Nåt blir fel

Nu har jag varit ute ca 1 timme och testat olika sätt med liggunderlaget och sovsäcken och kom fram till att jag är varmare mot underlaget när jag använder sovsäcken som en quilt, tycker det är mycket märkligt?
 
Nu har jag varit ute ca 1 timme och testat olika sätt med liggunderlaget och sovsäcken och kom fram till att jag är varmare mot underlaget när jag använder sovsäcken som en quilt, tycker det är mycket märkligt?

Nja, det var ju lite det jag var inne på (men kanske inte lyckades förklara), om säcken är för tajt blir det en liten liten "glipa" nertill mellan den del av säcken som har "expanderad" fyllning och liggunderlaget.

Om du lägger den som täcke så finns inte den "glipan".

Samma sak om säcken är stor, då kommer det så att säga att vara "löst tyg" som hänger ner över glipan så att säga.

Edit: Nähä, jag ser att jag aldrig fick med den biten i mitt förra inlägg... Jag satt och skrev det men lyckades redigera bort det på slutet verkar det som. Antagligen för att jag tyckte det var för svårt att beskriva.
 
Nja, det var ju lite det jag var inne på (men kanske inte lyckades förklara), om säcken är för tajt blir det en liten liten "glipa" nertill mellan den del av säcken som har "expanderad" fyllning och liggunderlaget.

Hmm ok, tycker dock att säcken är i perfekt storlek, varken för stor eller för liten, men jag har kanske fel uppfattning av hur en säck ska sitta runt kroppen.
 
När jag ligger på rygg så är det ca 22cm som är över vid höften. Ligger jag då på sidan så är det utrymmet fyllt om jag har benet uppe lite. Så det känns som att säcken är lagom för min storlek.
 
Utan någon som helst utbildning om värmeeffekt:

Måste man inte värma upp luften "inne" i sitt expeed?

Jag tycker mitt 7 cm tjocka expeed känns lite farligt då det är så jäkla mycket luft i det som jag tycker borde kyla ner mig som anvädare...

Jag använder ett cellplast unders, men med tänket att jag inte vill att min expeed ska gå sönder. Och jag kan uppleva att jag fryser underifrån när det är 5 plusgrader.

Trots att min expeed är för "vinterbruk".
 
Jag har iofs bara Exped synmat 7, men upplever att det blir kallt underifrån om det blir minusgrader. Och det börjar vid höften, där rumpan trycker lite extra mot marken. Nu lägger jag alltid ett enkelt, billigt cellplastunderlag underst när det är kallt, både för att skydda underlaget och som extra isolering, och då har jag aldrig frusit. Nån gång när jag hade skippat cellplasten, och blev kall runt höften, så tryckte jag in mitt lilla sittskydd (av cellplast) under Expeden, precis under baken, och det hjälpte faktiskt också. Det är nog där jag är tyngst... :)
 
Jag har iofs bara Exped synmat 7, men upplever att det blir kallt underifrån om det blir minusgrader. Och det börjar vid höften, där rumpan trycker lite extra mot marken. Nu lägger jag alltid ett enkelt, billigt cellplastunderlag underst när det är kallt, både för att skydda underlaget och som extra isolering, och då har jag aldrig frusit. Nån gång när jag hade skippat cellplasten, och blev kall runt höften, så tryckte jag in mitt lilla sittskydd (av cellplast) under Expeden, precis under baken, och det hjälpte faktiskt också. Det är nog där jag är tyngst... :)

Jag testade att göra just som du och även lägga ett tunt över, men det är kallt ändå, det verkar vara sovsäcken som inte håller måttet.
Det blev varmt när jag svepte en filt runt mig i sovsäcken. Det är som att det läcker in kalluft där säcken är komprimerad.

Vad använder du för säck i minusgrader?
 
Om man fryser eller inte kan bero väldigt mycket på dagsformen som någon sa. Jag är också frusen av mig och kan frysa i min vintersäck på sommaren om jag har en dålig natt. Därför är jag inte heller särskilt intresserad av att sova ute under vintern även om det händer. Bekvämlighetstemperaturen som står på säcken är bara ett riktvärde, vi är ju alla olika.

Till en nybörjare skulle jag också rekommendera att aldrig gå "till sängs" svettig eller ens lite fuktig. Om möjligt är det alltid bäst att byta till torra, rena sovkläder. Vissa sovsäckar lär fungera bättre ju mindre kläder du har på dig men det har jag aldrig testat. Och om du fryser när du lägger dig får du inte upp temperaturen under natten. Du måste se till att vara varm i kroppen först. Och tänk på att kyla "rinner neråt" och att även minst lilla vind kan påverka temperaturen betydligt. Självklarheter för vissa men många nybörjare tänker inte på allt det här.
 
Om man fryser eller inte kan bero väldigt mycket på dagsformen som någon sa. Jag är också frusen av mig och kan frysa i min vintersäck på sommaren om jag har en dålig natt. Därför är jag inte heller särskilt intresserad av att sova ute under vintern även om det händer. Bekvämlighetstemperaturen som står på säcken är bara ett riktvärde, vi är ju alla olika.

Till en nybörjare skulle jag också rekommendera att aldrig gå "till sängs" svettig eller ens lite fuktig. Om möjligt är det alltid bäst att byta till torra, rena sovkläder. Vissa sovsäckar lär fungera bättre ju mindre kläder du har på dig men det har jag aldrig testat. Och om du fryser när du lägger dig får du inte upp temperaturen under natten. Du måste se till att vara varm i kroppen först. Och tänk på att kyla "rinner neråt" och att även minst lilla vind kan påverka temperaturen betydligt. Självklarheter för vissa men många nybörjare tänker inte på allt det här.

Jag har testat idag igen på olika sätt, det är alltså bara kallt mot underlaget. Ligger jag direkt på underlaget och har sovsäcken som täcke blir det en betydlig skillnad. Så problemet verkar vara med sovsäcken.
Om jag inte skaffar mig en quilt så kommer jag att få komplettera med en filt i säcken under mig för att isolera.
Alternativet är att testa sovsäcksöverdrag och/eller en thermoliner.
 
Sorry, jag hade tydligen missat några inlägg! Testade du även med extra underlag?

Jo, jag testade det, både över och under. Det är som någon skrev att det kan vara en köldbrygga där loftet komprimerat (fastän jag anser att sovsäcken är lagom stor och inte stramar åt då jag har ca 20cm tillgodo sammanlagt vid höften).
 
Hmmm... låter som att din idé om filt eller ett litet, extra underlag, inne i sovsäcken kanske skulle funka bäst i alla fall. Om du inte vill byta sovsäck förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Ingle Liggunderlag från Jysk, nåt att ha? Bo och sova 4
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
mirgit Sametält Lavvu 4 nåt att ha? Bo och sova 0
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
Picea Vad är det för fel på alpkit? Bo och sova 23
Stordrulen Fy f_n, jag valde fel. Bo och sova 58
Picea Vad är det för fel på Helsport Jostedal? Bo och sova 14
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4
brigas Fel vikangivelse-ingen lättsäck. Bo och sova 9
Norris Fel bild i Hillebergskatalogen Bo och sova 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...