Lantmäterikartor börjar släppas

Från en som känner sig helt hjälplös med QGIS

Efter mycket om och men lyckades jag få till en karta som min valda navigator läser och inte klagar på.
Men då blev den avlång.
Börjar fundera om det kan finnas nån hjälpsam själ som kan med georeferering? En annan vet inte vad man gör.
Fick till 4 röda linjer som ja, 3 pekade uppåt och en åt sidan. Hur ska det se ut egentligen?

Bifoga en bild.
 
En chansning - kan det vara så att du måste klicka på "play"-knappen? Gröna triangeln, andra från vänster.
 
Var det långa streck från början? Provade lite och det räcker att en punkt är helt fel för att få långa streck. Så prova från början, det ska inte vara några (långa) streck alls.
 
Så tankar.
På mitt första försök så använde jag WGS84 som referens. Men visste inte hur man fick till alla prefixer (heter det så?). Så jag skrev bara siffrorna. Kan vara orsak till fel. Även kartan blev avlång.

Försök imorse så använde jag SWEREF99. Och då visade dom röda strecken från mina referens punkter till rutnätet. 3 på typ 1cm och en knappt synbar. Nu såg förra kartan ut som innan. Bara att avanza kunde läsa den.

Ska testa dom om en timme och ser hur det går. Håller tummarna! Håll tummarna ni också är ni snäll!
 
Hej!

Fick idén att jag skulle vilja göra en karta över min familjs mark i QGIS. Har läst en kurs på ArcMap så jag har någon form av väldigt grundlig förståelse för GIS som programslag, men vore smidigare att göra kartan hemma än på jobbet så vill prova QGIS nu. Har dock problem med att hitta stilfiler för terrängkartan samt fjällinfo-tillägget som båda finns bland Lantmäteriets öppna geodata. Jag fick tips från Klas Karlsson på YouTube (som har en del väldigt bra QGIS-filmer, men det lär ni kanske redan veta om) om QGIS Sveriges stilfiler, men de saknade tyvärr filer för de kartor jag behöver.

Provade också att använda Örnsätrarns rasterfiler, men då blev problemet istället att jag inte vet hur jag ska lyckas lägga koordinatsystemet rätt så att den blir bra i utskriften samt går att använda i t.ex Avenza Maps.

Är det någon som har stilfilerna jag behöver eller vet om något sätt som jag kan få fram det jag vill på?

Tack på förhand!
 
Hej!

Fick idén att jag skulle vilja göra en karta över min familjs mark i QGIS. Har läst en kurs på ArcMap så jag har någon form av väldigt grundlig förståelse för GIS som programslag, men vore smidigare att göra kartan hemma än på jobbet så vill prova QGIS nu. Har dock problem med att hitta stilfiler för terrängkartan samt fjällinfo-tillägget som båda finns bland Lantmäteriets öppna geodata. Jag fick tips från Klas Karlsson på YouTube (som har en del väldigt bra QGIS-filmer, men det lär ni kanske redan veta om) om QGIS Sveriges stilfiler, men de saknade tyvärr filer för de kartor jag behöver.

Det finns en del stilfilar längre upp i den här tråden som jag använt. Vilka är det som saknas?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...