Erfarenheter av Zandstra Tour Blå?

Hej,

Har kört på denna skridsko från nyår och för mig som gått från (lite för långa) Skyllermarks röda till denna så har bytet inneburit ett lyft. Sen är det klart att i riktig Vrakis och överis så märks det ju att skridskon är kort och trubbnosig...

MVH

Pelle
 
Hej,

Har kört på denna skridsko från nyår och för mig som gått från (lite för långa) Skyllermarks röda till denna så har bytet inneburit ett lyft. Sen är det klart att i riktig Vrakis och överis så märks det ju att skridskon är kort och trubbnosig...

MVH

Pelle

Tack Pelle! Jag är just på jakt efter ett par trubbnosiga, kikat på bl a Skylermarks röda, Lundhags t-skate, Pikmakarns. Men har ingen erfarenhet av andra tillverkare än Zandstra. Äger idag ett par för långa Blade. Så de nya från Zandstra föll mig i smaken. Men blev förvånad över att inte hitta något om den modellen på Zandstras webb.

På vilket sätt skiljer sig en trubbnosig mot en spetsig på dessa isar?

/T
 
Har nu åkt ca 50 mil på mina Zandstra Tour Blå och måste säga att jag är nöjd. Går inte att justera i sidled men för mig som inte behöver det uppskattas det att man kan justera dom steglöst i längdled.
Den trubbiga nosen klättrar kanske något sämre på ojämnheter än mina Skyllermarks röda men å andra sidan så får jag ju en något längre åkyta..
 
Jag är också sugen på ett par Tour. Jag skulle också vilja ha så korta skridskor som möjligt. Ser att det rekomenderas 40cm upp till stl 41 och 43cm därefter. Tror ni det får plats ett par 43or på den korta modellen eller blir de för korta? Tänker mig med BC så långt fram som möjligt.
 
Var inne och kollade på den hos Alevalds och det visar sig att exakt samma skridsko(utom den blå färgen) heter Zandstra Competition och är en skridsko gjord för åkning på konstfrusen rundbana Det förklarar den konstiga
frontkurvan som liksom går rakt upp och inte alls som den som rekommenderas i Stora boken om Långfärdsskridsko Inte undra på att den blir stötig Även längdrekommendationen verkar stämma bättre med skridskor för banåkning där man ju aldrig stöter på nån skravelis
Men den stora nackdelen är att den saknar den för de fkesta så viktiga sidojusteringsmöjligheten
 
Var inne och kollade på den hos Alevalds och det visar sig att exakt samma skridsko(utom den blå färgen) heter Zandstra Competition och är en skridsko gjord för åkning på konstfrusen rundbana Det förklarar den konstiga
frontkurvan som liksom går rakt upp och inte alls som den som rekommenderas i Stora boken om Långfärdsskridsko Inte undra på att den blir stötig Även längdrekommendationen verkar stämma bättre med skridskor för banåkning där man ju aldrig stöter på nån skravelis
Men den stora nackdelen är att den saknar den för de fkesta så viktiga sidojusteringsmöjligheten

Fast Competition har ju en radie på 23m och Tour 27m enl info. Skyllermarks röd ligger på 30 & Pikmakarn Svart 27.
 
Fast Competition har ju en radie på 23m och Tour 27m enl info. Skyllermarks röd ligger på 30 & Pikmakarn Svart 27.
Kurvan kan slipas om. Mina T-skate har 23 m i stället för 27 i original. 20 ger nog en ännu roligare åkning. Bättre bett, enkelt att svänga med skär, enklare att stegsvänga, går att köra med S-skär som spar på krafterna, speciellt vid lite högre farter. Kontakten med skridskon blir bättre. Nackdelarna är att skridskon kan kännas vobblig om den inte skär samt att skenan kanske sjunker ner lite mer i mjuk slaskig is.
 
Competition har smalare, 1.1 mot 1.25 mm, skena i ett något hårdare stål, 64 mot 60 RC.
Tour klarar alla bindningar inklusive NIS vilket inte competition gör och har dessutom flexiblare justering i längsled.
 
@Jens
Jag har storlek 41 och har justerat min Prolink bindning fram och tillbaks tills jag hittade rätt balans och har då 4 mm till godo framåt på 40 cm modellen. Hålbilden på BC gör att den hamnar något längre bak varför jag skulle tro att du med dina 43:eek:r får sikta på 43 cm om du inte skall hamna för långt bak.
 
@Jens
Jag har storlek 41 och har justerat min Prolink bindning fram och tillbaks tills jag hittade rätt balans och har då 4 mm till godo framåt på 40 cm modellen. Hålbilden på BC gör att den hamnar något längre bak varför jag skulle tro att du med dina 43:eek:r får sikta på 43 cm om du inte skall hamna för långt bak.
Tack hörru! Tar nog 43. Själv går jag från ett par Tango på 45 med sns pilot till Tour med BC.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Knall Zandstra Blade samt Crispi Stetind / Alpina Alaska Långfärdskridsko 20
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
Igelkotten 1 Slipställ Zandstra blade Långfärdskridsko 12
spillevink Zandstra track längd. Långfärdskridsko 6
bjorken_a Zandstra stl 43 + Crispi stetind stl 40 = OK? Långfärdskridsko 1
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
PatrickB Zandstra Wingklapp för naturis Långfärdskridsko 10
andreas.w Montera bindning på Zandstra Tango Långfärdskridsko 7
Nicopia Zandstra räddningslina Långfärdskridsko 0
tango appad hälplatta och böjd metall på Zandstra... Långfärdskridsko 3
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
hanscnilsson Zandstra blade 45 el 48 cm med sko 44? Långfärdskridsko 1
Begler Fråga om Zandstra Vingclap Långfärdskridsko 0
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...