Försäkring av kajaker

Hej!

Hur är era kajaker försäkrade? Mer precist: Jag letar efter en hem- eler hem och villaförsäkring som lämnar ersättning för skador på eller stöld av våra kajaker (som förvaras i ett låst garage). Kan någon rekommendera ett försäkringsbolag för detta?

Tyvärr verkar många försäkringsbolag utesluta "vattenfarkoster" av olika slag ur lösöret.

/ Johan
 
Jag har hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Har tecknat ett tillägg för två av kanoterna (småbåt...) till en billig peng och det täcker stöld, brand mm vid kanotklubben.
 
Jag har folksam och när jag kollade med dom angående sambons dyra hästsadel så gällde hemförsäkringen alla prylar upp till 40 000:- Oavsett var/när/hur det t ex blir stulet.. Jag tolkar detta som att det även gäller samma sak för min kajak då!
 
Jag har länsförsäkringar. Betalar 150kr om året för två kajaker. Visserligen med bra rabatt då vi har hela gården där med men tror inte det är mer en halva priser ändå.
 
Något att tänka på

Hej,
Här kommer lite att tänka på.

En del klubbar försäkrar sina egna och medlemskajaker som förvaras på klubben via kanotförbundet. Så var det i varje fall för många år sedan då jag var kassör i en kanotklubb.

Om man man får med kajakerna i hemförsäkringen har jag för mig att det är vanligt att försäkringen inte gäller vid tävling.

Hoppas ni finner en bra lösning.

Mvh, Klas
 
I låst garage täcktes mina av hemförsäkring av Länsförsäkringar. Men jag tecknade småbåtsförsäkring för liten peng (typ ovan nämnd summa). Då täcks de även utanför tomten eller om man skadar någon. Dock så undantas plastade träbåtar från skador på båten och här hamnar väl min black pearl.
Om lasten skulle lossna från taket så gällde inte bilens försäkring när jag frågade, men småbåtsförsäkringen.
Det går väl aldrig veta om man är rätt försäkrad förrän efteråt..
 
Hej,
Här kommer lite att tänka på.

En del klubbar försäkrar sina egna och medlemskajaker som förvaras på klubben via kanotförbundet. Så var det i varje fall för många år sedan då jag var kassör i en kanotklubb.

Om man man får med kajakerna i hemförsäkringen har jag för mig att det är vanligt att försäkringen inte gäller vid tävling.

Hoppas ni finner en bra lösning.

Mvh, Klas

Klubben hade försäkring även för medlemmarnas kanoter via förbundet men det avtalet försvann för 3-4 år sedan. Det var då jag kompletterade hemförsäkringen för kanoter. Ett tips är att fråga före för man kan aldrig "anta" när det gäller försäkringsbolag. Själv mailar jag frågor så jag har skriftligt svar istället för att ringa och fråga...
 
En del småbåtstillägg gäller bara båtar under fem meter har jag för mig. Har ni kollat att de gäller för kanoter?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Min klubb har inte försäkringar för medlemmars privata kajaker och det är de mycket tydliga med i sina utskick. De brukar nämna någon tragisk olycka då en kanotklubbs stall brann ner och många kajaker förstördes. Var och en väljer sin risknivå och värderar försäkringspris mot kajakpris och sannolikhet för olycka.

/Patrik
 
Bytte fackförening i somras och nu ingår hemförsäkring i fackavgiften. Kollade nu med Folksam vad de vill ha för att komplettera med småbåts/kanotförsäkring för de två kanoter som är värda att försäkra. De vill ha 535:-/st vilket innebär att det blir billigare för mig att behålla den extra hemförsäkringen hos Länsförsäkringar där småbåt/kanot är tillagd för bägge (totalt 983:-/år...).
 
Finns det nåt enkelt :) svar på vilka hemförsäkringar som täcker kajak? Och ev begränsningar i dom försäkringarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Försäkring av kajak Paddling allmänt 2
DavidS Kajak-försäkring Paddling allmänt 31
avslutatmedlemskap160620 Kanot i kanothus och försäkring Paddling allmänt 4
klubbsson Försäkring Paddling allmänt 7
sunderlux Försäkring på hyrd kajak? Paddling allmänt 3
kuah Försäkring Paddling allmänt 2
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.