Byggbeskrivning traditionell Grönländskajak

På 80-talet så förekom det en eller ett par olika populära beskrivningar på hur man bygger en traditionell grönlandskajak. Dessa surrades ihop, och dukades sedan med målad segelduk. Vad jag kommer ihåg så baserades de på uppmätningar av kajaker på något museum. Någon som vet var man idag kan hitta någon av dessa beskrivningar, och vilka kajaker de baserades på?
 
Tack för alla förslag. Men jag är inte ute efter en beskrivning av hur man bygger en Grönländsk SOF idag, utan jag söker den beskrivning som var populär på 70/80-talet. Jag tror mig minnas att den byggde på en uppmätning, och anpassades efter kroppsmått?
 
Var nog fel ändå för den var inte så gammal tror jag, i alla fall är boken från 2003 men det är den mest "omtalade" jag känner till...
 
Grönländaren HC Petersen har skrivit en bok om detta. och amerikanen Mark Starr har skrivit en bok baserad på Petersens bok. Leta efter dessa. Tänk dock på att Grönländarna BMI skilljer sig från dagens paddlares. Snåla inte heller på däckshöjden. Är man stel i höften och har lätt att får kramp är detta något att tänka på.Den Greenland GT jag designade åt Tahe är anpassad efter detta.
 

Jag har byggt en traditionell enligt Andis beskrivning. Den är kortfattad och jag hade en hel del kontakt med Andi under bygget. Det blir lite annorlunda att bygga på syn och känsla än mm och jiggar enligt t.ex Cunninghams bok.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/sof-bygge-2011/

Jag skulle idag gjort vissa saker annorlunda. T.ex inte satt ryggstödstvärslån där ryggen är utan lite längre bak för att enklare kunna luta bak utan att lyfta rumpan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Traditionell grönlandspaddling Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.