• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Pripyat (vid Tjernobyl) sommaren 2008!

Det här kommer förmodligen att bli sista resan jag gör med min bil! En dröm som jag haft är att besöka den döda staden Pripyat som evakuerades i samband med Tjernobylolyckan 1986. Personligen har jag tagit kontakt med personer som kan ta hand om oss och ge oss en rundtur i området. Målet är att få en uppfattning av det dagliga livet före olyckan och få det i relation till hur det ser ut idag. Naturligtvis kommer vi att besöka andra områden under resans gång.

Så som det har sett ut innan har vi delat på bilens kostnad och alla löpande kostnader såsom mat, osv. I somras var vi ute på två lyckade resor till Island och Slovakien. För att få en bättre bild av hur det kan vara att resa på det här sättet - titta gärna på filmen från Islandsresan eller fråga mig!

Jag behöver 6 engagerade personer som är intresserade av att aktivt forma resan tillsammans på kompisnivå! Vi kommer att leva och uppleva tätt tillsammans under ca tre veckor! Titta gärna in på min hemsida för mer info!

Med hopp om ett glatt lag!
Med Vänlig Hälsning: Jan Murberger
 
Bilade igenom hela Ukraina i somras. Vad är det du vill veta så kan jag säkert bistå. Kan redan nu säga att vägen från Chelm (Polen) till Pripyat är riktigt dålig men annars är hela norra Ukraina jävligt coolt. Helt klart fattigare än resten av landet. Känns som att resa tillbaka 100 år i tiden. Folk, unga som gamla, med hucklen på huvudet, ingen el och knappt några bilar. Sen är nog Ukrainare/Ukrainskor bland de trevligaste människor jag nånsin mött, gästvänliga och hjälper gärna till..
 
Tänkte mest på byrokrati (att få in bil/människor), vägkartor och säkerhet.
/J

Ska du bakom dessa grindar?
ukr_2004_15.jpg


Har cyklat en del i Ukraina och gillade landet. Ska kolla lite på vilka kartor som jag använde men om jag inte minns fel så är det Ryska kartor som är bäst. Finns att få tag i varje större stad och det borde vara ganska lätt att finna kartor ner till skalan 1:25 000. Hör av dig direkt till mig om det är mer du undrar över.

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Javisst! De där spikarna når inte ens upp i mönstret på min bil så det är bara att gasa! Nä skämt åsido: Jag vill in till Pripyat fast innan dess måste jag ha en guide och allra helst medresenärer.
/J
 
Jag är intresserad!

Hej!

Jag skriver en bok om Tjernobyl och är väldigt intresserad av ditt förslag! Det vore mycket intressant att få åka dit! Hur mycket skulle ungefär resan gå på tror du? Kanske både jag och min pojkvän är intresserade, men verkligen jag i alla fall!

Mvh Selma
 
Hej

Är intresserad av att besöka reaktorn etc. Finns möjlighet att möta upp i närheten skulle det kanske kunna vara ett alternativ. Är prel 2 pers som i så fall flyger till lämplig destination i närheten. Målet är främst att se Pripyat och det man får / vågar besöka runt reaktorn/erna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.