• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nya Zealand

422457@home.se (Tobias Johanssono)

Gäst
Sticker till NZ för att vandra, fiska mm under april och maj. Är det någon annan som ska vara där kunde det kanske vara kul att träffas och göra något gemensamt. Är det förresten någon som har några tips om "måsten" på NZ?
 

cariba71@hotmail.com (jennifer)

Gäst
Lyckost!

tyvärr ska jag inte dit, men "the kiwis" är toppen och landet är vackert. På nordön är en klassiker att kolla på ninety-mile beach allra längst norrut. Likaså åker de flesta till Rotorua för att kolla in de heta källorna och den thermiska aktiviteten i området. Det är rätt skönt att bada i en hot spring! Fast vissa är kokheta så kolla med lokalbefolkningen som är ytterst hjälpsamma. På sydön finns enligt min mening den finaste vandringen i Milford sounds. Vaaackert! Där är närmast ett slags regnskog med obebodda fjordar (enkelt beskrivet). ha det så skönt Jennifer.
 

jan.kristoffersson@krokom.se (Janne)

Gäst
Tips

På Nordön var den bästa upplevelsen för mig en fyra-dagars vandring i Tongariro National Park som ligger mitt på Nordön. Där finns bland annat aktiva vulkaner att klättra upp på. Jag klättrade upp på en (Nhaorohohe?, cirka 2100 m) som ser ut som en vulkan skall göra och kollade ner i kratern. Häftigt. Det finns stugor att övernatta i och det går också att tälta på bestämda platser.


På Sydön var det en väldigt fin upplevelse att besöka en fågelkoloni med Royal Albatros (kejsaralbatross?, upp mot 3,5 m i spännvidd) utanför Dunedin. Dunedin ligger i sydöst på Sydön. Det är visst den enda kejsaralbatrosskolonin i världen som inte ligger på några ödsliga klippor mitt ute i havet någonstans. Alltså är den lätt att besöka, om man är på Nya Zealand vill säga.


Ha ä Janne
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Vandringar!!

Vi var där i november-januari 99-00, och vandrade endel. För lätt och mycket vacker vandring: Kepler Track, utgående från Te Anau i Fiordland. Annars lite klurigare i Mt Aspiring N.P bla genom Siberian Valley, och i Nelson Lakes N.P., sanslöst vackert!
Utnyttja DOC-kontoren ordentligt, de har massor av bra varianter och tips!
Lycka till!
 
Tips

Det bästa jag gjorde när jag var där var ett par vandringar: Tongariro crossing, inklusive en topptur på Mt Ngauruhoe, och en till topptur på Mt Ben Lomond utanför Queenstown. Sagolik utsikt!


Dessutom var det en jätteupplevelse att simma med delfiner vid Kaikoura på sydön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad180423 Nya Zealand i november? Reskompis 6
Lottisen Nya Zealand Reskompis 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...