Gaskök bred eller smal låga

Det gäller toppmonterade gaskök
Har idag en brännare som är av den bredare modellen, men funderar på att byta ev till en smalare variant
Finns flera fabrikat ex Primus, MSR osv
Har några frågor angående de smala brännarna

- Hur är det att laga mat, när lågan blir så smal under kastrullen (inte bara koka vatten)? Blir det inte ojämn värme?
- Primus skriver på sin sida att den smalare brännaren passar bäst "specialkastruller". Vill behålla mina vanliga kastruller

Ni som har gasköken, med den smalare brännaren, får gärna komma med synpunkter
 
Med smalare menar du vilken modell?

Själv har jag använt primus microntrail under ca 10 år för att i år köpa och pröva ett optimus crux lite som har något bredare brännarhuvud.

Båda dom två fungerar utmärkt att laga mat med, knepet är bara att man måste ha en otroligt svag låga för att inte bränna vid maten...oftast kokar jag upp vattnet, tillsätter det jag ska och låter det sjuda på som sagt väldigt svag låga tills det är klart.

Msr Pocket Rocket skulle jag räkna som smalare modell, kanske mer anpassad för att värma upp vatten, har dock aldrig använt den.
 
Primus microntrail som du nämner räknar jag till smal låga

Ok - så man måste köra på svagare värme. Det var som jag misstänkte, då blir det att hålla sig till den bredare modellen
 
Halaj!

Jättebra fråga, som jag tänkt på. Mina funderingar (jag har ingen aning egentligen):
Jag tror att det finns två eftersträvanden som krockar här.

För jämnast uppvärmning av kokkärlsbotten borde brännarringens låga träffa på ca halva bottens radie. Lika långt till centrum som till bottens ytter. Men då smiter mycket värme ut förbi utkanten på kärlet utan att göra nytta.

Detta är inte UL. Det åtgår mer bränsle för given uppvärmning jämfört med om lågan vore mer koncentrerad mot mitten. Vilken ökar risken för fastbränning.

//T
 
Det är också skillnad på mjuk eller hård låga - dusch-munstycksbrännare som blåser på som en svets på liten fläck är definitivt inte rednings och sås-vänliga...

Mjuk låga som sprider ut sig under stora delen grytan i en lugn diffusions-flamma kan fungera väl som lika bra som en större brännarhuvud även om utsläppsdelen inte är så stor i diameter.

Har man brännare med liten men hård låga, så går det kompensera till en del med mer tjockbottnad gryta, helst då kopparskodd på undersidan (vet att det fans sådana husgerådsgrytor på 60 och kanske början av 70-talet) - men det påverkar förstås vikten
 
MSR Pocket rocket 2

Har en MSR Pocket Rocket 2 med Biltemas kokkärl på 0.9/0.5 liter. I princip varje gång när jag lagade mat på min 8-dagarsvandring i juli så brände det fast lite i botten av kokkärlet. Jag är nybörjare gällande gaskök.
Att återgå till Trangiaköket på fjällvandringen finns inte på kartan. Så skönt att kunna laga mat och reglera värmen på ett smidigt sätt. Får öva på det, och röra i grytan. Kan vara knepigt att värma vattnet först, speciellt när man blötlagt den hemtorkade i en annan behållare i ett par timmar under eftermiddagens vandring. Får bli bättre på att reglera värmen på brännaren.
Angående hemtorkad mat... man sparar pengar på att göra det, och det smakar gott. Mer kryddor är det jag tar med mig till kommande torkningar.
 
Bredstrålande lättreglerad brännare alla gånger. Det ökar din frihet att laga den mat du vill och du slipper krångla med nödknep typ "koka upp vatten först". Det sistnämnda förlorar man ju också bränsle på - koktiden förkortas, om man låter allt det torkade stå i vattnet och dra en stund före kokning.

Behåll också dina vanliga kastruller. Värmeväxlargrytor har sina nackdelar, och den extra vikten tjänar man inte in i minskad bränsleåtgång på vandringar av normla längd (1-2 veckor). Se denna tråd. Värmeväxlare ökar också risken för skadliga nivåer av kolmonoxidemissioner, om man måste laga mat i tältabsiden.

Sen står ju inte valet mellan Trangia och en svetslåga; det finns flera lätta bredstrålande brännare, både markstående och toppmonterade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.