Tält

Börjar inse att sambon nog inte är så intresserad av paddling länge.
Då blir det till att skaffa singeltält men jag vill nog ha ett ganska rymligt. Vi två fjällvandrar gärna med ett 3-mans eller ett 2-mans med stor abside.

Vad har ni för erfarenheter att dela med er av självstående singeltält.
 
Ett självstagande 3-bågars kupoltält underlättar vid paddling om man som jag helst vill bo på häll/berg istället för att söka mig till skogen. Finns en hel del varianter, allt från enmanstält till tremannstält. Lämpligt för dig låter det som ett tvåmannstält, har ett sådant och bor oftast ensam i det. Vad du väljer är svårt att svara på, det beror på hur mycket du tänker bo i det och vad du är beredd att kosta på dig. Många av de Amerikanska kupolerna har två bågar och sedan behöver man spänna ut absiderna på något sätt, visst det fungerar ju med sten, men ett trebågars står ju i princip helt själv utan något, även om jag alltid förankrar mitt mer sten.

Hillebergs Allak och Staika, Expeds Orion eller Venus, Robens Raptor, Fjällräven Dome om man vill kosta på sig något lite extra, enklare modeller har jag dålig koll på, men jag tror att det inte finns så många 3-bågs kupoler i lågprissegmentet...

My 5 cent
 
Ytterligare ett alternativ som möter dina krav är Hilleberg Unna om du främst tänkt använda tältet vid paddling (du förvarar dina saker inuti tältet och i kanoten, dvs avsaknaden av stora absider har mindre betydelse).
 
Själv kör jag med Hilleberg Soulo som enmanstält vid paddling, perfekt tält som tål mycket vind och är litet i packvolymen.

/Pelle
 
En röst till för Soulo. Som 175cm lång tycker jag att den är rätt rymlig, i praktiken rymligare än Allak med två personer. Allak använder vi på tumis men far jag ensam väljer jag hellre Soulo. Hade tidigare Staika men tyckte den är onödigt stor, tung och klumpig för våra behov så bytte ut den mot Allak och har inte ångrat det beslutet.
 
Har haft ett Hilleberg Soulo men bytt till Hilleberg Unna. Mycket rymligare inuti verkligen stor skillnad. Avsaknaden av en stor absid spelar ingen roll. Jag tar in all packning inne i innetältet och är det lite fuktigt så torkar det lätt också i innetältet vilket det aldrig gör i en absid . Det är mycket lättare att kliva in och ut ur ett Unna jämfört med ett Soulo ändå är jag relativt kort 170cm men påtaglig skillnad vid in/utgång, Dels pga av att Unna har högre takhöjd och dels beror det på att "taket" som man spänner över ingången i den integrerade ingången/ventilationen har en annan skärning.

Sen är ett Soulo mycket mera stormtåligt det har ju en båge tvärsöver också totalt 3 bågar. Men just tack vare rymligheten i innertältet och så mycket lättare att kliva in och ut gjorde mitt val väldigt enkelt.

/Kjell
 
Prassliga

Jag har många gånger tältat nära andra som haft extragolv till sina Hillebergs Unna och Soulo. Min erfarenhet som granne är att det prasslar alldeles otroligt mycket när de vrider på sig. Vet inte om det beror på extragolvet eller expedmadrassen mot innergolvet.

/Peter
 
Vad gäller prassel så är det nog liggunderlaget som är största boven, och Thermarest Neoair är ännu bättre på att få slut på snarkandet i närliggande granntält. De erfarna söker tältplats lite längre ifrån :)
 
Jag vet inte jag, jag ligger på NeoAir X-Therm och under veckan som gått har behållningen med HB Soulo varit att jag kunnat rycka några pinnar, ta ryggan i handen och resa mig upp i absiden så tältet blir till en hatt och knalla iväg 100 meter för att fly kamratens snark :) Självstagande har sina fördelar!

Vad gäller Soulo så har jag just premiärtestat i alla möjliga fjällväder som går att klämma in på en vecka och facit blev ungefär som väntat. Det är tungt, lite trångt, men det är helt odramatiskt på insidan även när man har problem att stå upp utanför. Jag är 190cm och jag håller inte med om att det skulle vara några problem att ta sig i och ur. Det enda jag skulle vilja ändra med tältet är att utöka sitthöjden med 5cm så jag slipper sitta med hjässan i duken när jag äter middag i fulväder.
 
För att återgå till frågan om prasslet har nog alla jag känner expedmadrasser, men det är bara från Hillebergstälten det prasslar nåt enormt.

Min teori är att det har att göra med det extra yttergolvet, som flera av mina vänner har.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.