Pollera men med vad?

Inser att jag inte har min fin Mälar-30 längre utan en kajak i glasfiber så 30 år med träbåt hjälper inte ett dugg. Jag har ingen aning om jag måste och i så fall med vad jag ska "vaxa" kajaken med. Så frågan blir hur gör ni?
 
Tänker själv likadant

har hört att man ska vaxa den har jag för mig, men vet inte heller med vad. Först måste man väl tvätta den antar jag om det ska bli bra eller?
 
Vaxa och polera en kajak?
Det är väl möjligen något för en tävlingskanotist eller ett motionsfreak som kör på tider.
En segelbåt som ligger i sjön hela säsongen är en annan sak tycker jag.
Men det är ju jag...

mvh thomas
 
Rengöring och vaxning

är absolut vettigt på en kajak. Det blir smutsavvisande och gör att kajaken blir betydligt fräschare i längden i varje fall gäller detta en glasfiberlåda med gelcoat.

Alternativ skulle eventuell kunna vara ett skräddarsytt och tätt fodral.

Thure
 
Har just målat om Njorden och fick knappt upp den över 8kmh. Efter en polering med rubbing och "scotchbrite" (man tager vad man haver) och vaxning med vanligt bilvax lyckas jag att toppa åtminstone 10kmh och snitta över 8kmh i lugnt vatten.
Plastexen upplevde jag som snabbare i fjol. När jag vaxat Njorden kände jag på Plastexens skrov och det var INTE halt.... Funderar på att vaxa den och se om det går att få mer fart på den också.
 
Ojdå! 8km/h blev 10km/h!

Har just målat om Njorden och fick knappt upp den över 8kmh. Efter en polering med rubbing och "scotchbrite" (man tager vad man haver) och vaxning med vanligt bilvax lyckas jag att toppa åtminstone 10kmh och snitta över 8kmh i lugnt vatten.
Plastexen upplevde jag som snabbare i fjol. När jag vaxat Njorden kände jag på Plastexens skrov och det var INTE halt.... Funderar på att vaxa den och se om det går att få mer fart på den också.

Men "polerar" du med scotchbrite så kanske ytfinishen var sämre än vad man normalt förbättrar med vax och polertrassel... ;)
 
Tror inte heller att den gemene turpaddlaren lär märka skillnaden i hastighet.
Kajaken kan nog hålla vädret lite längre med poleringen men det beror ju även på vilken gelcoat den har och vilken färg osv.

Min Arrow Ivalu har tex väldigt många timmar ute i olika salthav och i solljuset utan att den är polerad och man kan spegla sig rätt bra i alla fall :)

_K__2225 by philipp.klement, on Flickr
 
Den var inte helt slät så jag testade med slipduken. Den var rätt slö så det blev mer polering än slipning. Det mattade inte ens ner ytan ordentlig, den förblev halvblank. Efter vaxning känns den hal och fin. Om det är struktur eller "halhet" som är viktigast vete sjutton. Får ta och ge mig på Plastexen och se om det gör skillnad på den.
 
Spegla sig kan man göra i plastexens gelcoat, men den är inte ett dugg hal. Som sagt... är nog dags att vaxa den också.
 
Nääää

När jag sålde segelbåten för 27 år sedan lovade jag mig själv att aldrig vaxa en glasfiberyta mer och det har jag hållit!!! :). En kajak som är ute i solen kortare tider och förvarad inomhus klara sig utan! Jag har haft 9 olika grp kajaker sen dess och de har alltid gått att sälja med beröm för skicket. Så mitt råd, men det passar kanske bara mej, är: Ut och paddla istället för att vaxa.....
 
är absolut vettigt på en kajak. Det blir smutsavvisande och gör att kajaken blir betydligt fräschare i längden i varje fall gäller detta en glasfiberlåda med gelcoat.

Du har nog rätt men jag har ju en hinkplastkanot och den får dessutom en del repor när jag tar iland och lägger ut. Jag färdas med packning och det blir alltid lite skrap vid dessa tillfällen. Det är ju sällan det är spegelblankt och fin sandstrand. Jag brukar inte bry mig så mycket men jag gör faktiskt ren kanoten ibland då jag fått någon skitrand runtom av div föroreningar som emellanåt flyter i Edsviken.

mvh thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.