Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå

Hej alla köksentusiaster!

Som de flesta vet var Statoil Blå känt som det bästa fotogenbränslet på den svenska marknaden, som kunde användas i stark kyla utan risk för paraffinutfällning och igensatta filter i köken. Den försvann från marknaden någon gång runt 2010 och inbitna fotogenkökseldare lämnades åt sitt öde i ett tillstånd av otrygghet och förvirring. Blå ersattes av en produkt från en annan leverantör som hette "Campingparaffin", som man påstod skulle vara en ren efterföljare. Sedan dess verkar man ha bytt leverantör en gång till. Den nuvarande "campingfotogenen" som finns på Circle K har enligt säkerhetsdatabladet ett kokpunktsintervall på 193-245 grader och en flampunkt på 73 grader.

Med hjälp av denna gamla utsidan-tråd har jag lärt mig att Statoil Blå hade ett kokpunktsintervall på 185-220 grader och en flampunkt på 61 grader. Kokpunktsintervall, om jag fattar det rätt, är de temperaturer mellan vilka man utvinner produkten ur råolja. (Bensin utvinns mellan 50 och 200 grader, fotogen mellan 175-250 grader och diesel mellan 250-300 grader, enligt wikipedia.)

Jag är inte kemist och vet inte vad man ska dra för slutsatser av detta, men man kan i alla fall konstatera att Statoil Blå och dagens Campingfotogen inte är identiska produkter. Är det någon som har testat Campingfotogen i stark kyla?

Två frågor till de kemiskt bevandrade:

1. Jag har tittat på en mängd säkerhetsdatablad för fotogenprodukter och flampunkten ligger generellt mellan 61 och 76. Är det generellt så att ju högre flampunkt = fler "tyngre" kolväten = sämre köldtålighet, eller är det mer komplicerat än så?

2. Ingen av de andra lysfotogensorterna i Sverige som jag tittat på har ett lika snävt kokpunktintervall som Statoil Blå hade (185-220), även om OKQ8 och Biltema kommer relativt nära med 175-225. Betyder ett snävare intervall att det är en produkt av bättre kvalitet? Eller är det det övre värdet man ska titta på, och försöka undvika höga kokpunkter för att det är ett tyngre, trögare bränsle? Jag tror inte jag har sett någon lysfotogen med ett övre värde som är lägre än 220.

Jag har läst, bland annat i den tidigare länkade tråden, att det är n-paraffiner som ställer till problem och stelnar i kyla, och att Statoil Blås fördel var en låg halt av n-paraffiner. Tittar man på t.ex. lampolja så står det ofta att de innehåller t.ex. "n-paraffiner c10-c14", och lampolja har man ju hört funkar dåligt i kyla. Men även lysfotogen innehåller alltså n-paraffiner, fast då kallar man det alkaner eller n-alkaner. Finns det något sätt att utläsa hur hög halten av n-alkaner är med hjälp av informationen i ett säkerhetsblad?

Googlar man på Statoil Blå upptäcker man att många båtägare har använt det till en fotogenvärmare av märket Wallas som verkar vara kräsen vad gäller bränslet. Man upptäcker också att i övriga Norden heter/hette produkten Esso Blue/Blå, vilket den även gjorde i Sverige innan Statoil köpte upp svenska Esso. Statoils försäljningsdel har sedan dess blivit ett eget bolag och bytt ägare och namn, men Esso som är en del av ExxonMobil finns fortfarande i andra länder. Under googlandets gång hittar jag en manual till dessa Wallasvärmare som säger följande:

The fuel must be premium
grade paraffin with a
Smoke-Point of 35 mm,
which should conform to BS
2869. Suitable types are
“Pink” and “Blue” in U.K.,
Esso Blue in Skandinavia
and in Europe generally the
Esso Exxsol D 60 (D180 –
220).

Kan det vara så att Esso Blue bara var ett annat namn på Exxsol D60 eller vice versa? Exxsol D60 finns fortfarande och marknadsförs som ett lågaromatiskt lösningsmedel. Det jag kan hitta av datablad när man googlar verkar stämma ganska väl överens med det jag vet om Statoil Blå (cirka 180-220 kokpunktsintervall, flampunkt 61, smältpunkt under -50). Googlar på man på svenska träffar på Exxsol D60 så hittar man en firma vid namn Barkmans som saluför produkten. De säger sig leverera över hela Sverige i emballage från 5 liter och uppåt. Det står inget pris och jag har inte kontaktat dem än, men jag undrar vad ni tror om mina teorier? Kan det vara så att kvalitetsfotogen fortfarande går att uppbringa?
 
Om det specifikt är köldegenskaperna för bränslet, och då framför allt paraffinutfällningsrisken, som
du funderar över så skulle jag rekommendera dig att använda flygfotogen. Jet-A1 paraffinerar inte,
åtminstone inte vid de temperaturer som ett högflygande jetplan riskerar utsättas för. -40 -45 sådär...

Det betraktas som aningen o-bra om det finns minsta risk att bränsleledningarna slammar igen på
ett trafikflygplan - så det har bränslestandarden tagit höjd för... Paraffinutfällning förekommer inte.
 
Fotogen och kyla

Jag har kört med D80 från FOGAS. Den har funkat bra i de temperaturer jag stött på (-20 eller däromkring). Jag har dock ej gjort några frystester med den.

Om man vill försäkra sig om att fotogenet inte paraffinerar i kyla, kan man stoppa det i frysen(obs att många frysar ligger på bara -18) och sedan hälla det genom ett filter. Om fotogenet inte fällt ut paraffin behöver det inte genomgå filtrering i fortsättningen.
/John
 
Fotogen på lösvikt typ

Hej. Jag har under många år köpt fotogen på lösvikt ( parafin) i Norge, Kopperå forvaltning, funkat jättebra bara man ringer innan och kollar att de har hemma. Nu är det tydligen ngn ändring i Norge pg att det kommer att bli förbjudet att uppeldningsvärma m olja o fotogen? Är det ngn som har koll på detta? Mvh, Maria
 
D-80 som nämns i tråden säljs på KemGas i Jönköping. Finns i lösvikt för 13:- litern + dunk om Du inte har med egen, vilket rekommenderas.

Bara ett tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.