Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia

Hej!

Jag funderar på att köpa en multi-brännare till mitt 27-6 HA (150276)
150276-27-6HA.png


Jag tänker att en multibrännare kommer vara väldigt praktiskt osv. När jag gjorde min tripp för ett par år sen var det omöjligt att hitta något bra att elda med i spritbrännaren längs vägen (Sverige > Kroatien). Slutade med att jag levde på mackor typ. ;-) Sedan tog det en himla tid att få upp någon värme.

Nu närmar jag mig en situation i livet då jag kanske kommer bo i bilen tre månader och kommer kanske behöva laga all mat i mitt stormkök och då vill jag har något bättre än spritbrännaren. Därför tänker jag att en multibrännare är bra, då det är praktiskt utifall jag i framtiden blir sugen på någon galen tur runtom världen.
  1. Är en multibrännare rätt för mig i detta fall?
  2. Vilken är den lämpligaste/mest prisvärda för mig?
  3. Någon som har en beg. att sälja? :)
 
Skall du köra multibrännaren i trangiaköket, så har du inte så många brännare att välja på, eftersom många inte får plats.
 
Okej!

Såg att XXL sålde Trangia X2, multifuelbrännare för 999 kr nu. Är kanske bara att slå till på den då. :)
 
Okej!

Såg att XXL sålde Trangia X2, multifuelbrännare för 999 kr nu. Är kanske bara att slå till på den då. :)

Har själv ingen erfarenhet av multifuelbrännare i Trangia, men många här på forumet har talat varmt om t.ex. Optimus Nova. Finns trådar i ämnet om man söker.
 
Du ska naturligtvis köpa dig en Optimus Polaris!

(Och så en lös kopp för X2 direkt från Trangia uppe i Trångsviken - tala med deras telefonist så fixar hen det).
Polaris är i det har fallet helt överlägsen övriga multibränslealternativ för körning i Trangia, inkl Nova.
Finns material här på forumet om hur jag gjorde mitt montage...
/Odd
 
Håller med Odd. En av fördelarna med Polaris är att du inte behöver byta munstycke i den om du byter mellan gas, fotogen, bensin och diesel. Om du byter bränsle i en X2 måste du byta munstycke.

Antingen konverterar du den till Trangiakompatibel med en adapter, eller så låter du den stå ihopfälld mitt i Trangiaköket.

Jag har både Novan, X2 och den föregående multifuelbrännaren och Polaris. Den jag använder mest är Polaris.

X2 klarar alla bränslen inkl gas, men det blir lite meck med att byta munstycken.

Nova har ett specialmunstycke, så att du kan bara ansluta flaskan med flytande bränsle. (Fotogen, diesel eller bensin)
 
Har själv ingen erfarenhet av multifuelbrännare i Trangia, men många här på forumet har talat varmt om t.ex. Optimus Nova. Finns trådar i ämnet om man söker.
Du ska naturligtvis köpa dig en Optimus Polaris!

(Och så en lös kopp för X2 direkt från Trangia uppe i Trångsviken - tala med deras telefonist så fixar hen det).
Polaris är i det har fallet helt överlägsen övriga multibränslealternativ för körning i Trangia, inkl Nova.
Finns material här på forumet om hur jag gjorde mitt montage...
/Odd
Håller med Odd. En av fördelarna med Polaris är att du inte behöver byta munstycke i den om du byter mellan gas, fotogen, bensin och diesel. Om du byter bränsle i en X2 måste du byta munstycke.

Antingen konverterar du den till Trangiakompatibel med en adapter, eller så låter du den stå ihopfälld mitt i Trangiaköket.

Jag har både Novan, X2 och den föregående multifuelbrännaren och Polaris. Den jag använder mest är Polaris.

X2 klarar alla bränslen inkl gas, men det blir lite meck med att byta munstycken.

Nova har ett specialmunstycke, så att du kan bara ansluta flaskan med flytande bränsle. (Fotogen, diesel eller bensin)
Sent svar av mig, tack för era utförliga svar!

Det blev ledig någon införskaffning denna gång, åt vegansk raw-food så det blev bra. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.