Böcker alpint?

Söker efter lite böcker och undrar om ni kan tipsa om några:
Några böcker om mountaineering, typ likande "stora boken om klättring"
Böcker om turer som går att göra i Norge? Till att börja med lite mindre svårighetsgrad kanske
 
Kolla in Freedom Of The Hills. Lite utav en bibel för Mountaineering!
Norge har ett par olika böcker för sina områden. Vill du norrut är "Stetind and Narvik - Dancing on the Devil's Dancefloor" och "Lofoten Rock". I dem finns allt från lätta turer till riktigt svåra!
 
Jag får hem Freedom of the hills imorgon, blir att "plöja" igenom den i helgen. Kan skriva vad jag tycker då. Tiotalet har lovordat den iallafall.
 
Kolla in Freedom Of The Hills. Lite utav en bibel för Mountaineering!
Norge har ett par olika böcker för sina områden. Vill du norrut är "Stetind and Narvik - Dancing on the Devil's Dancefloor" och "Lofoten Rock". I dem finns allt från lätta turer till riktigt svåra!

Tack! Ska kika :) till att börja med blir det nog lite närmare, bor runt Göteborg. Men har förstått att det är lättare att hitta böcker på olika områden istället eftersom det finns så mycket i Norge!
Fler tips mottages gärna :)
 
Mark Twights Extreme Alpinism är kul att läsa, dock skriver han mycket om träning och kost som jag är lite skeptisk till, men han var ju rätt duktig så det lär ju funka. Kan rekommenderas. Många kul anekdoter.

Climbing Anchors av Gaines och Long kan du ju titta på, finns på stockholms stadsbibliotek om du har vägarna förbi huvudstaden, är i och för sig inte nyaste utgåvan.

Är halvvägs igenom Into thin air av Jon Krakauer om när det dog en massa folk på Everest 1996, väldigt bra hittills även om jag inte kommit till delen när det går riktigt åt pipsvängen.
 
Mark Twights Extreme Alpinism är kul att läsa, dock skriver han mycket om träning och kost som jag är lite skeptisk till, men han var ju rätt duktig så det lär ju funka. Kan rekommenderas. Många kul anekdoter.

Climbing Anchors av Gaines och Long kan du ju titta på, finns på stockholms stadsbibliotek om du har vägarna förbi huvudstaden, är i och för sig inte nyaste utgåvan.

Är halvvägs igenom Into thin air av Jon Krakauer om när det dog en massa folk på Everest 1996, väldigt bra hittills även om jag inte kommit till delen när det går riktigt åt pipsvängen.

Har fått beställt både Extreme alpinism och Freedom of Hills.

Har faktiskt läst både Into thin air och Kropps bok 8000+. Mycket bra böcker, men är ju inte riktigt utbildningsböcker :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...