Fjällräven Keb eco-shell

Erfarenheter av denna jacka?

Jag vill ha en skaljacka som funkar till både vardags, friluft och skidåkning.
Tycker den är riktigt snygg så att ha den rusk dagar hemma är inga problem. Jag undrar mest hur den funkar till utförsskidåkning.

Behöver både en ny skidjacka och friluft. Hade vart så skönt om man kunde kombinerat detta och köpt en riktigt bra skaljacka.

Eller har ni andra tips?
 
Jag köpte jackan för några dagars sedan, men kan inte säga så mycket om jackan egentligen annat än att den är väldigt skön att ha på sig.

Dragkedjan verkar bra, ventilationsöppningarna är smarta och enkla att öppna jämfört med andra jackor som har dem rakt under armarna. Jackan är väldigt smidig att ha på sig och den täcker bra i hals och över hakan.

Däremot är den något smal över axlarna vilket kan vara bra att tänka på, men passar den så passar den! Det är också trevligt att det inte använts flourkarboner i tillverkningen
 
👍

Den kommer fungera fint även till utförsåkning.
Själv har jag Klättermusen Allgrön som kostar lika mycket eller mindre, är minst lika miljövänlig och har enligt min mening fler detaljer jag uppskattar; förlängd rygg, sköna avslut på ärmar och luva plus mer specifika detaljer just för utförsåkning som liftkortsficka och Recco-sändare.
 
Den kommer fungera fint även till utförsåkning.
Själv har jag Klättermusen Allgrön som kostar lika mycket eller mindre, är minst lika miljövänlig och har enligt min mening fler detaljer jag uppskattar; förlängd rygg, sköna avslut på ärmar och luva plus mer specifika detaljer just för utförsåkning som liftkortsficka och Recco-sändare.

Nu råkar jag faktiskt ha Allgrön också, men som nu precis ersatts av eco shell efter att ha följt med mig året runt i minst sex år. Fantastiskt bra jacka det med, men jag vet inte om jag tycker att den har mer detaljer för friåkning än eco shell.

Recco kanske är bra om det är någon som vill gräva fram min kropp från en lavin (och då bryr jag mig inte längre), men kommer troligen inte att rädda livet på mig, det gör en tranciver och vänner som vet vad de ska göra.

Det jag tycker är bäst med Allgrön är justeringarna i ärmsluten, att det inte är kardborre. Det känns väldigt trist att gå till en jacka som istället har kardeborrejustering. Allgrön har också kraftigare avslut på ärmarna som eventuellt gör jackan tåligare på lång sikt + förstärkningar på underarmarna.

Eco shell har en liten ficka på väster arm som jag tror ska fungera för liftkort också.

Jag valde att inte köpa en till Allgrön främst för att:
- jag tror att de fortfarande använder flourkarboner i impregneringen.
- kragen går högre och skyddar min haka bättre i eco shell.
- jag ville testa något nytt.

Men det är nog mest en smaksak vilken av de som sitter bäst och kanske ser snyggast ut. Allgrön rekommenderas alltså också starkt!
 
Hej,
Jag tar och kidnappar denna tråd med en följd fråga om jackan Fjällräven Keb Eco-Shell.
Som jag har förstått är den en grym jacka till vintern, men hur är den att vandra i under vår, sommar och höst i väderförhållanden som Kungsleden/Kebnekaise?
 
Är det så? På hemsidan står det "PFOA-free water repellant." i specifikationen...

PFOA-fri är tydligen inte samma sak som att alla flourkarboner är borta har jag förstått, utan bara en typ av farligare flourkarboner (C8). Om ni tittar på en annan jacka som exempelvis deras nya Brage, så är den PFOA och flourkarbonfri. Allgrön är bara fri från PFOA. Det står lite om det här på deras sida om "Sustainability".

Edit: Jag har inte helt koll på hur de här skaljackorna är gjorda, men tror att det kan användas flourkarboner i andra delar av processen också. Annars borde de ha skrivit ut att den är flourkarbonfri precis som de gjort med Brage. Men det är bara en gissning så ni får väldigt gärna rätta mig, jag blir bara glad :)
 
Hej,
Jag tar och kidnappar denna tråd med en följd fråga om jackan Fjällräven Keb Eco-Shell.
Som jag har förstått är den en grym jacka till vintern, men hur är den att vandra i under vår, sommar och höst i väderförhållanden som Kungsleden/Kebnekaise?

Jag har ju inte hunnit testa den för det än, men gissar att den är helt okej. Men det går alltid att hitta något som är lättare som exempelvis Klättermusen Fjorgyn (fast den är knappast lika slittålig). Jag upplever jackan som smidig vilket är ett plus för vandring.
 
Hej! Livar upp gammal tråd.. Är intresserad av att skaffa en keb Eco Shell men undrar hur hållbar den är. Om man köper en jacka för 4k-5k vill man ju gärna att membranet ska hålla tätt under lång tid. Nån som haft den under en längre tid och kan dela lite erfarenheter?

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
 
Jag har haft min fjällräven ecoshell i 4 år och använt den mycket. Tyvärr har den börjat slitas ut nu. Kanske är det så med alla skaljackor men hade hoppats att fen skulle hålla lite längre eftersom den är dyr. Den har blivit bomullsaktig uppe på axlarna och i ärmarna. Har inte testat om den håller tätt för hårt regn ännu så är lite osäker på att vandra med den i sommar. Men annars har jag älskat denna jacka som ger mer rum vid magen än andra damskaljackor så att man inte får plats med extrakläder. Har testat att impregnera med medel för goretexmaterial men verkar inte ge effekt på de slitna partierna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...