Nåt blir fel

Jo jag ska nog försöka få den såld o fixa någon bättre.

Bra att utsidan finns då jag pratat med både naturkompaniet och två olika xxl där de var mycket förvirrade över min situation.
Trodde verkligen att nån av de skulle veta men icke.
 
Nu har jag varit ute ca 1 timme och testat olika sätt med liggunderlaget och sovsäcken och kom fram till att jag är varmare mot underlaget när jag använder sovsäcken som en quilt, tycker det är mycket märkligt?

Inte konstigt alls! Tänk på att allt dun du ligger på komprimeras och tappar sin funktion. Har du allt dun uppepå dig blir det fluffigare och håller mer luft och därmed mer värme.

Många dunsäckar har dun i räfflor som är öppna hela vägen runt, så om man vill kan man skaka dunet till mag eller ryggsidan beroende på om man vill ha varmare eller kallare säck för natten. Jag använder ofta den "funktionaliteten" om somrarna när tempen vid läggdags kan pendla vilt mellan 0 och 20 grader. Det blir bra mkt mer tryck i sommarsäcken med det mesta dunet på magen.
 
Inte konstigt alls! Tänk på att allt dun du ligger på komprimeras och tappar sin funktion. Har du allt dun uppepå dig blir det fluffigare och håller mer luft och därmed mer värme.

Många dunsäckar har dun i räfflor som är öppna hela vägen runt, så om man vill kan man skaka dunet till mag eller ryggsidan beroende på om man vill ha varmare eller kallare säck för natten. Jag använder ofta den "funktionaliteten" om somrarna när tempen vid läggdags kan pendla vilt mellan 0 och 20 grader. Det blir bra mkt mer tryck i sommarsäcken med det mesta dunet på magen.

Det var en smart lösning, får testa mig fram lite till.
 
Det är gränsfall till att vara off topic men det är dock relaterat: För min egen del har jag genom praktisk erfarenhet kommit fram till att en tunn buff runt halsen och en tunn mössa på huvudet gör enormt mycket för värmekomforten överlag i sovsäcken.

/Birger
 
Jag sover också mest på sidan och har upplevt den typ av problem du beskriver med att det blir kallt mot höften som ligger mot marken.

Testade många olika kombinationer av liggunderlag, sovsäck, liner mm men blev av med problematiken först efter att ha skaffat ett Exped Downmat 7 inför en vinterkurs.

Detta underlag använder jag nu i princip oavsett hur kallt eller varmt det är. Däremot byter jag mellan 2-3 olika sovsäckar beroende på förväntad temperatur och använder ibland sovsäcken som täcke.

Min uppfattning är att det inte går att ha ett för mjukt eller för varmt liggunderlag.

Å andra sidan tror jag inte att det är någon större skillnad på Synmat 7 och Downmat 7 vad gäller R-värdet så kanske är det ändå inte där problemet ligger.

Sent from my G8441 using Tapatalk
 
Jag har svårt att se att det skulle vara något med sovsäcken som gör att du fryser? Självklart blir ju allt loft i sovsäcken ihoptryckt på den sida man ligger, så det är liggunderlaget som skall isolera från markkylan och inte sovsäcken.
Synmat 7 har ju ett bra R-värde, och då jag bl a har samma liggunderlag har jag upplevt det som välisolerat (har dock aldrig testat det på vintern). En teori som dyker upp i mina tankar, hur hårt har du pumpat liggunderlaget? Finns det någon chans att du pumpat det bekvämt mjukt och på så sätt nästan ligger igenom det? När man ligger på sidan är höft och axlar de punkter på kroppen som ligger djupast i madrassen, och är den relativt mjukt pumpad kan det bara vara någon cm kvar till marken vilket inte isolerar så mycket.
 
Även jag upplever att det kan bli kallt på höft/rumpa på min synmat 7 med märkessovsäck med konfort temp +2C. Så fort det blir under +10C kan detta hända mig.

Jag tror det är säckens fel (då jag ofta har ett cellplast unders för att skydda synmatten), brukar förstärka med värmejackan över höfterna. Ska testa med varmvattenflaska nästa säsong.
 
Jag har svårt att se att det skulle vara något med sovsäcken som gör att du fryser? Självklart blir ju allt loft i sovsäcken ihoptryckt på den sida man ligger, så det är liggunderlaget som skall isolera från markkylan och inte sovsäcken.

Liggunderlaget gör ju det. TS fryser inte om sovsäcken används som täcke, d.v.s. uppknäppt och liggande lös ovanpå. Då är det ju verkligen bara liggunderlaget som isolerar under.
 
Jeg kom til å tenke på at det på norske Fjellforum var en tråd for et par år siden som handlet om kuldebroer i Expeed underlag.

Husker ikke hvilke underlag det gjaldt, men det viste seg ved gjennomlysning av et oppblåst underlag at det manglet isolasjon i de ytterste kamrene.

Visst du ligger på siden, i fosterstilling så vil knær ligge over de ytterste kanalene på ene siden og rumpe / hofte på de ytterste på andre siden.

Pump opp underlaget ditt og bruk en kraftig lampe for gjennomlysning. Mangler det isolasjon i de ytterste kamrene kan det forklare hvorfor underlaget oppfattes som kaldt.

Raymond
 
Jag har svårt att se att det skulle vara något med sovsäcken som gör att du fryser? Självklart blir ju allt loft i sovsäcken ihoptryckt på den sida man ligger, så det är liggunderlaget som skall isolera från markkylan och inte sovsäcken.
Synmat 7 har ju ett bra R-värde, och då jag bl a har samma liggunderlag har jag upplevt det som välisolerat (har dock aldrig testat det på vintern). En teori som dyker upp i mina tankar, hur hårt har du pumpat liggunderlaget? Finns det någon chans att du pumpat det bekvämt mjukt och på så sätt nästan ligger igenom det? När man ligger på sidan är höft och axlar de punkter på kroppen som ligger djupast i madrassen, och är den relativt mjukt pumpad kan det bara vara någon cm kvar till marken vilket inte isolerar så mycket.

Nej jag har det uppumpat så mycket det går då jag normalt sover i en fast säng och tycker det är bekvämast så.
Däremot ska jag testa om det hjälper att ha mindre luft, bara för att säkerställa.

Observerade att det inte spelade någon roll om jag låg på höft eller rygg, det blev lika kallt.
 
Växthuseffekten

Vid användning av sovsäcken som ett täcke uppstår en växthusliknande effekt. Då försvinner inte värmen som kroppen alstrar ifrån liggunderlaget utan stoppas av "locket". Vid behov kan även sovsäckskanterna vikas in under liggunderlaget för att förhindra glipor där kalluften kan tränga in.
Fungerar perfekt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Ingle Liggunderlag från Jysk, nåt att ha? Bo och sova 4
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
mirgit Sametält Lavvu 4 nåt att ha? Bo och sova 0
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
Picea Vad är det för fel på alpkit? Bo och sova 23
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Picea Vad är det för fel på Helsport Jostedal? Bo och sova 14
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
brigas Fel vikangivelse-ingen lättsäck. Bo och sova 9
Norris Fel bild i Hillebergskatalogen Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.