Bra svenska yx-märken?

Hej
Jag håller på att kolla efter en bra yxa främst använd för slöjd. Hittills har jag bara kollat på de tre stora bruken man alltud brukar träffa på, dvs. Gränsfors, Hultafors och Wetterlings. Finns det några andra bruk som gör bra yxor som jag har missat eller?
 
Fiskars är hur bra som helst, en favorit. Men inte en riktig slöjdyxa som TS eftersöker.
 
Hultafors använde jag när jag jobbade som snickare, och har även fortsatt med det i friluftslivet.
 
Inget ont om Julia kalthoffs yxor. Jag har själv inte testat dem så uttalar mig inte om kvaliten i dessa. Det ska dock påpekas att hon inte smider yxorna utan skaftar och slipar dem, man kan lätt få intrycket att de är handsmidda men så är alltså inte fallet. Huvudena är i helstål och importerade. Men priset reflekterar även detta så återigen, inget ont utan bara ett klargörande
 
Inget ont om Julia kalthoffs yxor. Jag har själv inte testat dem så uttalar mig inte om kvaliten i dessa. Det ska dock påpekas att hon inte smider yxorna utan skaftar och slipar dem, man kan lätt få intrycket att de är handsmidda men så är alltså inte fallet. Huvudena är i helstål och importerade. Men priset reflekterar även detta så återigen, inget ont utan bara ett klargörande
Intressant på hemsidan står det "Forged in Sweden from Swedish steel. Handle from Swedish ash or elm. Sheath is included." Då kan man tror att de smider yxorna själva.
 
Inget ont om Julia kalthoffs yxor. Jag har själv inte testat dem så uttalar mig inte om kvaliten i dessa. Det ska dock påpekas att hon inte smider yxorna utan skaftar och slipar dem, man kan lätt få intrycket att de är handsmidda men så är alltså inte fallet. Huvudena är i helstål och importerade. Men priset reflekterar även detta så återigen, inget ont utan bara ett klargörande
Nej, de är inte importerade. Saxat direkt från en tråd jag hade med Julia:

"Vi jobbar med en smedja i Arvika som smider åt oss. Jag har valt att arbeta med dem på rekommendation från min rådgivare Fredrik Haakonsen, doktor i eggmetallurgi. jag vill jobba med dem av kvalitetsskäl, för att de har hög precision och för att jag kan använda en högre stålkvalitet då. Det gör att mina yxor har högre egghållfasthet. All information om vår produktion och våra yxor finns på vår hemsida så det är bara att läsa vidare där om något är oklart, eller höra av sig till mig och fråga."

/Mats (som ej har någon koppling till Kalthoff Axes)
 
Vad är en bra yxa?

Namnet, skärpan, varaktigheten hos skärpan, trä eller plast i skaftet.... Eller....

Min far som var en (extremt) bra hantverkare höll en egenskap högst

Balansen

Har du inte balans i en hammare eller yxa så fungerar det inte.

För honom fanns det bara Stanley hammare. Vilka jag har kvar. Såklart.

För övrigt tycker jag mycket om Fiskars produkter men känslan att hålla i ett (Hultafors) träskaft ger en känsla som är oöverträffat.

Sen är såklart skillnaden vad man ska använda yxan till - klyva ved eller snickra träsnideri.

Ungefär som med knivar - vad ska du använda den till... Min Fällkniven WM1 (skratta Ni) duger till exakt det jag fick den för - rensa fisk eller ta ur småvilt. Men macho är den inte
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.