Ultralätt skridskoryggsäck - inspirationstråden

Det är kanske inte lika viktigt med en lätt ryggsäck för en långfärdsskridskoåkare som för en vandrare, men det finns en del att fundera över. Efter flera vändor mellan vågen, ryggsäcken och olika butiker har jag landat på 2334 g exkl mat/dryck, kartor, telefon, nycklar etc.

Som ledstjärna har jag använt en snodd princip (troligen härifrån) att viktminskningar får kosta max 10:-/gram, har fungerat tämligen bra.

Sammanställning: https://lighterpack.com/r/5mha0a

Varning: Har man väl börjat kan man inte sluta ;-)
 
Den risken får jag ta...

... dessutom är den fläckig av färg från någon målningsövning på en kurs.
Tanken är att ha den över underkläderna men innanför blöta byxor och torr dunjacka.
 
Vilka egenskaper vill man ha i en skridskoryggsäck?

Min nya favoritsäck för vandring med packning under 10 kg är Arcteryx Alpha FL. Tror folk använder den när de skrinnar också.
 
Bra jobbat Rajjan!

Jag vill ha en ryggsäck med volym och viktcentrum ungefär i höjd med naveln. Syr om ryggsäckar så att botten flyttas ned 15-20cm för att åstadkomma detta.

Thure

Bilden nedan tagen av Jenny Rosenius kan ge en vink om hur min ryggsäck är placerad.

Hittade sen en tydligare bild den längst ned.
Det orangea tyget är det jag förlängde säcken med när jag provsydde på min nuvarande säck.
 

Bilagor

  • pic_157393_orig.jpg
    pic_157393_orig.jpg
    77.8 KB · Visningar: 936
  • FB_IMG_1508181812336.jpg
    FB_IMG_1508181812336.jpg
    73.9 KB · Visningar: 922
Senast ändrad:
Nu har du hamnat i fel tråd. Skridskosäckar behöver ha en volym om minst 25 L för flytkraft ombyteskläder matsäck etc.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...