Artbevarande skyldighet

Nej, vi kan ju t ex lägga de pengarna på att plantera in akut utrotningshotat amurleopard eller Sibirisk tiger i Sverige så skyddar vi arter som är på väg att försvinna i vilt tillstånd i världen

Det, eller så kan man ju kanske återföra pengarna till de som man beskattat?
 

Självklart får de sin del. Vad gäller skattesats kan man å andra sidan framföra tanken att de torde betala extra då de sprängt och sedan asfalterat platser där en sällsynt (infoga valfritt djur) en gång levat. Fast, om de lät landsbygden få tillbaka bara nån liten, liten del av de miljardbelopp man plockar upp i form av malm så kanske udda kunde få vara jämnt.
 

Nja, jag hade nog snarare tankarna på denna:

Barn i Berg utnyttjar förskolan lika mycket som barn i Sollentuna. Men utjämningssystemet ger varje Sollentunabarn 60 procent mer resurser. Ett systemfel överkompenserar varje år förortskommuner runt Stockholm med hundratals miljoner kronor.

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/den-oraettvisa-utjaemningen-2395
 
Berg fick 23 136 per invånare Sollentuna fick 1371.
Sen har ju Berg en del som Sollentna inte har, tex närheten till fjällen, vildmarken. Hur kompenserar du Sollentunas barn för att de inte har det? Har de inte samma rätt till vildmarksuppleveser som Bergs barn?

Nä, nog dags att inse at alt kan inte vara helt lika överallt. eller?
 
Berg fick 23 136 per invånare Sollentuna fick 1371.
Sen har ju Berg en del som Sollentna inte har, tex närheten till fjällen, vildmarken. Hur kompenserar du Sollentunas barn för att de inte har det? Har de inte samma rätt till vildmarksuppleveser som Bergs barn?

Nä, nog dags att inse at alt kan inte vara helt lika överallt. eller?

En del av Stockholms rikaste kommuner tjänar hundratals miljoner på robin-hoodskatten, nästan all politik går emot landsbygden, storstadsbon planterar ut varg, men du anser att eftersom mina barn har granar så är det rättvist?

Tack för kaffet.
 
Hur man kan säga att de rikaste tjänar på att ge bort pengar övergår mitt förstånd.

Men om du inte vill sätta värde alls på det du har men jag saknar så kommer vi ingen vart alls. Men om det inte är värt något, flytta då.

Och det är ingens om planterar t varg, det är amsagor.

Godnatt
 
Hur man kan säga att de rikaste tjänar på att ge bort pengar övergår mitt förstånd.

Men om du inte vill sätta värde alls på det du har men jag saknar så kommer vi ingen vart alls. Men om det inte är värt något, flytta då.

Och det är ingens om planterar t varg, det är amsagor.

Godnatt

[raderat]

Flytta ska jag, lämnar nog moder Svea för gott inom ett par år.

Vad gäller inplantering av varg så har ju SNF själva berättat i "Rapport från Projekt Varg" -1976 hur inplantering ska gå till. Vad som var bäst att släppa ut, vilda eller uppfödda i fångenskap osv.

Amsagor kan man inte kalla detta, projektet har ju onekligen varit 100% lyckat.


Finns som PDF bara att googla, intressant läsning, minst sagt.
 
Bara för att någon säger hur något kan göras så innebär inte det att det blir gjort. Det är ju elementärt, men tydligen svårbegripbart

Ta du fram minsta lilla bevis på att det genomförts. tror inte du kan det, då det ju inte gjorts och alltså saknas dessa bevis.
 
Bara för att någon säger hur något kan göras så innebär inte det att det blir gjort. Det är ju elementärt, men tydligen svårbegripbart

Ta du fram minsta lilla bevis på att det genomförts. tror inte du kan det, då det ju inte gjorts och alltså saknas dessa bevis.

Låt mig då citera SNF:

En naturlig tillväxt av varg i Sverige är inte tänkbar.
...för att återfå en livskraftig svensk vargstam återstår endast återinplantering av varg. Innan den kan komma till stånd krävs ytterligare utredning om var i landet det är lämpligast att hålla varg och vilka kostnader det skulle medföra för samhället.
Återinförsel av varg bör vara möjligt med djur uppväxta i fångenskap. Ett avelsprogram med fennoskandiska vargar pågår. "Utsläppsvargarna" bör vara uppväxta i ett hägn där de ej haft kontakt med människor och haft tillfälle att jaga.

...Tänkbara områden för varg är Mellansveriges och södra Norrlands skogar



Läs gärna hela rapporten, man häpnar. Intressant nog så anser man i rapporten att ett 100-tal vargar räcker, för att inte ställa till för mycket problem.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...