Gissa bilder i Gävleborgs län

Den här ångpannan

torde ha anknytning till bergsbruk eller skogsbruk.

Var är bilden tagen? (En liten bit utanför länsgränsen men större delen av den här sjön varifrån bilden togs ligger inom länet).

Thure
 

Bilagor

  • pic_37537.jpg
    pic_37537.jpg
    95.3 KB · Visningar: 1,427
Jag fann ingen egen bild från platsen nedan, så jag norpade en jag hittade. Hoppas det inte gör något. Ett naturreservat är det i alla fall
......................................................................................................................................................................................


Helt klart så är det Gröntjärn

/Ringblom
 
Det får bli ett svar baserat på indicier. Jag har inte varit där själv.

Det ser ut som en gammal ångpanna. Det gick en gång en liten stump järnväg mellan sjöarna Hinsen (Korså Bruk) och Hyn. Jag tror syftet med stumpen var att frakta timmer mellan sjöarna.

Jag tror bilden är tagen i Korsåviken i sjön Hyn.
 
Jag fann ingen egen bild från platsen nedan, så jag norpade en jag hittade. Hoppas det inte gör något. Ett naturreservat är det i alla fall
......................................................................................................................................................................................


Helt klart så är det Gröntjärn

/Ringblom

Snabbt och rätt.

Underligt ställe det där...

Det var härifrån jag stal bilden: http://www.ljusdal.se/invanare/frit...grontjarn.4.7b165a4f1178cee09d2800011844.html
 
Det får bli ett svar baserat på indicier. Jag har inte varit där själv.

Det ser ut som en gammal ångpanna. Det gick en gång en liten stump järnväg mellan sjöarna Hinsen (Korså Bruk) och Hyn. Jag tror syftet med stumpen var att frakta timmer mellan sjöarna.

Jag tror bilden är tagen i Korsåviken i sjön Hyn.

Bra resonerat Torbjörn.

Ångpannan står på en liten kobbe utanför stranden av Korsåviken. Sannolikt har ångpannan används för att basa virke i en behållare man skymtar i bakgrunden. Virket byggde man pråmar av för transporterna på sjön ned mot Hofors.

Thure
 
Rätt Torbjörn

Bilden är tagen på Västerfjärden av Storsjön på väg västerut från Lövåsen. Det är en härlig öppen isyta med Bergslagens blånande berg i fonden. Skridskobilder blir ofta bättre i motvind när åkarna får en naturligt lite ihopkrupen åkstil.

Thure
 
Ledtråd järnvägsbron

Den ligger alltså inom cykelavstånd hemifrån mig. Det blir i praktiken inom en radie på 40-50 km från Hedesunda. En annan ledtråd finns på stolpen bakom cykeln.
 
Senast ändrad:
Multiuppgift

Jag tog en cykeltur under eftermiddagen och tog några bilder längs vägen, alla i färdriktningen. Det får bli en egen sida, då jag inte kan lägga in fler än tre bilder i ett inlägg.

Överst är en karta som visar inom vilket område bilderna ligger.

http://www.djuvfeldt.se/imgquiz.htm
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...