Handirack uppblåsbart tackräcke

Varför?

Varför skulle man köpa detta? Om man är rädd om kajaken och/eller bilen skulle jag föreslå ett vanligt takräcke från Biltema eller Mekonomen. Beprövat och stabilt. Ett biltak är inte gjort för tryck på plåten ovanifrån som det blir med detta.
 
Dessutom kommer lacken förstöras väldigt fort så fort du få lite damn och smuts emellan.
Kajaken kommer inte sitter bra heller och kunna röra sig lite. Bättre att satsa på något vettigt och slippa oroa dig för att förstöra något eller tom tappa kajaken.
 
Jag använder min bil mycket mer sällan än trådskaparen, men jag har investerat i ett takräcke från Thule.

Thule har en ”Fit guide” där man kan klicka sig fram till det takräcke som passar den bil man har.

Skulle man mot förmodan vilja köpa takräcke som trådskaparen frågar om så behöver man inte beställa från England

Finns på http://www.kajaksaker.se/transport/handirack

Jag håller på att beställa några saker från kajaksaker så jag kollar allt dom har på kajaksaker innan jag skickar i väg min beställning. Kanske har dom något som tilltalar mig som jag inte ens visste om att fanns att köpa

/Per
 
De var inne med "magnettakräcke" (plattor o fästa skidor o dyl.) ett tag.
Det repar taket nå kopiöst.
Mitt enkla tips är o kolla om biltema har nått som passar, om inte kosta på dig ett riktigt takräcke som passar.
Bilens värdeminskning vid repat tak som kan uppstå kan bekosta ett riktigt räcke från thule..

Paddla lugnt!

Sven
 
Förstår att det mesta blir bättre med ett riktigt takräcke men detta verkade ett kul portabelt alternativ när man bara använder takräcke sällan och kan ha med det i bilen hoppackat när det inte används.
 
Moderna bilar har oftast så smala tak att det inte är något problem att få in takräcket i bagageutrymmet. Mitt ligger direkt bakom ryggstödet med spetsarna uppe på hjulhusen.
 
Hej har ngn provat handirack för kajaktransport? Funkar det bra?
http://www.handiworld.com/index.php/handirack/handirack.html

Ska använda det för kortare transporter av lätt kajak 3-4mil, 3-4ggr i månaden.
Det som jag undrar mest är om remmar genom kupetaket verkligen funkar så bra...
Dörrtätningarna lär väl läcka vid regn.

3-4 mil, 3-4 gånger per månad låter inte som så speciellt lite. Har testat uppblåsbart, hyrbil ute på Anglesey, Wales. Det mest positiva jag kan säga om det är att jo - det funkar att transportera kajak med hjälp av det.

Med det sagt är ett uppblåsbart räcke absolut inget jag skulle köpa annat än för den typen av ändamål, nödlösning helt enkelt. Det är inte direkt en avslappnade upplevelse att vara ute och köra med, en kajak som rör sig en lång kö bakom av bilar som vill om eftersom man kör extra långsamt. Investera i riktiga räcken och kajakhållare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders90 Uppblåsbart? Paddling allmänt 5
Tipp Foamflottör eller uppblåsbart? Paddling allmänt 9
LaBrisaVerde Bra tackräcke Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.