Läskburk som kokkärl?

Jag har försökt hitta på det allvetande Wörld Wajd Wäbb utan resultat.

Finns det några risker med att använda en gammal läskburk som kokkärl? Jag har förstått att det inte är någon hälsokur att käka aluminium men om jag kokar vatten i en burk så bör väl ingen aluminium släppa? Man kan ju använda aluminiumkastruller hemma men dom kanske är tillverkade på något annat sätt?

Och CocaCola går det ju bevisligen att förvara i en läskburk trots att det är ganska frätande.

Dessutom så kokar jag oftast inte mitt vatten utan brukar nöja mig med att värma det till kanske 70-80 grader eller så.

Någon som vet?
 
Burkar med frätande innehåll som CC är plastade på insidan, du bör inte försöka koka sura eller basiska ting i en folietunn aluminumburk och en normalportion är 4 dl och de flesta är bara 33 cl så fundera igen. Det finns bättre lösningar därute även om det går att koka vatten i en med mycket olämplig form dessutom för att uppta värmen. En gammal navkapsel har betydligt bättre form.
Eller varför inte en ca 7 dl kastrull så att det inte kokar över.
KISS

go tur
 
Vid låg använding enstaka gånger är det ju inte så farligt och köra läske och konservburkar med upphettning men jag skulle inte bli så UL så jag skulle köra dom hela tiden.

Googla

bisfenol A läskeburk
 
Bisfenol A var det ja!

Hade för mig att jag läst om något ämne som eventuellt fanns i burkarna. När jag nu läst några olika sidor om Bisfenol A så verkar det ändå som att vi utsätts dagligen genom vår vanliga mat. Så vad gör det med lite till?

Det är visst hormonstörande men det vad fan är inte det av allt vi äter? Jag gissar att det är minst lika farligt att åka till och från jobbet i tunnelbanan eller att ta en promenad längs med Hornsgatan.

Tanken är att endast värma vatten. Visst krävs det runt 4 dl för en normal frystorkad rätt men jag kör två uppvärmningar. Tänker mig antingen esbittabletter eller bara lite kvistar som bränsle. Och i ärlighetens namn så är det ju inte jättemånga dagar om året man är ute tyvärr. Dessutom kör jag bara en kokning om dagen till middag. Äter kall mat till frukost och lunch.

Jag kan inte hitta någon info om att det skulle vara giftigt på så vis att man mår direkt dåligt av det så jag tänker att jag testar. Om det börjar växa horn i pannan på mig och en tredje arm på ryggen om 20 år får jag väl skämmas.

Håller på att testa mig fram men just nu ligger hela köket och sked på 42 gram. Till detta kommer tändstickor och bränsle beroende på antal dagar jag ska vara ute. Funkar den här varianten är jag klart nöjd.
 
Senast ändrad:
Aluminium

Burkarana är plastade på insidan. Dom skulle annars inte klara av kolsyran. För att inte tala om fosforsyran i coca-cola.
Det går att koka i burkarna men den del av burken som inte täcks av vatten kan bli så varm att plasten förstörs.

Jag har fördärvat en Trangia kaffepanna genom att göra varm svartvinbärssaft i den. Det gick hål förvånansvärt fort. Aluminium tål inte sura saker.

/John
 
Ingen fara alltså :)

När jag läser och jämför temperaturerna så ser jag att det inte är någon större fara att värma vattnet till ca 70 grader och sedan direkt ta av det från lågan.

Nåt skit ska man väl ändå dö av så varför inte Bisfenol A? Inte alla som kan skryta med det. Ska jag koka vatten eller laga mat lite mer seriöst så lär jag ändå ta med ett "riktigt" kärl med bättre stabilitet. Men det blir mest frystorkat för mig eftersom jag är så lat och dessutom tycker dom är rätt goda.

Kan man dricka CocaCola och ändå överleva så kan man nog värma vatten utan alltför stora risker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 1
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...