Måskonåiveglaciären, Skraahpetjåhke och Dålkoetjåkhe

Fantastiska bilder, första bilden på isbräckan är brutal.

Man ser tydligt, speciellt på den norra sidan hur glaciärens yta minskat om man jämför med bilderna från i fjol. Stora klippartier sticker fram som förr var täckta med is. Det ser även ut som om bräckan dragit sig tillbaka.
Jag är förvånad att det bara gått sex år.
 
Broder Bob!
Du verkar vara en av de få som varit vid Måskonåive och "överlevt" den, och nu undrar jag om det är svårt att ta sig ner till stranden framför isbräckan, på glaciärens vänstra sida när man kommer framifrån längs sjön. Jag har andra bilder, men på dem ser det lite vanskligt ut med en ganska brant sluttning.

Sedan undrar jag om det finns mycket sprickbildningar i fronten, eftersom glaciären kalvar i större partier. Hinner en besökare få någon föraning om vad som stundar, eller kommer raseringarna hastigt. Jag antar att de är livsfarliga om man råkar stå för nära.
 
Terrängen ned till sjön är delvis brant och snöig. Det är inte farligt, men men får vara försiktig. Från utloppet och fram till bräckan är det en lätt vandring på båda sidor. Den södra sidan är mer dramatisk. Bräckan är där betydligt högre och brantare. Jag tror inte att risken för ras där är så stor, speciellt inte på eftermiddagen eftersom den sidan ligger i lä. Det låg inga isblock på marken därunder.

Sprickbildningen är omfattande ut mot glaciärkanten. När jag var där var större delen av bräckan bländande vit, inte mörk och färgad, som den gamla isen. Jag fick inte vara med om någon kalvning, hoppas att du får det. Det måste vara en upplevelse!
P1010097.jpg

Bakom mig syns kanten som du undrar över.
 
Senast ändrad:
Fantastisk bild

Du håller verkligen spänningen uppe i detta äkta äventyr bland Norra Storfjällets kolosser. Finns det fler bilder, trängtar min "själ" efter att få se dem. Varenda kvadratmeter är av intresse.

Sedan undrar jag om det går att framkalla en kalvning av isblock genom att tilltala Måskonåiveglaciären med högt röstläge och sätta den i vibrationer. Men det är kanske inte någon bra vetenskaplig metod, eftersom jag aldrig hört talas om att någon prövat den under fältmässiga förhållanden.
 
Du skulle kunna ta med en riktigt klangfull kyrkklocka kanske :) , men det är tveksamt om det gör någon nytta. Bästa metoden är nog att vänta och se.

Jag har fler bilder, skickar PM angående dessa.
 
Granne till Måskonåive

På vandringen upp till glaciärlandet bakom Norra Storfjället, finns det skäl att ta en paus vid den vackraste glaciären i Vindelfjällens naturreservat - Tärnaglaciären. Den ligger infälld i sin nisch under Mohtseretjåhkes vilda östbrant, och är den ismassan som dragit sig tillbaka allra mest i området. Det är en mäktig upplevelse att stå framför isbräckan och känna tyngden bakom. Här är människan liten och naturen stor.

Bilden är hämtad ur Västerbotten 2002, nr 2, "Glaciärer i Västerbottensfjällen".
 

Bilagor

  • Tärnaglac.jpg
    Tärnaglac.jpg
    225.3 KB · Visningar: 884
Sverige vaknar!

Norrköpings Tidningar har idag, 17 april, ett litet reportage om Måskonåiveglaciären i spalterna. På Google har sökresultatet ökat med 300 %. Snart blir Måsko landets mest kända glaciär, trots att så få besökt den. Passa på i sommar innan det blir trängsel krings Sveriges högsta isbräcka!

Vildmarkskänslan får inte gå förlorad, och vad skall Anja Pärson säga, när hon inte längre blir ensam om att träna på glaciären. Men den är ganska stor och alla får nog plats. "Peter 1959" får rita en ny rolig teckning åt oss: trängs och trivs på Måskonåive!
 
Anja på Måskonåive

Här är bildbeviset på att Anja Pärson sommartränar på glaciären. Materialet är hämtat ur Tärnaby Hemavan Just Nu 2002, och visar hur uppskattad Måskonåive är av världens främsta kvinnliga slalomåkare. Men man måste nästan vara bäst för att våga åka där.
 

Bilagor

  • Anja P.jpg
    Anja P.jpg
    271.8 KB · Visningar: 1,313
"Felskär i spåret"

Jag ber om ursäkt om jag plötsligt blev för "populistisk" i detta allvarliga ämne, men Anja P är så välkänd att jag frestades att använda hennes affischnamn i marknadsföringen av Måskonåive.

Men den vackra glaciären ligger där den ligger, och är mäktig nog att kunna presentera sig själv inför det hårda nitratets manliga och kvinnliga fjällvandrarskara.
 
Hit vill jag!

Hittade precis denna fantastiska tråd från 2009.
Niklas Åkerlunds länk till sin artikel och Broder Bobs fantastiska bilder och bildtexter om en dagstur i området skapade en häftig och omedelbar lust att besöka området.
Dock skulle jag helst inte göra turen som en dagstur som Broder Bob, utan förlänga den till 2-3 dagar med hjälp av tältplatser på hög höjd.
Nu hoppas jag givetvis att någon Utsiding har några tänkbara tältplatser att berätta om.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.