Tips till Jämtlandstriangeln

Jag gick upp till storsnasen i förra veckan med barnen. Fin topp med grym utsikt. Kortaste vägen är via norder tvärån. Andra hållet via silverfallet är också fint.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Som sagt, karta är fixad! Skrev ut karta från lantmäteriet. Dock en mindre kompass utan "cm-mätning" på, men brukar kunna lösa det smidigare med en bit tråd. Det är väl förövrigt mycket skyltat där om jag förstått rätt?

Kanon! Kan vara värt att plasta in med kartplast... På så sätt överlever den de flesta väder.

För övrigt kan det vara bedrägligt lätt att gå vilse i fjällen, även vid märkta leder. Krävs bara dåligt väder och/eller en kort stunds ouppmärksamhet. Jag har själv varit med om att tappa bort mig i ett område jag känner väldigt väl (dock oledat), bara pga ett aningen annorlunda vägval än vanligt. Karta och kompass är ovärderligt i en sådan situation.
 
Kanon! Kan vara värt att plasta in med kartplast... På så sätt överlever den de flesta väder.

För övrigt kan det vara bedrägligt lätt att gå vilse i fjällen, även vid märkta leder. Krävs bara dåligt väder och/eller en kort stunds ouppmärksamhet. Jag har själv varit med om att tappa bort mig i ett område jag känner väldigt väl (dock oledat), bara pga ett aningen annorlunda vägval än vanligt. Karta och kompass är ovärderligt i en sådan situation.

Kanske är man lite naiv när man tänker att man navigerat i skog och mark med enkla kartor och utan en riktig kompass. Ska forska mer i ämnet. Har nämligen fått information att det skulle kunna gå att vandra jämtlandstriangeln i stort sett utan karta tom.

Ska klura ut hur jag kan navigera med den primitiva kompass jag har.
 
Ska klura ut hur jag kan navigera med den primitiva kompass jag har.

cm-mätning behöver du ju inte för navigeringen, kan du karta och kompass i skogslandet så kan du ju det i fjällen med. Sålänge det inte är dimma har du ju sikten också. Det är när dimman kommer som problemen kan börja, men då hjälper inte en dyrare kompass

go tur

christian
 
cm-mätning behöver du ju inte för navigeringen, kan du karta och kompass i skogslandet så kan du ju det i fjällen med. Sålänge det inte är dimma har du ju sikten också. Det är när dimman kommer som problemen kan börja, men då hjälper inte en dyrare kompass

go tur

christian

Instämmer Viktigt att förutse: Vädret kan skifta hastigt respekt för naturen och en förståelse vad man/bör göra då.
 
cm-mätning behöver du ju inte för navigeringen, kan du karta och kompass i skogslandet så kan du ju det i fjällen med. Sålänge det inte är dimma har du ju sikten också. Det är när dimman kommer som problemen kan börja, men då hjälper inte en dyrare kompass

go tur

christian

Helt klart går det utan cm-mätning. Men underlättar att veta rätt exakt hur långt det är någonstans, men går att lösa på annat sätt som sagt. Det svåra är dock att min kompass är rund (samt sitter på armen) och en rak kant hade underlättat vid navigering.
 
Sitter nu i planerna att ändra fjäll. Ser ut att var sämst väder i Triangeln under dagarna.

Någon som har tips? Inte allt för långt bort.
 
Sitter nu i planerna att ändra fjäll. Ser ut att var sämst väder i Triangeln under dagarna.

Någon som har tips? Inte allt för långt bort.

Jag och en kompis vandrade triangeln över en helg för några veckor sedan. Vi utgick från Storulvån lördag morgon vid 10 och gick till blåhammaren via sylarna på lördagen, det tog ca 8-9 timmar i dåligt väder och ett lunchstopp på 1,5 timmar vid sylarna. På söndagen gick vi enkelt Blåhammaren-Storulvån utan problem på ca 3-4 timmar inklusive ett matstopp på ca 30 min.

Så, har ni fredag - söndag och är villiga att gå på bra varje dag är det inga problem. God tur!
 
Jag och en kompis vandrade triangeln över en helg för några veckor sedan. Vi utgick från Storulvån lördag morgon vid 10 och gick till blåhammaren via sylarna på lördagen, det tog ca 8-9 timmar i dåligt väder och ett lunchstopp på 1,5 timmar vid sylarna. På söndagen gick vi enkelt Blåhammaren-Storulvån utan problem på ca 3-4 timmar inklusive ett matstopp på ca 30 min.

Så, har ni fredag - söndag och är villiga att gå på bra varje dag är det inga problem. God tur!

På grund av bil som var på verkstad kom vi iväg sent och hade några timmars körning framför oss. Vi bytte fjäll i bilen då det skulle regna konstant i triangeln medans vi var ute. Så vi tog Sonfjället istället. Anlände kl. 18 och vandrade upp på fjället i ~3 timmar med full packning på ryggen. Tältade en natt på fjället och vandrade tillbaka på andra sidan (gick alltså runt hela högfjället på båda sidor). Hela vandringen hinner man på en hel dag utan full packning.

Vi tog oss också upp till toppen av fjället Oxsjövålen. Mycket fint men kändes inte "vildmark".

Några tankar angående Sonfjället.
Går man med full packning på ryggen är stavar att föredra, i alla fall om man går på toppturen.
Första gången jag vandrar med stavar och älskade verkligen balansen man fick. Kan dock känna att de är lite onödiga vid vandring i lättare fjäll med mindre branta stigningar.
Vi spanade efter björn men såg inga (dock en massa ren på mycket nära håll tack vare mycket tjock dimma sent på kvällen), tror man har större chans att se björn om man går några veckor senare då de söker sig högre uppåt fjällkanten för att äta bär.

Nu ska jag ut och leta tält som använder sig av stavar som stänger!
 
Hur är sträckan från Sylarna in i Norge via Remskleppen och därifrån till Blåhammaren? Nån vänlig själ som kan upplysa en novis rörande Jämtlandsfjällen? Är det idé, naturskönt etc, att ta den omvägen om man tänkt vandra triangeln?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.