Omnilitefundering

Nej! Dom är gjorda för sprit och är tiiverkade av Trangia och inte av Primus. Tror inte ens att pumpen passar till dessa flaskor, sen är dom inte gjorda för att pumpas upp tryck i. Men Däremot är det inget hinder att förvara bensin i dom t.ex

Mvh troswe
 
Jodå, pumpen passar i Trangias plastflaskor - tyvärr.

Men de är som sagt inte avsedda för någon trycksättning alls. Till detta skall bränsleflaskor i metall användas.
(Tyvärr så finns det dryckesflaskor i metall som pumpen också passar i - de är INTE avsedda för bränsle
och ska varken användas för bränsleförvaring eller trycksättas...)
 
Tack så mycket för svaren! Jag hade kunnat pröva själv, men då hade kanske blivit en mycket otrevlig erfarenhet.:(
Jag skrev i trådstarten att jag har två Primusflaskor i plast, men det står Trangia på dem. Precis som i min länk. Fel från mig.:)
 
En flaska sprit

Ja du har redan fått svar. Trangiaflaskan tål bränslena men är inte avsedd för trycket. Den är såpass stadig att den säker håller även för det.
Men det är ju ingen brist på metallflaskor.
Du kan använda trangiaflaskan till förvärmningssprit. Det är fördel att förvärma med sprit vare sig man eldar bensin eller fotogen.

/John
 
Angående tryck och olika behållare.

Goggla på waterbottlerocket eller pet raket så får ni reda på hur många bar en vanlig cocacola flaska håller för....

Jämför sedan en petflaskas tjocklek med en Trangia bränsleflaska.

Sedan trycksätter man inte bränslebehållaren med fotogen eller bensin speciellt mycket...
 
metall ändras inte med tiden medans plast som är i beröring med olika petroliumbränslen gör det.

så även om plastflaskan tekniskt sett håller för trycket till en början så är det inte säkert att de håller lika bra 1-2 år senare...

så, är det trycksättning, använd metallflaska i alla lägen.
 
Ja det var bara ett exempel på att det går tryckmässigt utan problem då en PET flaska för typ Fanta eller Cola nästan är som en engångscampinggas hållfasthet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.