Surfski för Nybörjare

Jag står i begrepp att köpa en surfski och har börjat inventera marknaden.

Min bakgrund är att jag endast paddlat lite kanot och kajak någon helg om året och då oftast för att transportera tält och grill till något trevligt ställe.

Nu skulle jag dock vilja komma ut lite oftare i träningssyfte. Möjligen också någon multisporttävling om året. Så möjligheten att montera ett kickup-roder ska inte underskattas.

I helgen så provades det en del surfski på Stockholm Outdoor men jag har lite svårt att värdera dessa tester då jag har dålig koll på resten av marknaden.

Hitills har jag hunnit beta av
EPIC V8
Seabird Wave 5.5
NK Breeze
Think Big Eze

V8 känns i dags läge som en favorit. Kändes relativt lättdriven och inte allt för mkt energi går åt att faktiskt stanna på rätt köl.
Även Thing Big Eze kändes ok, möjligen lite rankare än V8
Waven kändes lite trög i jämförelse med V8 dock kändes den nästan som det inte skulle gå att välta med den.
NK Breeze är nog tyvärr lite för mkt båt för mig till och börja med. Även om jag skulle kunna paddla utan att välta efter ett par pass så misstänker jag att för stor energi skulle behöva läggas bara på att balansera och inte driva mig framåt.

Då återstår det 2 instegs-skis vad jag har hittat (fyll gärna på om jag missat något)
Mazu 55
Fenn Blue Fin

Jag skulle gärna ta lite input på dessa om det är någon som har testat dem och kan jämföra dem mot V8. Främst fartresurser och stabilitet.
 
Du missade även Carbonology Cruze och Zest som även de fanns att prova på Stockholm Outdoor hos Kajaksidan.se

Aterra som är importör av Carbonology har även några fler instegsmodeller:
http://webshop.aterra.se/surfski/instegs-ski/

Hur har du tänkt använda Skin? Som en motionskajak på plattvatten med enkla möjligheter att kliva upp i om du råkar välta? Eller tänker du ge dig ut på mer öppet vatten och jaga surf? Funkar fint även på östkusten och i våra stora sjöar.

Om det är plattvatten som gäller för dig så är ju fartresurser kanske roligast, men om du tänkt ge dig ut i vind och vågor så är ju bra surfegenskaper det du ska leta efter. De sammanfaller inte alltid.
 
Attans

Cruzen missade jag helt. Den hade ju helt klart varit intressant att testa. Zest såg vi men valde bort direkt pga av bredden. Med sina 48cm (?) känns den för rank för mig.

Tanken är att använda skin ca 1-2 ggr i veckan under den gröna delen av året. Under den vita håller jag på med andra skidor :) Även om jag gärna skulle vilja surfa lite vågor så är det nog mest på plattvatten den kommer att användas. Dock skadar det ju inte om det går att fånga en våg eller två om man får möjligheten.
 
För att återkoppla lite till tråden, kanske är det någon som har ungefär samma funderingar som jag hade.

Det blev så att vi tillslut köpte en Epic V8 Club och en Mazu55 Basic. Vi detta fallet är jag och min flickvän.

Det har gjort att jag haft möjligheten att jämföra dessa bredvid varandra under ett ännu fåtal tillfällen.
Som sagt är jag en riktig nybörjare på kajak och har ingen paddelteknik att tala om alls så detta för ni ta i beaktande.

Vi upplever en tydlig skillnad i stabilitet till fördel för Epicen. Visuellt kan man se att Epicen är lite bredare i vattenlinjen = stabilare samt att den även är tyngre = stabilare. Dock så är det mest initialstabiliteten som skiljer.
Detta trots att båda är specade att vara lika breda 55 vs 56.

Med detta sagt så upplever jag det inte som något problem att paddla någon av dem men jag märker tydligt att jag måste tänka/hålla igen lite när jag paddlar Mazu medans i V8an är det bara att kötta på det som går. I och med att V8an känns stabilare kan jag även fokusera på min obefintliga teknik och inte bara på att hålla mig upprätt.


Även när man tittar lite på slutfinishen mellan Mazu och Epic så skiljer det lite. På mazun så får man tex. skruva sexkantskruvar för att flytta fotstöden medans Epicen har snabbkoppling för detta. Samma sak när det gäller att spänna linorna. Snabbjustering på Epic och på mazun får man knyta om linorna. Dock är det ju så att ska enbart en person använda Surfskin så är ju detta ej ett problem i realiteten.

När det gäller självlänsen så slår Epic Mazu med hästlängder. Epics självläns kommer man åt med foten eller handen då den sitter mellan rumpan och hälarna. Själva länsen kan ställas in i 2-3 olika lägen och är grymt effektiv.
På Mazu är det endast en plugg som man drar ur och den är placerad framför hela fotstödet. Detta gör att jag kan rycka ur den med hjälp av ett snöre men jag får aldrig i den igen så länge jag paddlar. Det ska dock sägas att själva länsen fungerar bra och suger ut vattnet snabbt och smidigt.


Än så länge kan jag inte bestämma mig faktiskt vilken ski jag gillar bäst. Men jag tänkte försöka mig på lite + och -.

Epic V8
+ Självläns
+ Stabil
+ Finnish i detaljer
+ Bärhandtag både i för och akter samt i "sittbrunnen"
+ Snabbspännen för fotstöd och styrlinor.

- Vikt
- Pris

Mazu 55
+ Vikt
+ Fartresurser

- Pris
- Självlänsen
- Inget bärhandtag, varken i för och akter eller i "sittbrunnen".
 
Kul att du gjort en ordentlig inventering.
Nu säljer ju jag Epic och KANSKE man därför skulle kunna tycka jag är lite-lite PARTISK ;-)

Du får ju inte gnälla på att Epic V8 Club är TUNG, du valde ju det tyngsta materialet (blå nos) och måste ha varit medveten om det när du köpte den, eller hur? ;-)
En i Performance-materialet (svart nos) som faktiskt är det tåligaste materialet är alldeles utmärkt kompromiss och väger ca 15 kg.

Tack för superlativen och paddla på

:) Anders


Ps. Alla har väl hört om Surfskidagarna, vår och höst, i Göteborg.
Alla surfskiåterförsäljare är inbjudna och man kan provpaddla där, nästa dag är 13 september, Fiskebäcks badplats. Gratis, enkelt och socialt.

Välkomna :)
 
Kul att du gjort en ordentlig inventering.
Nu säljer ju jag Epic och KANSKE man därför skulle kunna tycka jag är lite-lite PARTISK ;-)

Du får ju inte gnälla på att Epic V8 Club är TUNG, du valde ju det tyngsta materialet (blå nos) och måste ha varit medveten om det när du köpte den, eller hur? ;-)
En i Performance-materialet (svart nos) som faktiskt är det tåligaste materialet är alldeles utmärkt kompromiss och väger ca 15 kg.

Tack för superlativen och paddla på

:) Anders


Ps. Alla har väl hört om Surfskidagarna, vår och höst, i Göteborg.
Alla surfskiåterförsäljare är inbjudna och man kan provpaddla där, nästa dag är 13 september, Fiskebäcks badplats. Gratis, enkelt och socialt.

Välkomna :)

Hej Anders

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig lite trubbigt. Det var inte meningen att gnälla så mkt som att göra en jämförelse mellan två stycken instegs-skis i de enklaste materialen hos båda tillverkarna. I den jämförelsen så går viktpoängen till Mazun.

Jag var helt medveten om att Club-varianten väger mera när den köptes men begagnatmarknaden för v8 är inte så stor, vilket gör att man inte får vara så petig :D. Sen kan man alltid diskutera hur mkt det (för mig) eg spelar roll. De 2-3 kg som det handlar om mellan Club och Performance har jag att ta av den inbyggda flytvästen :D.

Trots att Cluben vägen några kg mer så är den i många lägen mer lätthanterlig pga av handtagen i sittbrunnen. Min känsla är att båda skidorna är mer otympliga än tunga. Givetvis baserat på ens personliga förutsättningar. En mindre kille eller tjej kan givetvis uppfatta detta annorlunda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.