Avskaffa naturreservat på privat mark.

Dessutom borde vi få rätt att ha våra barkborrodlingar på våra vindfällen i fred!!! Om jag vill odla barkborre borde inte folk gnälla. Blir deras granar förstörda är det ju deras problem.
 
Har en fråga till er som vill ha naturresvat på privat mark, hur ska det vara lönande för skogsägaren för att få vinst av sin skog om det reservat på tomten?
ska han ta betalt för folk som ska ströva omkring där?
eller ska han få en årlig skattelättnad på att ha inte kan ta ut någon vinst på hans skog?

vill bara veta svaren.
 
@såg
Jag är ingen expert, men enligt den här informationsbroschyren från naturvårdsverket så ska ägaren erbjudas att antingen sälja området eller behålla äganderätten, och kan då få en ersättning för värdeminskningen pga reservatet.

Det låter ju i sig bra, förutsatt att ersättningen är marknadsmässig. Hur bra detta funkar i verkligheten finns det säkerligen många som har åsikter om dock. Jag tycker mig ha hört om folk som inte fått nån ersättning förrän nåt/några år senare eftersom länsstyrelsen kört slut på pengar, men ändå anser sig kunna göra fler reservat. Jag är dock inte helt säker på sanningshalten i detta.
 
Har en fråga till er som vill ha naturresvat på privat mark, hur ska det vara lönande för skogsägaren för att få vinst av sin skog om det reservat på tomten?
ska han ta betalt för folk som ska ströva omkring där?
eller ska han få en årlig skattelättnad på att ha inte kan ta ut någon vinst på hans skog?

vill bara veta svaren.

Tvivlar på att det är så många i Sverige som råkat få sin tomt klassad som naturreservat...
Däremot vet jag genom pressen (för ett par år sedan) en stackars familj som inte kan varken rycka ogräs eller räddisor, Detta då kåken de lyckats köpa har hamnat i ett Arkeologiskt intressant område, och de som de trodde var utvecklingsbar. Ha, de får inte ens gräva upp och flytta sina tulpaner de planterade när de köpte kåken!
 
Har en fråga till er som vill ha naturresvat på privat mark, hur ska det vara lönande för skogsägaren för att få vinst av sin skog om det reservat på tomten?
ska han ta betalt för folk som ska ströva omkring där?
eller ska han få en årlig skattelättnad på att ha inte kan ta ut någon vinst på hans skog?

vill bara veta svaren.

Nej, varför skulle han få en skattelättnad för att det finns växtlighet och djurarter eller fornlämningar som behövs skyddas?

Omvända frågan är ju om markägaren ska ersätta det allmänna för olika habitat och lokaler som förstörs av bruk av marken?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...