Enkel braständare

knaster (torrt granris under granar) är tillåtet att ta eftersom det är dött. denna "vetskap" kommer från scouterna men efter att ha kollat in lite på http://www.naturvardsverket.se/allemansratten så bli jag synnerligen förvirrad...:(

I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan."

det står också att man inte får hugga ner eller skada levande träd eller buskar. detta är i hög grad en tolkningsfråga och jag tycker inte att man skadar trädet genom att plocka döda grenar. denna uppfattning är ganska generell för scouterna i Sverige så jag vet inte jag...

faktum är iaf att man inte får ta näver från levande träd. från döda träd är det ingen som kan hindra dej att plocka.

[Ändrat av ptte 2003-06-26 kl 00:41]
 
GustavOh; sa:
En stenhård regel jag fått lära mig (när vi nu är inne på regler) är att om du kan elda det som ligger på marken, skall du inte elda alls.

blir inte de lite konstigt? isf kan man i princip aldrig elda utan att ha med sej egen ved. vad ska alla som inte klarar sej utan en skön varm brasa säga nu då...
personligen tycker jag inte att man ska elda då det är eldförbud men att gå efter hur torra pinnarna på marken är (dessa torkar oftast mycket snabbare än övrig mark, speciellt en centimeter ner i marken)
blir lite överdrivet.
 
hhhh; sa:
Tycker själv att det gamla knepet med att använda en oanvänd tampong indränkt i stearin är en av dom bästa sätten att göra upp eld. - Håll er väl med era flickvänner !

Koivu

Varför dränka in dem i stearin, förpackningen är vattenskyddad =)
Något som jag provat som funkat väldigt bra, det är tändpapp.
 
ptte; sa:
blir inte de lite konstigt? isf kan man i princip aldrig elda utan att ha med sej egen ved. vad ska alla som inte klarar sej utan en skön varm brasa säga nu då...
personligen tycker jag inte att man ska elda då det är eldförbud men att gå efter hur torra pinnarna på marken är (dessa torkar oftast mycket snabbare än övrig mark, speciellt en centimeter ner i marken)
blir lite överdrivet.

Nja det där med stenhård kanske jag kan ta tillbaka. Som så många andra regler så gäller det att veta när man kan bryta mot den. :)

Men om en tändsticka eller en liten näverbit kan tända pinnarna från marken, så kan en gnista eller en glödflaga tända pinnarna *på* marken, och då *borde* det råda eldningsförbud.
 
GustavOh; sa:
.....
Men om en tändsticka eller en liten näverbit kan tända pinnarna från marken, så kan en gnista eller en glödflaga tända pinnarna *på* marken, och då *borde* det råda eldningsförbud.
Bland det enklaste och snabbaste sättet att tända sin kaffeeld när man stannar till är att samla ihop de småpinnar som ligger på marken under tallar. Det behöver inte vara torrt generellt i skogen för att de småpinnar som tallen släppt ska vara torra. Borde det då råda eldningsförbud? Eller vad menar du med *borde*?

Dessutom är det väl ändå skillnad på att med en glödflaga tända ihopsamlade pinnar som man lagt i en luftig hög och att en glödflaga skulle tända ensamt liggande pinnar, dessutom ofta med fukig mark runt omkring? Eldningsförbud tycker jag man ska vara restriktiv med och ta till enbart när det är verkligt torrt i markerna. Du kan väl inte mena att det ska råda eldningsförbud bara för att det går att finna torra pinnar på marken? Liksom andra förbud så urholkas respekten för dem om de inte upplevs som rimliga, och då får förbudet mindre påverkan på människors agerande även när det är påkallat.
 
Lugn och fin...

Visst är det så att den som vet var han skall leta alltid kan hitta hyfsat torr ved om man vet var man skall leta, även under förhållanden då inte ens brandbomber skulle få igång en skogsbrand.
Visst är det också så att den som är van att göra upp eld lätt får fyr på ved som aldrig skulle börja brinna av misstag.
Och visst är det också så att den som vet vad han gör kan elda försiktigt även när det är riskabelt torrt i markerna.

Men som tumregel är den inte dum:
"Om det bara är att ta pinnar direkt från marken och tända en brasa, så är det inte en bra ide att elda."

Sedan håller jag väl med då. Eldningsförbud kan man spara tills det är verkligt farligt, men varning och stark avrådan kanske duger?
 
Re: Lugn och fin...

GustavOh; sa:
Visst är det så att den som vet var han skall leta alltid kan hitta hyfsat torr ved om man vet var man skall leta, även under förhållanden då inte ens brandbomber skulle få igång en skogsbrand.
Visst är det också så att den som är van att göra upp eld lätt får fyr på ved som aldrig skulle börja brinna av misstag.
Och visst är det också så att den som vet vad han gör kan elda försiktigt även när det är riskabelt torrt i markerna.

Men som tumregel är den inte dum:
"Om det bara är att ta pinnar direkt från marken och tända en brasa, så är det inte en bra ide att elda."

Sedan håller jag väl med då. Eldningsförbud kan man spara tills det är verkligt farligt, men varning och stark avrådan kanske duger?
Varning duger bra.
 
och ska varningen få någon påföljd? elle rsk amarkägaren kunna säga till om det råder "varning"?
själv tycker jag nog att det är ganska slarvigt att sätta igång en skogsbrand även under eldningsförbud men alla har juinte vart scouter.. :p
 
Remsor av ursköljda mjölkpaket funkar bra.
Emn som tidigare har skrivits så finns ju mycket att hitta i naturen oxå.
Fast det är ju roligt med avancerade prylar att göra när man sitter hemma o ugglar oxå.
 
ptte; sa:
och ska varningen få någon påföljd? elle rsk amarkägaren kunna säga till om det råder "varning"?
själv tycker jag nog att det är ganska slarvigt att sätta igång en skogsbrand även under eldningsförbud men alla har juinte vart scouter.. :p
Länsstyrelsen avgör när det råder eldningsförbud. Här finns ett exempel:

http://www.ludvika.se/raddningstjanst/eldforbud.html

1 = Mycket liten brandrisk
2 = Liten brandrisk
3 = Normal brandrisk
4 = Stor brandrisk
5 = Mycket stor brandrisk

Vid brandriskvärde 4-5 kan eldningsförbud utfärdas, beroende på hur känsligt området anses vara. Så "varning" kan man väl säga att det alltid råder, dvs. det är en uppmaning till försiktighet och inget som ger någon "påföljd" om det inte råder eldningsförbud. Jag var nere i Tivedens nationalpark i påskas, och då rådde eldningsförbud även i omgivningen kring parken. Som tur är händer inte det så ofta. Befinner man sig mitt ute i skogen utan att lyssna på P1 så vet man ju inte om det utfärdas eldningsförbud, så det är bara att alltid använda sitt sunda förnuft och njuta av kaffe/lägerelden.
 
gundj; sa:
Remsor av ursköljda mjölkpaket funkar bra.
Emn som tidigare har skrivits så finns ju mycket att hitta i naturen oxå.
Fast det är ju roligt med avancerade prylar att göra när man sitter hemma o ugglar oxå.

Så pass avancerade prylar som sönderklippta mjölkpaket brukar inte jag ha med mej ut i skogen. Det är som du själv säger att det finns mycket att hämta direkt från naturen. Tex grankåda, det är lika bra som stearin. Det är bara till att kleta på lite på ett par tunna stickor, fungerar alldeles utmärkt när det är fuktigt.
/g
 
Jag brukar...

...försöka komma ihåg att docka undan lite törestickor, tuppkammar eller vad som helst som är bra tändvirke när kvällens lägerbrasa eldas, och spara till kommande dag osv. Och ja, jag spar lite mellan vandring n och vandring n+1. Kul med pyssel och se till att man alltid har sin eldpåse i ordning.:) Under vandringens gång plockar jag på mig lite av de redan nämnda flagorna av näver som tändsats, eller tar riset under granar och/eller småtallpinnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Hur enkel är en dromedarpåse? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...