Vad gäller i naturreservatet?

Efter att ha varit ute och paddlat en hel del de senaste åren noterar jag att på våra öar (Tjust och Misterhult) finns skyltar uppsatta med vad som gäller. Efter ett besök på Hasselö under den gångna helgen hittade vi ett anslag som talade om att all båtfärd inom hundra meter från land inom markerat område var förbjudet under tiden 1/4-10/7.

Fortsätter man läsa visar det sig att det också är förbjudet att tälta, parkera båt (hänvisning till tidigare paragraf om 100 m).

Allt detta finns också att läsa på Länsstyrelsens hemsida, se länk:
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/Pages/default.aspx

Så till vad jag funderar på. Om det verkligen är som det står (något man borde förutsätta) så visar det sig att man under ovan angivna tid med kajak överhuvudtaget knappt kan paddla i varken Misterhult eller Tjust då alla dessa täta övar gör det omöjligt att passera på ett avstånd av minst 100 m. Ännu mer spännande blir det när man tittar på kartan över norra Tjust. Enligt den kan man överhuvudtaget inte ta sig in till Loftahammar annat än via mitten på farleden.

Ännu mer förvirrande blir det på några av öarna där det står att all tältning är förbjuden.

Därmed över till frågan. Har jag fattat det hela rätt? Hur gör man då? Ska man lägga undan kajaken i april-juli Det blir omöjligt att paddla runt alla dessa områden på kortturer?

Vid helgens paddling noterar vi att alla båtar far med full fart rätt igenom naturreservatet.
 
Tyvärr verkar det som om Länsstyrelserna inte jobbar efter en mall utan man måste gå in och titta på de enskilda besluten för att veta exakt vad som gäller. Båtfolket kör säkert efter vad som presenteras på båtsportkortet (och motsvarande elektroniska kort). Ibland går farleden, eller en markerad passage, genom ett fågelskyddsområde och vet man inte det så ser det konstigt ut. Min rekommendation blir då att skaffa båtsportkort (eller GPS med motsvarande kort) och kör efter det.
 
Det intressanta är hur Misterhult, ett av östkustens populäraste paddelområden kan dra så mycket folk. Tittar man på kartan som länsstyrelsen lagt upp blir det omöjligt att paddla såväl som övernatta i större delen av området under en stor del av sommaren.

Varför har länsstyrelsen valt att göra detta?
Alla som faktiskt paddlar där, struntar de i bestämmelserna, eller är det okunskap?
Varför har man lagt både både naturreservat och fågelskydd i samma områden, på varandra?

Är nyfiken om någon vet hur tankarna gått då man verkligen gått in för att strypa tillgången under sommaren.
 
Det är inte så konspiratoriskt som du tror. Skall där vara någon natur att njuta av krävs att de arter som ger den sin tjusning får tid och plats till sin reproduktion. Inom fågelskyddsområden är det fritt fram efter de datum som anges. Det ena utesluter inte det andra. Du får bara hitta på rätt sak att göra.
go tur
 
Fågelskyddsområdet är anpassat så att det endast omfattar obebodda öar, och det är ju också just de öarna som sjöfåglarna häckar på. Störs sjöfåglarna under häckningen så är det ju uppenbar risk att häckningen misslyckas, en båt som passerar förbi skadar kanske inte så mycket, som en kanotist som tältar i en tärnkoloni!

Tyvärr har ju sjöbevakningen tvingats göra stora besparingar och minska på sin verksamhet, just okunniga turister tar ju annars upp en stor del av deras verksamhet
 
Varför har man lagt både både naturreservat och fågelskydd i samma områden, på varandra?

Naturreservat och fågelskydd är två helt olika typer av skydd. Naturreservat är ett mer permanent långsiktigt skydd av en biotop medan fågelskydd har en mer tillfällig karaktär, beroende på vilka fåglar som häckar där. Även skyddsvärdet kan förändras på kort tid, tex att en art som är ovanlig och skyddsvärd i dag kan vara allmänt förekommande om trettio år och inte längre ge anledning till inskränkning av allemansrätten.
 
I och för sig ser jag att fågelskydd och naturreservat är två skilda saker. Men med bestämmelsen att man inte får vistas närmre än hundra meter hade det räckt med den paragrafen. Fågelskyddet tillför 50 meter extra, men för övrigt ingenting.

Men nu var det bara en av flera frågor. Det intressanta är om paddelfolk helt enkelt struntar i regelverket, eller har jag missförstått det hela?

Bifogar länk till karta över Misterhult.
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/SiteCollectionDocuments/sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Naturreservat/oskarshamn/mhultsskargard/Misterhultkartakopiera.pdf

Den som orkar titta på kartan förstår nog min undran om jag verkligen fattat rätt?

Länk till reservatföreskrifter:
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/...mn/mhultsskargard/misterhult_foreskrifter.pdf

Vänligen
Håkan
 
Känns konstigt att dom skulle skriva utmärkata öar när hela resarvatet är röd markerat. Tror kartan du hittat inte är bilaga 3 och 4. Skicka ett mail till dom och fråga, dom brukar vara glada att nån bryr sig.
 
i Exemplet Misterhult är det ju bara i Sål- och fågelskyddsområden man inte får vara vissa tider på året, det finns fortfarande rätt mycket öar att paddla nära och gå iland på. Men visst är det fler 16/7-31/3.
Sen vad som gäller i naturreservaten är det olika från fall till fall och det är alltid vettigt att kolla upp vad som gäller. På västkusten är det t.ex. tältförbud i många av naturreservaten utmed kusten, dock ej alla. På syd- och ostkusten är det vanligare att tältning är tillåten men det finns undantag där med.
 
Tack Almgren!
Det var precis denna info jag behövde. Nu ter sig allt klarare och jag ska bara hitta motsvarande karta över norra Tjust med angränsande områden.

/Håkan
 
Enkelt

är det om du tittar på ett båtsportkort, troligen kan du hitta det på biblioteket om du inte vill köpa ett. Här har du utmärkning av fågel- och sälskyddsområden och vilka tider skyddet gäller. Fiffigt är att du också hittar små röda pilar som anvisar hur du ska passera mellan skyddade öar. Har inte koll på infarten till Loftahammar men det är ju högst troligt att det är mitt i leden som gäller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.