Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak.

Tittade på glasfiberpaddeln idag. På en stor dekal står det "Glassér" och i finstilt "Rättvik Sweden".
Ekvationen verkar gå ihop fint. Allt tyder på att det är en Glassér-kajak. Det borde betyda Tumlare. Någon som vet mer om dem? Vilka egenskaper den har jämfört med andra liknande modeller.

Måste byta ut linjusteringarna som inte låser tillräckligt hårt för pedaler och flytta in linorna i inre hålen bak så jag får större utslag. Har också funderingar på hur jag ska göra med styrriktningen, om jag ska reversera pedalernas verkan så man trycker på utsidan av svängen så som jag automatiskt vill göra.
 
kan nog stämma i måtten. Åland har plattare däck som glasfiberkajak.



Kanske kan Svante Fredén "canoe" ge mera info.


Thure

Ja, jag har haft en Glasser Tumlaren. Och den här är exakt likadan, gul och locket över rodret samt sitsen och styrningen. Har jag inte helt fel, så är det en kopia på Max Anderssons Tumlaren.

Svante
 
Ja, jag har haft en Glasser Tumlaren.
Hur tyckte du den fungerade jämfört med andra kajaker då? Jag har just varit ute en sväng och har inget speciellt att säga mer än att jag tycker den verkar lättdriven i låga farter. Hur snabbt den kan gå har jag ingen aning om. Jjag har hunnit gjort turer de tre sista dagarna på totalt ca 1,5 mil så jag har inte hunnit träna in någon teknik för snabbpaddling än. Har väl varit strax över 5 knop kortare sträckor. Inte kan jag bedöma rankheten heller, jag har inget att jämföra med. Visst vickar det lite, men jag känner mig trygg i den. Har gjort en del felskär med paddeln och paddlat i måttlig sidvind vågor på några dm höjd. Inga problem så långt. Det vickigaste är väl när jag sätter på mig skona innan jag kliver ur... :)
Än så länge är jag nöjd att jag överhuvudtaget lyckats komma igång att paddla, och det verkar inte vara helt galet med tumlaren. Kommer nog att få leva med den ett tag då ekonomin inte lär tillåta några utsvävningar.
 
Ja den är iallafall smalare än 60cm. Det är svårt att mäta med måttband. Skulle ha ett stoort skjutmått. Vid enkel syftning med måttbandet ser den ut att vara ca 57cm. Jag tycker inte den är otäck att paddla med, och ju smalare desto bättre är det ju för eventuella framtida val av kajak.
Idag paddlade vi i lite större vågor. Inga monster, men det gick en och annan vit topp. Kompisarna paddlar en varsin 410cm Aquillo Flow och åkte upp och ner på vågorna. Visst rörde sig fören på Tumlaren också, men inte alls på samma vis och det hände väl att den var en dm under vattnet lite då och då.. Vi paddlade aldrig i sidvind, dels behövde vi aldrig och så undvek vi det medvetet. Vi paddlade tills vi var på läsidan av sjön och en bit upp i älven (Voxnan) innan vi vände på spegelblankt vatten. Det blåste inte riktigt lika mycket på hemvägen, men vi fick känna på medvindspaddling i vågor. Det kändes lite mysko med Tumlaren, men de korta Aquillorna verkade inte alls gilla det. Lite då och då gjorde man ett ryck och körde ifrån dem :) som att sno godis från barn ungefär även om Tumlaren kanske inte är nån racer.
 
Var hittar man roder till en Glase'r Tumlaren? Min son vill börja paddla och prisbilden var bra på denna.
 
Det enklaste är väl om originalrodret finns kvar i fungerande skick. Just nu är det förresten 3st på Blocket.
 
Rodret i plast-Tumlaren var inte fast monterat, det är en kulspärr, så att man kan ta loss rodret. Men när man skulle sätta tillbaka det, fick man lossa luckan och hålla emot med handen. Jag lyckades knyta fast en lina som höll ner roderoket, så att man inte behövde hålla emot.

Svante
 
Av Ingvar på VKV:

I början på 30-talet konstruerade min far en 2-manskajak som fick namnet Sländan.

Gamla paddelnestorn Hans Berglund från Brunnsvikens kanotklubb blev så förtjust i denna att han ville att pappa skulle bygga en K1 med samma design.

Pappa hade emellertid gått vidare med Anita modellerna som han ansåg vara en vidareutveckling och avstod.

Hasse som var ingenjör ritade då om Sländan till en K1-a och kallade den Tumlaren.

Max Andersson var dock inte nödbedd att bygga den. Sedan Max gått bort övertog Lasse Glasser ritningarna och tillverkade Tumlaren i plast.

Forsmans Plast i Strängnäs tillverkade den, men den blev ingen större framgång, då den tidens kanotister ansåg den för rank.

Anita blev där i mot en sådan framgång att den fortfarande tillverkas och är inne på sitt 77-de år.

Hälsningar Ingvar
 
Kul att höra historiken bakom modellen.

Den ser onekligen rätt gammal ut i linjerna. Med den oranga färgen ser den i mina ögon inte så vacker ut, speciellt inte när den ligger på takräcket. Redan efter en vecka drömmer man om något modernare. Men den fungerar bra att paddla med, och historiken gör att man glömmer "fulheten" lite. Mentalt blir det lite mer veteran över det hela än bara "gammal och omodern".

Jag har paddlat i drygt en vecka nu. Ingen som visat hur man gör, enda tidigare erfarenhet från kajak är en prova-på dag med jobbarkompisar för 12-13 år sedan. Har lite klent med referenser alltså. Paddeln är en gammal Glassér med bladen i 90 grader. Tittar man närmare är det faktiskt MER än 90 grader. Men jag tänker inte så mycket på det. Vridningen går av sig själv.

Kajaken är lite vickig, men jag känner mig aldrig otrygg i den och efter 8 turer på totalt 54km så har jag inte varit nära att plurra trotts en del feltag med paddeln och trotts justering av sitsen ibland (som är det vingligaste jag gjort ute på vattnet). Jag har lärt mig att INTE lägga paddeln på tvären över relingen vid paus. Då hugger någon av sidorna garanterat i vattnet. Den ska ligga längs med kajaken. Jag har också märkt att man sitter och småvickar lite när man ligger helt stilla. Jag har inte testat hur mycket man kan luta innan det bär iväg i plurret än, men sånt ska göras så småningom. Har börjat paddla med våtdräkt och vattnet känns alldeles jummet när man kliver i och ur.

Minsta lilla man petar i vattnet med paddeln rör den sig frammåt förvånansvärt snabbt. Paddlar man lite mer "ordentligt" men inte tar i allt som går hamnar man runt 4 knop. Än så länge ligger toppfarten för min del på 5,5 knop. Då får jag inte missa några tag, ta ordentligt stöd med fötterna och jobba med hela kroppen. Tyvärr är inte kondisen bättre än att jag bara orkar detta korta stunder. Är det en snabb kajak? Nja, det tror jag väl inte. Men det kan väl inte vara så dåligt för en kajak man som nybörjare behärskar från första paddeltag utan att plurra med?
 
Att måla om den i t.ex. vitt med lämpliga ränder i blått eller rött skulle ju bli snyggt och det är väl inget jätteprojekt. Eller är det våldsverkan på en "veterankajak" ?
 
Att måla om den i t.ex. vitt med lämpliga ränder i blått eller rött skulle ju bli snyggt och det är väl inget jätteprojekt. Eller är det våldsverkan på en "veterankajak" ?
Ja det är ju frågan det. Jag har funderat på rött och vitt, men det kostar på med färg och så kanske jag är lite för lat för sliparbetet...
Den är nog med handen på hjärtat lite för ful för att vårda originalskicket, men man har ju något att skylla på iallafall.... :)
Borde kanske börja med en ordentig rengöring, polering och vaxning. Har inte blivit av än, har haft fullt upp med att fix till pedaler och att paddla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.