Turkiet och Geyikbayiri

Efter en del sökande här på forumet märker jag att vi saknar en tråd om den samlade kunskapen om klättring i Turkiet och då synnerhet Gayikbayiri nära sol o bad staden och flygplatsen Antalya.

Själv har jag inte varit där men är grymt sugen på att stånga sommarhetten nu i slutet på augusti.

Min ända kunskap o stället är mer ryktesvägen.
- Sjukt smidigt att flyga dit.
- Sjukt billigt att bo i tält.
- Sjukt mycket fina bultade leder

Jo men vad säger ni? alla kunskap om klättringen, lederna o förare välkomnas varmt!
 
Jag har bara varit där en gång men kan rekommendera det, härligt ställe!

Lite korta kommentarer:

När man ska åka
I stort sett alla sektorer ligger längs en mainwall som är i solen hela dagen, så jag skulle inte åka dit för tidigt på året. Vi var där i slutet av okt/nov och de dagar då det var soligt gick det inte att klättra på de sektornerna. Eller ja, det är klart, det finns ju alltid nån(vanligtvis en britt...) man ser steka i solen. Soliga dagar får man klättra på sektorerna Trebenna och det kan man ju tröttna lite på om man är där när det är soligt hela tiden. Okt/nov kändes grymt bra tillfälle att vara där på, och säkert hela vintern egentligen även om det kanske finns mer regnrisk då. Men det blir rätt kallt på nätterna så ta med varma kläder!

Klättringen
Kalksten m. tufor längs mainwall. Mycket överhäng, vertikalt och även sva. Svalederna kan vara rejält vassa. Fint! I princip bara den äldsta grottan är polerad. I området Trebenna är det mer konglomerat-aktigt och tufor. Många coola leder! På många av de överhängande lederna hänger det fasta karbiner och dessa bör man verkligen kontrollera innan man använder sig av dem. Vi såg flera som var alldeles för nötta som vi bytte ut eller använde våra egna istället. Inte fel att ha med några extra för att kunna byta.

Bo
Vi bodde på Rasyana Ecofarm el. liknande. Fint ställe att bo på men snål ägarinna som försöker ta betalt för det mesta. Alla priser var i Euro - om du har Turkiska lire (vilket är smidigt om du vill äta på vissa ställen eller handla på marknaderna) så håll koll så du verkligen får rätt kurs på det du ska betala. Dyrt att äta där, mycket bättre att äta på andra ställen. Fördelen var väl att de har värme om man ska åka dit sent på året. Annars kan man bo på Josito Camping (tälta eller fåtal hytter men dom såg rätt rappliga ut, mest häng här, säkert bäst ställe om man vill åka själv och hitta klättersällskap på plats). Climbers Garden (tälta eller några stugor, mysigt). Sen fanns det ett camp/stugställe lite längre ner som jag tror hette Peak, såg väldigt mysigt ut men fick en känsla av att det var dyrt. Vill man bo med kortast avstånd till all klättring ska man välja Josito el. Climbers Garden.

Handla
Det finns i princip inget ställe att handla på i Geyk. Men finns en riktigt härlig marknad nere i grannbyn nere i dalen, som är öppen lör-sön. På lör-sön finns också en liten marknad längs vägen uppe i Geyk med lite tomater, grönsaker. Vid den marknaden finns också en vattenkälla där du kan hämta vatten. Vi drack vattnet, men det kanske inte alla gör...

Äta
Vi åt sjukt ofta på den övre Alabaliken (fiskodling med regnbågslax). Sjukt billigt ("Not 28 lire but 25 lire"). Den enda engelska de kunde var "fish" och "meatballs" vilket var de rätter de hade. Båda gjorda i stenugn med pommes och sjukt gott bröd till. Josito hade också god mat (lite dyrare), men den tog slut ibland, helst skulle man boka innan. Stället bredvid Josito var också gott och billigt.

Övrigt
Det är lätt att få lift om du vill ner till grannbyn/in till Antalya eller upp till Geyk.

Vi köpte den topo som funkade bra: http://www.climb-europe.com/RockClimbingShop/Antalya-Sports-Climbing-Guidebook.html. Lite uppdateringar kunde man hitta på Climbers Garden el. Josito Camping.

Många snälla och välmående craghundar som bodde på campingen.

Perfekt att avsluta resan med Hammam i Antalya!

Blev kanske inte så kort... Shit, blev sugen att åka igen nu!!! :p
 
Jag har varit där 2 jul/nyår i rad och kan bara instämma med Lindo. Visst var det lite kallt på nätterna samt mycket regn. Dock är många sektorerna så pass överhängande att det går bra att klättra öven om det ösregnar. Vi drack vattnet på både Josito och Climbers Garden utan några problem. Vad det gäller mat på på både Josito och Climbers så är det centraleuropeiska priser som gäller, vilket känns väldigt dyrt när man så mycket bättre mat på Alabalik till en femtedel av priset.

Jag skulle nog inte åka dit tidigare än oktober/november på hösten, eller senare än mars på våren eftersom det blir för varmt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...