Lundhags Forest - Hälgreppet

Hejsan allesammans!

jag är på jakt efter mitt första par skalkängor och har fastnat för Lundhags Forest.

Dem sitter skönt, men det som bekymrar mig lite är att hälen inte sitter helt fixerad utan glappar lite grann. Så min fråga är: Kan man gå till hälgreppet? Vad är era erfarenheter?

Eller bör jag försöka hitta någon annan? Har testat alla andra Lundhags-modeller där inga riktigt satt bra, samt Haglöfs Barken som satt rätt bra förvisso men är lite skeptisk till den av någon anledning.

Jag ska ut och vandra nästa onsdag så det börjar dra ihop sig!

Tack för svar!
 
Nu tror jag faktiskt att jag fått det att fungera! Lösningen var dubbla lager tjocka ullsockor samt snöra ett varv runt skaftet precis där det börjar.

Kan ju vara bra för någon stackare som är i samma sits någon gång i framtiden!
 
Nu tror jag faktiskt att jag fått det att fungera! Lösningen var dubbla lager tjocka ullsockor (...)
Du är inte ensam om problemet :p Har du experimenterat med olika innersulor? Mina tunna fotblad och löjligt smala vrister behöver, utöver tjocka strumplager, även ett lyft uppåt med hjälp av en extra innersula under Lundhags ordinarie, för att vristens främre flexpunkt ska hamna i höjd med kängans. Dessa sulor är tunna i främre delen, så man stjäl inte nämnvärt med tåutrymme.
(...) samt snöra ett varv runt skaftet precis där det börjar.
Var lite observant för punkttrycket på hälsenorna där skosnörena korsar. Det smyger sig gärna på en liten skada/inflammation där, om man drar åt för hårt, och man märker det alldeles för sent.
 
Får inte till det med mina Lundhags Forest vad jag än gör. Hälgreppet är helt obefintligt och mina hälar rör sig hela tiden i skon vilket medför grymma skavsår.
Har självklart dubbla sockar som jag experimenterat med olika tjocklekar på, liksom olika tjocklekar på sulor. Tejpar jag hälarna håller dom lite längre tills även tejpen slits sönder. Till saken hör att jag nästan aldrig fått skavsår av någon form av skodon trots tusetals mil i olika typer av kängor, stövlar eller löparskor upp till ultradistans.
Har även kontaktat Lundhags kundtjänst för att få tips på vad man kan göra åt saken, men får bara svaret typ "synd att du inte är nöjd med våra produkter, men dom kan inte passa alla", på norska!
Tydligen bara att slänga skräpet i soptunnan!?
 
Får inte till det med mina Lundhags Forest vad jag än gör. Hälgreppet är helt obefintligt och mina hälar rör sig hela tiden i skon vilket medför grymma skavsår.
Har självklart dubbla sockar som jag experimenterat med olika tjocklekar på, liksom olika tjocklekar på sulor. Tejpar jag hälarna håller dom lite längre tills även tejpen slits sönder. Till saken hör att jag nästan aldrig fått skavsår av någon form av skodon trots tusetals mil i olika typer av kängor, stövlar eller löparskor upp till ultradistans.
Har även kontaktat Lundhags kundtjänst för att få tips på vad man kan göra åt saken, men får bara svaret typ "synd att du inte är nöjd med våra produkter, men dom kan inte passa alla", på norska!
Tydligen bara att slänga skräpet i soptunnan!?

Nästa gång så kan du ju köpa kängor i en butik där du kan prova dem ordentligt. Du kanske får svar utefter ton? Skräp är det inte bara för att de inte passar dig och som det sägs - alla kan inte bli nöjda.
 
Lätt för den som har butiker i närheten att prova och köpa där, svårare för oss som har väldigt långt till sådana.
Har läst bla på detta forum att Lundhags har bra service så jag ställde en vänlig fråga till deras kundtjänst om tips på vad jag kan göra och fick ett svar typ "godag yxskaft", på norska.
Dessa kängor är de sämsta både jag och mina två söner, med samma storlek men väldigt annorlunda fötter, någonsinn provat. Därför hävdar jag att det är skräp!
Har som sagt fötter som tål det mesta, men inte Lundhags Forest kängor.
 
Lätt för den som har butiker i närheten att prova och köpa där, svårare för oss som har väldigt långt till sådana.
Har läst bla på detta forum att Lundhags har bra service så jag ställde en vänlig fråga till deras kundtjänst om tips på vad jag kan göra och fick ett svar typ "godag yxskaft", på norska.
Dessa kängor är de sämsta både jag och mina två söner, med samma storlek men väldigt annorlunda fötter, någonsinn provat. Därför hävdar jag att det är skräp!
Har som sagt fötter som tål det mesta, men inte Lundhags Forest kängor.

Då var det också dumt av er att inte skicka tillbaka när ni (tre st som behåller skor) märker att de inte passar. Låter tråkigt, men det var erat val.

Fortfaranda så är det tråkig attityd att kalla saker för skräp bara för att det (vad det nu är) inte passar er. Du fick ett ärligt svar av Lundhags ...
 
Jag har använt Lundhags Forest (tidigare Scout) i åratal. Bästa kängor jag någonsin haft. I skogen, i fjällen, i stan på vintern. Två ullstrumpor rekommenderar Lundhags, en liner och en normaltjock har jag använt eller dubbla tjocka. Följer man det rådet - inga problem. Hälgrepp: ja, vad annars? Struntar man i det, jag då får man väl stå sitt kast? Eller om man är en person med otroligt smala fötter - ja, men ta tre strumpor då?

Glöm Hanwag och annat övervärderat lågskaftat från torra Sydeuropa. Det är promenadskor som bäst passar till Lederhosen vid Oktoberfest...

Jag har även använt Lundhags Park... särskilt i stan på vinterhalvåret. Helt underbara!
 
Tycker nog det är erephus som har en mycket tråkig attityd mot mig.
Tror du butiken jag beställde kängorna ifrån är villiga att låta mig returnera ett par användna kängor?
Och hur kan man veta att de är så usla att de skaver sönder hälen utan att använda dom?
Har använt tre par Jörnkängor tidigare så är inte oerfaren angående skalkängor.
Att jag är långt ifrån ensam om detta problem inser man snabbt om man googlar på Lundhags Forest. Tyvärr gjorde jag det försent.
Också det faktum att Lundhag numera tillverkar en ny version av skon, Forest ll, med "förbättrat hälgrepp" tyder ju på missnöje med just den detaljen på gamla versionen.
Käns ju lagom kul att ha kastat bort pengar på något jag inte kan använda.
 
Givetvis, jag håller inte med dig om din utsago om att det är skräp bara för att kängorna inte passar dig. Och som jag skrev, du har förmodligen fått svar efter ton från Lundhags, de kommer inte att kunna tillverka kängor som passar alla, inte ens Jörnkängarn kan det.

Om hälgreppet är bra eller dåligt märks direkt när du provar, ett dåligt hälgrepp blir inte bättre med tiden hälgreppet brukar vara som det är. Då skulle du skickat tillbaka dem istället för att behålla dem, att behålla tre par är dumt om de inte passar.

Det är trots allt kängor för antingen 7000kr eller 3500kr beroende på när ni köpt dem.

I en butik så hade butikspersonalen nog säkert också gett er råd att köpa andra kängor som passat era fötter bättre.

Finns ingen tillverkare som skapar en ny produkt för att ge dem sämre egenskaper, däremot så kan t.ex kängan komma att passa andra istället.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Jag hade problem med skavsår på ena hälsenan i mina Park.
Hände inte alltid och som sällananvändare hade jag väldiga problem att felsöka om det bar strumpor kängor eller snörning det var fel på.

Hittade till slut orsaken av en slump. En väl tilltagen sömsmån på lädret där det fästs mot cellgummit. Lite slumpmässigt typ var tredje gång lade sig sömsmånsflärpen dubbelt och skavde då trots alla sockor. De gånger den inte gjorde det var kängan hur bekväm som helst. Efter att ha trimmat den där med en nagelsax är problemet borta.

Tror kanske inte att detta är TS problem men tänkte att tråden kanske hittas av framtida läsare.
 
jag har ett par forest som jag e nöjd med även om jag sällan anväbder dem. kör trailrunners istället som e lättare och skönare på alla vis.

De enda problem jag haft med forest var om jag snörade åt dem för hårt över vristen, men det var lätt att åtgärda genom tt hoppa över några hål där. skon satt bra bara de satt åt längre upp på benet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
Väderbiten Lundhags Forest konstruktion Kläder 6
ancaja Hur mkt krymper Lundhags Forest? Kläder 23
haiwa lundhags forest light Kläder 0
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...