köttbullarna bör stekas i en gryta (som kommer närmare brännaren).
 
om du kokar under lock (går efter lite träning och några droppar olja i för att minska på skummet) så behövs det mycket liten låga, näst intill att det vill slockna på brännaren för att det skall fortsätta att puttra på - och den delen när man dragit ned farten efter uppkoket drar inte mycket gas.

att stormkoka under flera minuter drar definitivt väldigt mycket gas.

förutsätter dock vindstilla eller kök med bra fungerande vindskydd (läs trangia)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.