Miljöinvesteringen som skulle ge 11000 jobb

Senast ändrad:
Bidrag för att rusta upp gamla kraftverk som vi redan betalat via skattemedel en gång, investeringar som ändå skulle göras + några få laxtrappor. Lokal råvaru/energi beskattning är det som skulle kunnat skapa jobb.
 
Bidrag för att rusta upp gamla kraftverk som vi redan betalat via skattemedel en gång, investeringar som ändå skulle göras + några få laxtrappor. Lokal råvaru/energi beskattning är det som skulle kunnat skapa jobb.
Vad menar du med bidrag? Det är elbolagen som åläggs att betala genom ny
lagstiftning. Om du menar elcertifikaten så är de till för att effektivisera kraftverken
och ett ekonomiskt stöd. Dock helt utan motprestation i form
av minimitappning, fiskvägar eller andra lokala miljöåtgärder.

"Några få laxtrappor"? För det första bygger man inga "laxtrappor" längre.
Man bygger omlöp, snedgaller, ålledare osv.
Exemplet Hertings Kraftverk visar att en miljöanpassning är en STOR operation.
Se själv: https://www.youtube.com/watch?v=9NsmmQVyLC8

Angånde "några få": det finns över 2000 vattenkraftverk i Sverige vara under 2% har fiskvägar.
Se på filmen och tänk dig det på 2000 kraftverk. Där snackar vi jobb!

Sedan nämns ju konkreta exempel:
"Andra länder har satsat miljardbelopp på att skapa alternativa inkomster vid sidan av kraftindustrin. Restaureringen av Snake River i USA skapade till exempel 1500 jobb och gav årliga intäkter på 450 miljoner kronor. Motsvarande för Tweed River i Skottland har gett 850 jobb och 240 miljoner kronor om året."

I Sverige ger Mörrumsån 80 miljoner till byggden.
Nu när det nedersta kraftverket ska rivas blir det förmodligen mycket mer.
 
Du saknar argument? Bara för att rubriken är något missvisande så betyder det väl inte
att hela rapporten är påhittad? Du kanske bör vänta tills du fått läsa den.

Du med? Var är mina argument? Jag påpekade siffertrixandet som inte bara står i rubriken. Eller vill du jag skall argumentera mot vattenkraft? Jag kommer inte göra det däremot kanske det kommer några aktivistturister som slår läger vid dammarna.
 
Du med? Var är mina argument? Jag påpekade siffertrixandet som inte bara står i rubriken. Eller vill du jag skall argumentera mot vattenkraft? Jag kommer inte göra det däremot kanske det kommer några aktivistturister som slår läger vid dammarna.
Dom finns ovan. Bara att läsa.
Angånde "årsarbeten" så se ovan.
Angående "mot vattenkraft" så får du argumentera för vad du vill.
Men detta handlar inte om för eller emot vattenkraft. Det är betydligt
mer nyanserat än så.
 
Du med? Var är mina argument? Jag påpekade siffertrixandet som inte bara står i rubriken. Eller vill du jag skall argumentera mot vattenkraft? Jag kommer inte göra det däremot kanske det kommer några aktivistturister som slår läger vid dammarna.

Du får gärna förklara varför du anser att det är siffertrixande.
 
"Årsarbeten" är ett fullkomligt normalt sätt att räkna på.
Här är några exempel:
Vindkraft
http://www.vindkraftsbranschen.se/b...dkraft-kan-skapa-cirka-18-000-nya-arsarbeten/
Kommunala investeringar:
http://www.novator.se/kretslopp/9802-03/investeringsstod.html
Linköpings kommun:
http://www.linkoping.se/arsredovisning_2013/pages/ledarskap_och_medarbetarskap/antal_anstallda.html

Varför är man med i ett naturforum om man dissar miljöåtgärder?

John schûtte, det finns många på Utsidan som driver sin helt egna agenda. En agenda där man är imot allt.
Allemansrätten och vargen är bara två av måltavlorna.
Förstår man inte att vattenkraften måste miljöanmiljöanpassas så visar man bara hur dåligt påläst man är.
Tyvärr finns det en spridd missuppfattning att all vattenkraft är grön.
Du får nog börja på en väldigt "basic nivå" här.
 
Inga konstigheter

Det blir cirka 11 000 årsarbetare eftersom det är i runda slängar 70-80 % av cirka 5000 vandringshinder som ska åtgärdas med fiskvägar alternativt utrivning. Detta måste ske för att vi ska uppnå både nationella och EU-rättsliga miljömål, de senare förenade med vite om vi inte gör det.

Rapporten, som är 45 sidor, kommer ut i sin helhet under tidig höst, i samband med riksdagsseminarium. Varenda siffra och påstående finns det referens och källa till.

Åtgärderna ska ske enligt PPP, Polluter Pays Principle, eftersom både vår miljöbalken och ramvattendirektivet vilar på den principen.

Dessa årsarbeten är alltså de som är kopplade till själva åtgärden, sedan har vi skapat en resurs som rimligen kan antas ge 1,6 miljarder i turismintäkter varje år, vilket skapar nya arbetstillfällen även efter att åtgärderna genomförts.

Christer Borg
Ordförande Älvräddarnas Samorganisation
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...